Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 8 december 2007 (09/12/07)

Regelmatig versturen we een "parlementaire nieuwsflits". Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Woensdag werd een geanimeerd - actualiteitsdebat gehouden over de politieke toestand waarin ons land zich bevindt. Namens de N-VA nam fractievoorzitter Jan Peumans het woord en hij verdedigde met verve de beslissingen en standpunten van de partij van de afgelopen maanden. Hij schoot ook met scherp op Karel De Gucht. Die viel deze week niet alleen frontaal onze partij aan; hij stelde ook dat buitenlandse handel, buitenlands beleid en ontwikkelingssamenwerking moeten worden geherfederaliseerd. Voor Jan is het bijzonder duidelijk: hiervan kan absoluut geen sprake zijn. Jan merkte op dat onze partij aan de onderhandelingstafel niet meer, maar ook niet minder gevraagd heeft dan de uitvoering van het Vlaams regeerakkoord van 2004 en van de bekende resoluties van 1999. Ook hoopt hij dat de komende maanden de Vlaamse regering en het Vlaams Parlement actiever zal participeren en meer rechtstreeks in contact zal treden met Wallonië. Jan sloot zijn tussenkomst af door ons voorstel van resolutie over de Vlaamse Grondwet in herinnering te brengen. Het bepaalt dat het aan het Vlaams Parlement, als vertegenwoordiger van het Vlaamse volk, toekomt de institutionele politieke en sociale organisatie van de Vlaamse natie te bepalen. Nog steeds een voorstel, hopelijk vroeg of laat harde werkelijkheid.

Deze week kwam het nieuws overgewaaid naar Vlaanderen dat de ratificatie van de tussen Vlaanderen en Nederland onderhandelde verdragen inzake de verdieping van de Westerschelde wel eens vertraging zou kunnen oplopen. In de Nederlandse Tweede Kamer werd immers een motie van Kamerlid Ad Koppejan (CDA) gestemd waarin werd gevraagd dat de Nederlandse regering niet zou overgaan tot gedwongen ontpoldering in Zeeland. Nochtans is deze ontpoldering een essentieel deel van het luik natuurlijkheid van het verdrag, en wordt deze ontpoldering ook door Europa gevraagd. Bevoegd minister van Landbouw Gerda Verburg beloofde toch al het mogelijke te doen om tegemoet te komen aan deze motie, en zou later verslag uitbrengen over de beschikbare marges. De verdragen werden niet meteen geratificeerd. Jan Loones stelde er een Actuele Vraag over tijdens de plenaire vergadering. Toen ik hoorde dat Vlissingen en Zeebrugge opnieuw ter sprake werden gebracht en dat de Zeeuwen meedoen, kon ik als West-Vlaming niet achterblijven, aldus Jan, die vooral wilde weten hoe de minister-president tegenover deze evolutie staat. Minister-president Kris Peeters liet echter weten dat men constant contacten onderhoudt met de Nederlandse politici, maar daarbij niet zal afwijken van de gemaakte afspraken. Niks nieuws in feite, maar het kan geen kwaad dit af en toe met zoveel woorden duidelijk te maken

Deze week kwam in de Subcommissie Landbouw een aantal knelpunten ter sprake in de bijensector. De imkers hadden immers aan de alarmbel getrokken. Door tal van reden is de sector in levensgevaar en is er een enorme bijenvolkensterfte. Ook Mark Demesmaeker heeft contacten met een aantal imkers en is begaan met hun problemen. Eén van de problemen die hij ziet is het zogenaamde groene fundamentalisme, dat leidt tot de bestrijding van uitheemse gewassen, planten, struiken en bomen. Ook het gebruik van herbiciden en insecticiden heeft zijn weerslag op de bijenpopulatie. Volgens Mark moeten er bijvoorbeeld strengere criteria voor insecticiden door Europa worden opgelegd. Minister-president Peeters, tevens minister van Landbouw, aanhoorde de verschillende interessante suggesties en ging het nodige onderzoeken. Bovendien schetste hij een aantal zaken. Zo zou er een campagne worden opgestart om de imkerij in een positief daglicht te stellen. Daarnaast stimuleert Vlaanderen, samen met Europa, de hoogstamfruitbomen. Tot slot is er sedert begin 2007 een samenwerkingsverband tot stand gekomen tussen de verschillende partners van de Praktijkcentra dierlijke Productie. Mark zal dit onderwerp later zeker nog ter sprake brengen in de commissie.

