Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 8 december 2007 (09/12/07)
Regelmatig versturen we een "parlementaire nieuwsflits". Hierin
brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Woensdag werd een geanimeerd - actualiteitsdebat gehouden over de
politieke toestand waarin ons land zich bevindt. Namens de N-VA nam
fractievoorzitter Jan Peumans het woord en hij verdedigde met verve de
beslissingen en standpunten van de partij van de afgelopen maanden.
Hij schoot ook met scherp op Karel De Gucht. Die viel deze week niet
alleen frontaal onze partij aan; hij stelde ook dat buitenlandse
handel, buitenlands beleid en ontwikkelingssamenwerking moeten worden
geherfederaliseerd. Voor Jan is het bijzonder duidelijk: hiervan kan
absoluut geen sprake zijn. Jan merkte op dat onze partij aan de
onderhandelingstafel niet meer, maar ook niet minder gevraagd heeft
dan de uitvoering van het Vlaams regeerakkoord van 2004 en van de
bekende resoluties van 1999. Ook hoopt hij dat de komende maanden de
Vlaamse regering en het Vlaams Parlement actiever zal participeren en
meer rechtstreeks in contact zal treden met Wallonië. Jan sloot zijn
tussenkomst af door ons voorstel van resolutie over de Vlaamse
Grondwet in herinnering te brengen. Het bepaalt dat het aan het Vlaams
Parlement, als vertegenwoordiger van het Vlaamse volk, toekomt de
institutionele politieke en sociale organisatie van de Vlaamse natie
te bepalen. Nog steeds een voorstel, hopelijk vroeg of laat harde
werkelijkheid.
Deze week kwam het nieuws overgewaaid naar Vlaanderen dat de
ratificatie van de tussen Vlaanderen en Nederland onderhandelde
verdragen inzake de verdieping van de Westerschelde wel eens
vertraging zou kunnen oplopen. In de Nederlandse Tweede Kamer werd
immers een motie van Kamerlid Ad Koppejan (CDA) gestemd waarin werd
gevraagd dat de Nederlandse regering niet zou overgaan tot gedwongen
ontpoldering in Zeeland. Nochtans is deze ontpoldering een essentieel
deel van het luik natuurlijkheid van het verdrag, en wordt deze
ontpoldering ook door Europa gevraagd. Bevoegd minister van Landbouw
Gerda Verburg beloofde toch al het mogelijke te doen om tegemoet te
komen aan deze motie, en zou later verslag uitbrengen over de
beschikbare marges. De verdragen werden niet meteen geratificeerd. Jan
Loones stelde er een Actuele Vraag over tijdens de plenaire
vergadering. Toen ik hoorde dat Vlissingen en Zeebrugge opnieuw ter
sprake werden gebracht en dat de Zeeuwen meedoen, kon ik als
West-Vlaming niet achterblijven, aldus Jan, die vooral wilde weten hoe
de minister-president tegenover deze evolutie staat.
Minister-president Kris Peeters liet echter weten dat men constant
contacten onderhoudt met de Nederlandse politici, maar daarbij niet
zal afwijken van de gemaakte afspraken. Niks nieuws in feite, maar het
kan geen kwaad dit af en toe met zoveel woorden duidelijk te maken
Deze week kwam in de Subcommissie Landbouw een aantal knelpunten ter
sprake in de bijensector. De imkers hadden immers aan de alarmbel
getrokken. Door tal van reden is de sector in levensgevaar en is er
een enorme bijenvolkensterfte. Ook Mark Demesmaeker heeft contacten
met een aantal imkers en is begaan met hun problemen. Eén van de
problemen die hij ziet is het zogenaamde groene fundamentalisme, dat
leidt tot de bestrijding van uitheemse gewassen, planten, struiken en
bomen. Ook het gebruik van herbiciden en insecticiden heeft zijn
weerslag op de bijenpopulatie. Volgens Mark moeten er bijvoorbeeld
strengere criteria voor insecticiden door Europa worden opgelegd.
Minister-president Peeters, tevens minister van Landbouw, aanhoorde de
verschillende interessante suggesties en ging het nodige onderzoeken.
Bovendien schetste hij een aantal zaken. Zo zou er een campagne worden
opgestart om de imkerij in een positief daglicht te stellen. Daarnaast
stimuleert Vlaanderen, samen met Europa, de hoogstamfruitbomen. Tot
slot is er sedert begin 2007 een samenwerkingsverband tot stand
gekomen tussen de verschillende partners van de Praktijkcentra
dierlijke Productie. Mark zal dit onderwerp later zeker nog ter sprake
brengen in de commissie.