De financiering van outplacement is voor veel kleine ondernemingen onbetaalbaar. Gino De Craemer vroeg minister Vandenbroucke dan ook om bijkomende maatregelen. Tot voor kort werden werkgevers enkel geacht de werknemers ouder dan 45 jaar te informeren over hun recht op outplacement. Vanaf 1 december 2007 echter zijn zij nu ook verplicht deze werknemers een concreet aanbod tot outplacement te doen. Enkel in het geval van niet-solvabele ondernemingen komt het Herplaatsingsfonds tussen. De kosten voor outplacementbegeleiding variëren naargelang het kantoor, het statuut van de ontslagen medewerker of de duur van de begeleiding en schommelen tussen 1500 en 5000 euro. Voor heel wat (kleinere) ondernemingen is dit problematisch, aldus Gino. Deze aanzienlijke kosten komen ook nog eens bovenop de ontslagvergoeding en moeten meestal gemaakt worden in minder gunstige omstandigheden, die vaak de aanleiding vormden voor het bewuste ontslag. Gino bevestigt dat werkgevers hun verplichtingen moeten nakomen maar vraagt de minister naar de mogelijkheden om, bijvoorbeeld via de VDAB of het Herplaatsingfonds, in de kosten tussen te komen. Volgens Gino leidt de huidige werkwijze er slechts toe dat veel kleinere ondernemers gewoon geen oudere werknemers in dienst zullen nemen.

Zoals vorige week aangekondigd, heeft de commissie Onderwijs donderdag, op vraag van Kris Van Dijck en in het kader van zijn voorstel van decreet faciliteitenonderwijs, een aantal betrokkenen (schoolbesturen, schooldirecties en ouderverenigingen) van de Vlaamse Franstalige scholen in de Vlaamse randgemeenten uitgenodigd voor een hoorzitting. Aldus kregen beide partijen de kans om elkaar objectief te informeren, wat noodzakelijk bleek na de doelbewuste desinformatie door bepaalde Franstalige politici en pers. Uiteindelijk gingen enkele schooldirecties en ouderverenigingen in op deze open uitnodiging. De hoorzitting verliep ook open en constructief en met enkele terechte opmerkingen zal, in het belang van de betrokken leerlingen, ook rekening gehouden worden bij de praktische uitvoering van het decreet op het terrein. Het voorstel zelf wordt echter niet gewijzigd en wordt volgende week gestemd in de commissie.

Kamer van Volksvertegenwoordigers

In de commissie Volksgezondheid ging Flor Van Noppen dieper in op de werking van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG). Dit autonoom federaal agentschap vervangt sinds 1 januari het vroegere Directoraat-Generaal Geneesmiddelen. Flor is een voorstander van het FAGG, onder meer omdat het een grotere flexibiliteit verzekert, maar heeft toch een aantal vragen bij de operationele werking ervan. Zo staat de structuur van het FAGG nog niet op poten en zijn een groot aantal ministeriële en koninklijke besluiten nog niet doorgevoerd. Dit laatste is overigens, door de situatie van lopende zaken, niet meer mogelijk. Ook met de operationele uitbouw van het FAGG schort er een en ander. Van de invulling van de bijkomende 3 directoraten-generaal, de ondersteunende diensten en de oprichting van het directiecomité moet nog steeds werk worden gemaakt. Minister van Volksgezondheid Didier Donfut erkende dat de omvorming van het Directoraat-Generaal Geneesmiddelen naar het FAGG enige problemen met zich meebracht, maar bezwoer dat het FAGG wel volledig operationeel is, met uitzondering van de aanduiding van de drie directoraten-generaal. Op de bijkomende vraag van Flor of er plannen zijn om het FAGG samen te voegen met het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV), antwoordde de minister dat dit noch aan de orde, noch wenselijk is.

In de commissie Binnenlandse Zaken uitte Jan Jambon zijn twijfels bij de werking van het communicatiesysteem ASTRID. ASTRID, wat staat voor All-round Semi-cellular Trunking Radio communication system with Integrated Dispatching, is een Belgische operator die een TETRA-radiocommunicatiesysteem, een POCSAG-pagingsysteem en een netwerk van meldkamers uitbaat voor alle Belgische hulp- en veiligheidsdiensten. Het is een digitaal systeem dat ervoor zorgt dat alle nodige informatie onmiddellijk voor alle diensten beschikbaar is. ASTRID is een NV van publiek recht, opgericht door de federale overheid (met 61% participatie) en lokale overheden (met 39% participatie). Het systeem werd op poten gezet nadat bij de catastrofe van de Herald of Free Enterprise en het Heizeldrama bleek dat de diensten niet op elkaar waren afgestemd. Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael stelt dat het ASTRID-systeem een quasi volledige radiodekking van het grondgebied heeft. Een stelling die bij Jan toch enigszins de wenkbrauwen doet fronsen. Verschillende diensten klagen immers steen en been dat de radiodekking het op cruciale momenten laat afweten of dat er überhaupt geen radiodekking is. Minister Dewael geeft toe dat er hier en daar problemen zijn, maar wijt dit aan het ontbreken van een aantal zendmasten doordat de deelstaten en de ondergeschikte besturen weigeren de nodige bouwvergunningen af te leveren. Minister Dewael beloofde ook bovenop de bestaande 435 zendmasten, 79 zendmasten bij te plaatsen, wat tegemoet zou moeten komen aan de klachten over de radiodekking. Jan zal in ieder geval het dossier blijven opvolgen. Niet alleen wat betreft de radiodekking, maar ook inzake de integratie van de verschillende diensten in het systeem en de implementatie van ASTRID, wat, bijvoorbeeld in Wallonië, nog al eens voor problemen zorgt.

Op 12 maart 2007 richtte de sp.a op initiatief van sp.a-kamerlid Hans Bonte een meldpunt op dat klachten verzamelde met betrekking tot vermeende misbruiken bij de Amerikaanse bank Citibank. Citibank zou namelijk op eenvoudige aanvraag onverantwoorde kredieten verstrekken aan kwetsbare consumenten. Bart De Wever laakte de dubbelzinnige houding van de sp.a in dit dossier in een column in de Morgen van 27 maart. Bart vermoedde toen al dat de sp.a haar socialistische kritiek op het grootkapitaal gebruikte als propaganda in aanloop naar de verkiezingen. Net daarvoor had de sp.a immers ook al de aanval ingezet op de toplonen van managers. Eind maart zette de sp.a haar meldpunt stop. Op dat moment had het meldpunt 267 klachten verzameld, waarvan er 138 klachten gegrond zouden zijn. Deze dossiers werden vervolgens overgemaakt aan de Economische Inspectie. Bart volgde de inspanningen van de sp.a geïnteresseerd op en vroeg aan Minister van Economie Marc Verwilghen wat de stand van zaken van deze dossiers is. Uit zijn antwoord blijkt dat al de dossiers die het meldpunt doorstuurde reeds het voorwerp uitmaakten van een onderzoek door de Algemene Directie Controle en Bemiddeling. Een derde van die klachten waren materies die vroeger al reeds onderzocht werden door de Algemene Directie Controle en Bemiddeling en waarvan een tegensprekelijk dossier werd doorgestuurd naar het bevoegde parket. Voor de andere dossiers is reeds een onderzoek lopende. Barts vermoeden lijkt dan ook uit te komen. De sp.a heeft snel-snel wat propaganda gevoerd, op de rug van diezelfde kwetsbare consumenten, met dossiers die eigenlijk al aanhangig waren.

Senaat

Maandag 3 december stemde het Adviescomité voor Gelijke Kansen van de Senaat mede op initiatief van eerste ondervoorzitter Helga Stevens een negatief advies inzake het wetsvoorstel van mevrouw Dominique Tilmans (MR), dat verzekeringsmaatschappijen een uitzondering op de recente genderwet van 10 mei 2007 zou toestaan. Dit zou hen toelaten om voor levens-, auto- en hospitalisatieverzekeringen verschillende premies aan te rekenen voor mannen en vrouwen. Tijdens de hoorzitting twee weken geleden bleek dat noch de Nederlandstalige Vrouwenraad, noch Testaankoop gewonnen waren voor het wetsvoorstel. Het voorstel diende in hun ogen de belangen van respectievelijk vrouwen en consumenten helemaal niet. Beide organisaties en ook prof. em. Hubert Claassens (KUL), die op Helgas vraag als expert was uitgenodigd, argumenteerden overtuigend tegen het gebruik van de factor geslacht als segmentatiecriterium in het verzekeringswezen, en meer algemeen tegen elk segmentatiecriterium waar de verzekeringnemer zelf geen vat op heeft (v.b. ook een handicap). Helga kon zich in deze visie vinden en was daarnaast voorstander van een principiële toepassing van het gelijkheidsbeginsel tussen mannen en vrouwen. De beoordeling van commerciële argumenten betreffende dit wetsvoorstel laat het adviescomité over aan de commissie financiën.

Auteur:
Joachim Pohlmann, wetenschappelijk medewerker Kamer Peter Buysrogge, wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be