De financiering van outplacement is voor veel kleine ondernemingen
onbetaalbaar. Gino De Craemer vroeg minister Vandenbroucke dan ook om
bijkomende maatregelen. Tot voor kort werden werkgevers enkel geacht
de werknemers ouder dan 45 jaar te informeren over hun recht op
outplacement. Vanaf 1 december 2007 echter zijn zij nu ook verplicht
deze werknemers een concreet aanbod tot outplacement te doen. Enkel in
het geval van niet-solvabele ondernemingen komt het Herplaatsingsfonds
tussen. De kosten voor outplacementbegeleiding variëren naargelang het
kantoor, het statuut van de ontslagen medewerker of de duur van de
begeleiding en schommelen tussen 1500 en 5000 euro. Voor heel wat
(kleinere) ondernemingen is dit problematisch, aldus Gino. Deze
aanzienlijke kosten komen ook nog eens bovenop de ontslagvergoeding en
moeten meestal gemaakt worden in minder gunstige omstandigheden, die
vaak de aanleiding vormden voor het bewuste ontslag. Gino bevestigt
dat werkgevers hun verplichtingen moeten nakomen maar vraagt de
minister naar de mogelijkheden om, bijvoorbeeld via de VDAB of het
Herplaatsingfonds, in de kosten tussen te komen. Volgens Gino leidt de
huidige werkwijze er slechts toe dat veel kleinere ondernemers gewoon
geen oudere werknemers in dienst zullen nemen.
Zoals vorige week aangekondigd, heeft de commissie Onderwijs
donderdag, op vraag van Kris Van Dijck en in het kader van zijn
voorstel van decreet faciliteitenonderwijs, een aantal betrokkenen
(schoolbesturen, schooldirecties en ouderverenigingen) van de Vlaamse
Franstalige scholen in de Vlaamse randgemeenten uitgenodigd voor een
hoorzitting. Aldus kregen beide partijen de kans om elkaar objectief
te informeren, wat noodzakelijk bleek na de doelbewuste desinformatie
door bepaalde Franstalige politici en pers. Uiteindelijk gingen enkele
schooldirecties en ouderverenigingen in op deze open uitnodiging. De
hoorzitting verliep ook open en constructief en met enkele terechte
opmerkingen zal, in het belang van de betrokken leerlingen, ook
rekening gehouden worden bij de praktische uitvoering van het decreet
op het terrein. Het voorstel zelf wordt echter niet gewijzigd en wordt
volgende week gestemd in de commissie.
Kamer van Volksvertegenwoordigers
In de commissie Volksgezondheid ging Flor Van Noppen dieper in op de
werking van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en
Gezondheidsproducten (FAGG). Dit autonoom federaal agentschap vervangt
sinds 1 januari het vroegere Directoraat-Generaal Geneesmiddelen. Flor
is een voorstander van het FAGG, onder meer omdat het een grotere
flexibiliteit verzekert, maar heeft toch een aantal vragen bij de
operationele werking ervan. Zo staat de structuur van het FAGG nog
niet op poten en zijn een groot aantal ministeriële en koninklijke
besluiten nog niet doorgevoerd. Dit laatste is overigens, door de
situatie van lopende zaken, niet meer mogelijk. Ook met de
operationele uitbouw van het FAGG schort er een en ander. Van de
invulling van de bijkomende 3 directoraten-generaal, de ondersteunende
diensten en de oprichting van het directiecomité moet nog steeds werk
worden gemaakt. Minister van Volksgezondheid Didier Donfut erkende dat
de omvorming van het Directoraat-Generaal Geneesmiddelen naar het FAGG
enige problemen met zich meebracht, maar bezwoer dat het FAGG wel
volledig operationeel is, met uitzondering van de aanduiding van de
drie directoraten-generaal. Op de bijkomende vraag van Flor of er
plannen zijn om het FAGG samen te voegen met het Federaal Agentschap
voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV), antwoordde de minister
dat dit noch aan de orde, noch wenselijk is.
In de commissie Binnenlandse Zaken uitte Jan Jambon zijn twijfels bij
de werking van het communicatiesysteem ASTRID. ASTRID, wat staat voor
All-round Semi-cellular Trunking Radio communication system with
Integrated Dispatching, is een Belgische operator die een
TETRA-radiocommunicatiesysteem, een POCSAG-pagingsysteem en een
netwerk van meldkamers uitbaat voor alle Belgische hulp- en
veiligheidsdiensten. Het is een digitaal systeem dat ervoor zorgt dat
alle nodige informatie onmiddellijk voor alle diensten beschikbaar is.
ASTRID is een NV van publiek recht, opgericht door de federale
overheid (met 61% participatie) en lokale overheden (met 39%
participatie). Het systeem werd op poten gezet nadat bij de catastrofe
van de Herald of Free Enterprise en het Heizeldrama bleek dat de
diensten niet op elkaar waren afgestemd. Minister van Binnenlandse
Zaken Patrick Dewael stelt dat het ASTRID-systeem een quasi volledige
radiodekking van het grondgebied heeft. Een stelling die bij Jan toch
enigszins de wenkbrauwen doet fronsen. Verschillende diensten klagen
immers steen en been dat de radiodekking het op cruciale momenten laat
afweten of dat er überhaupt geen radiodekking is. Minister Dewael
geeft toe dat er hier en daar problemen zijn, maar wijt dit aan het
ontbreken van een aantal zendmasten doordat de deelstaten en de
ondergeschikte besturen weigeren de nodige bouwvergunningen af te
leveren. Minister Dewael beloofde ook bovenop de bestaande 435
zendmasten, 79 zendmasten bij te plaatsen, wat tegemoet zou moeten
komen aan de klachten over de radiodekking. Jan zal in ieder geval het
dossier blijven opvolgen. Niet alleen wat betreft de radiodekking,
maar ook inzake de integratie van de verschillende diensten in het
systeem en de implementatie van ASTRID, wat, bijvoorbeeld in Wallonië,
nog al eens voor problemen zorgt.
Op 12 maart 2007 richtte de sp.a op initiatief van sp.a-kamerlid Hans
Bonte een meldpunt op dat klachten verzamelde met betrekking tot
vermeende misbruiken bij de Amerikaanse bank Citibank. Citibank zou
namelijk op eenvoudige aanvraag onverantwoorde kredieten verstrekken
aan kwetsbare consumenten. Bart De Wever laakte de dubbelzinnige
houding van de sp.a in dit dossier in een column in de Morgen van 27
maart. Bart vermoedde toen al dat de sp.a haar socialistische kritiek
op het grootkapitaal gebruikte als propaganda in aanloop naar de
verkiezingen. Net daarvoor had de sp.a immers ook al de aanval ingezet
op de toplonen van managers. Eind maart zette de sp.a haar meldpunt
stop. Op dat moment had het meldpunt 267 klachten verzameld, waarvan
er 138 klachten gegrond zouden zijn. Deze dossiers werden vervolgens
overgemaakt aan de Economische Inspectie. Bart volgde de inspanningen
van de sp.a geïnteresseerd op en vroeg aan Minister van Economie Marc
Verwilghen wat de stand van zaken van deze dossiers is. Uit zijn
antwoord blijkt dat al de dossiers die het meldpunt doorstuurde reeds
het voorwerp uitmaakten van een onderzoek door de Algemene Directie
Controle en Bemiddeling. Een derde van die klachten waren materies die
vroeger al reeds onderzocht werden door de Algemene Directie Controle
en Bemiddeling en waarvan een tegensprekelijk dossier werd
doorgestuurd naar het bevoegde parket. Voor de andere dossiers is
reeds een onderzoek lopende. Barts vermoeden lijkt dan ook uit te
komen. De sp.a heeft snel-snel wat propaganda gevoerd, op de rug van
diezelfde kwetsbare consumenten, met dossiers die eigenlijk al
aanhangig waren.
Senaat
Maandag 3 december stemde het Adviescomité voor Gelijke Kansen van de
Senaat mede op initiatief van eerste ondervoorzitter Helga Stevens een
negatief advies inzake het wetsvoorstel van mevrouw Dominique Tilmans
(MR), dat verzekeringsmaatschappijen een uitzondering op de recente
genderwet van 10 mei 2007 zou toestaan. Dit zou hen toelaten om voor
levens-, auto- en hospitalisatieverzekeringen verschillende premies
aan te rekenen voor mannen en vrouwen. Tijdens de hoorzitting twee
weken geleden bleek dat noch de Nederlandstalige Vrouwenraad, noch
Testaankoop gewonnen waren voor het wetsvoorstel. Het voorstel diende
in hun ogen de belangen van respectievelijk vrouwen en consumenten
helemaal niet. Beide organisaties en ook prof. em. Hubert Claassens
(KUL), die op Helgas vraag als expert was uitgenodigd, argumenteerden
overtuigend tegen het gebruik van de factor geslacht als
segmentatiecriterium in het verzekeringswezen, en meer algemeen tegen
elk segmentatiecriterium waar de verzekeringnemer zelf geen vat op
heeft (v.b. ook een handicap). Helga kon zich in deze visie vinden en
was daarnaast voorstander van een principiële toepassing van het
gelijkheidsbeginsel tussen mannen en vrouwen. De beoordeling van
commerciële argumenten betreffende dit wetsvoorstel laat het
adviescomité over aan de commissie financiën.
Auteur:
Joachim Pohlmann, wetenschappelijk medewerker Kamer
Peter Buysrogge, wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be