De compacte Citroën Nemo: slim, economisch en robuust
(12/7/2007)
De Citroën Nemo is het nieuwe instapmodel van de reeks lichte
bedrijfswagens van Citroën. Het is een uitbreiding van het gamma dat
nu bestaat uit de Berlingo, Jumpy en Jumper. De Nemo is een compacte
en stijlvolle auto met een vriendelijk en aantrekkelijk uiterlijk.
Deze Citroën heeft compacte buitenmaten, maar royale interieurruimte.
Hij heeft vele ingenieuze voorzieningen die het gebruiksgemak
verhogen: zijschuifdeuren, asymmetrische klapdeuren achter en een
passagiersstoel die in- en wegklapbaar is. De Nemo is een comfortabele
auto die veilig is en economisch in zowel gebruik als aanschaf
(emissiewaarden van 119 g/km CO voor de HDi-versie). De Nemo is
vanaf eind februari 2008 leverbaar in Nederland.
Nieuw antwoord op hedendaagse eisen
De Citroën Nemo is de perfecte bedrijfswagen in drukke steden met een
hoge verkeersintensiteit. Hij is geschikt om overal te kunnen worden
ingezet, dus ook buiten de stad. Met zijn compacte buitenmaten, kleine
draaicirkel, verrassende interieurruimte, ingenieuze voorzieningen en
economische karakter sluit hij perfect aan bij de wensen van de kopers
van compacte bedrijfswagens, die onder de indruk zullen zijn van zijn
stijlvolle uiterlijk.
Moderne styling
De Nemo past naadloos in het bestaande bedrijfswagengamma en is
uiterlijk onmiddellijk herkenbaar als een Citroën. Zijn ontwerp maakt
hem erg aantrekkelijk en het onderstreept zijn intrinsieke
kwaliteiten. Het moderne design geeft een indruk prijs van robuuste
kracht en accentueert het genereuze aanbod van ruimte en
gebruiksgemak.
Verrassend ruim interieur
Dankzij het ingenieuze ontwerp biedt de Nemo verrassend veel
laadruimte:
* Een laadvolume van 2,5 m3
* Een laadvermogen van maximaal 685 kg
Onder de sterke punten van de Nemo valt ook de uitstekende
toegankelijkheid voor zowel passagier als het laden en lossen van
goederen. Met zijn comfortabele bestuurderspositie, grote
zijschuifdeuren, asymmetrische klapdeuren achter en lage tildrempel
biedt de Nemo een reeks mogelijkheden die het gebruiksgemak verhogen
waardoor hij aan vele verwachtingen tegemoet komt.
Compacte buitenmaten
Met zijn lengte van slechts 3,86 meter (identiek aan de Citroën C3)
is de Nemo een van de meest compacte bedrijfswagens in zijn segment en
dat vereenvoudigt het gebruik in stadsverkeer. Zijn draaicirkel van
9,95 meter zorgt ervoor dat hij met speels gemak zijn weg vindt.
Uitrusting op maat voor de zakelijke gebruiker
De Citroën Nemo bezorgt passagiers een hoge mate van gemak en
ontspanning die vergelijkbaar is met die van een personenauto. Hij
heeft een ruim en functioneel interieur met een reeks
opbergmogelijkheden, een comfortabele en ergonomische
bestuurderspositie en uitstekende actieve en passieve
veiligheidsvoorzieningen.
Lage aanschafprijs en gebruikskosten
De Nemo heeft een aantrekkelijke aanschafprijs en is bovendien met
vertrouwde motoren goedkoop in gebruik. De 1.4 HDi-versie heeft
bijvoorbeeld een laag gemiddeld brandstofverbruik van 4,5 l/100 km.
Ook zijn de kosten en frequentie van onderhoud geoptimaliseerd.
Ontworpen om het milieu te ontzien
Door zijn compacte buitenmaten maakt de Nemo harmonieus deel uit van
zijn omgeving. De 1.4 liter HDi-motor van de Nemo heeft een
CO -emissie van slechts 119 g/km. Deze recordbrekende zuinigheid
maakt hem tot de maatstaf in het segment van compacte bedrijfswagens.
Een sterk en uitgebreid gamma
De Citroën Nemo is met zijn compacte buitenmaten het instapmodel van
het gamma bedrijfswagens. Met dit nieuwe model verstevigt Citroën
zijn positie in de markt van lichte bedrijfswagens. Het gamma voorziet
in de meeste wensen van zakelijke consumenten in dit segment met
laadvermogens die reiken tot 1800 kg en laadvolumes die variëren van
2,5 m3 tot 17 m3.
Citroën behaalde uitstekende resultaten door zijn gamma voortdurend
aan te passen aan de trends van diverse markten. Aan het einde van het
derde kwartaal van 2007 had Citroën in Europa (27 landen) een
gemiddeld marktaandeel van 9,6 procent. In het F1-segment van compacte
bedrijfswagens waarin de Nemo en de Berlingo vallen heeft Citroën een
marktaandeel van 17 procent.
Wereldwijd is bijna een van alle vijf verkochte modellen van Citroën
een bedrijfswagen (18,4 procent). In de 27 landen van Europa verkochte
bedrijfswagens is één op de tien bedrijfswagens een Citroën.
Citroën Nemo: modern en robuust ontwerp met aanzien
De Nemo introduceert nieuwe stylingdetails in de wereld van
bedrijfswagens:
* Zijn moderne en robuuste uiterlijk benadrukt zijn genereuze
ruimteaanbod en gebruiksgemak;
* Hij maakt een vrolijke, vriendelijke indruk die zijn positieve
weerslag heeft op de bestuurder en zelfs op het imago van het
bedrijf waarvoor hij wordt ingezet.
De Citroën Nemo is leverbaar in tien carrosseriekleuren: vier
standaardlakken (Blanc Banquise, Ivoire Paganini, Rouge Tiziano, Bleu
Line) en zes metallic lakken (Gris Garbato, Gris Graphito, Bleu
Nocturne, Rouge Malizzioso, Mativoire en Bleu Lucia).
Groot, beschermend front
De neus van de Nemo wordt gekenmerkt door een modern en robuust
ontwerp dat perfect aansluit bij de positionering van de auto. Deze
indruk wordt versterkt door een motorkap met strakke lijnen en grote
chevrons, koplampen met helder glas die zodanig zijn geplaatst dat ze
niet erg kwetsbaar zijn bij kleine aanrijdingen en een bumper die om
de hoeken doorloopt voor effectieve bescherming. De hoge en brede
voorruit zorgt voor maximaal zicht en veel licht in het interieur.
Vertrouwenwekkend zijaanzicht
Vanaf de zijkant bekeken geeft de Nemo een indruk van ruimte en
vertrouwen. De grote, prominente wielkasten worden verbonden door
brede stootlijsten die effectieve bescherming bieden tegen
parkeerschade. De schuifdeur past keurig in het ontwerp van de zijkant
van de Nemo. De grote ramen van het bestuurderscompartiment zorgen
voor optimaal zicht rondom en licht in het interieur. Door de hoekige
vormen van de laadruimte biedt hij optimale ruimte en kan er eenvoudig
worden geladen en gelost.
Robuuste achterzijde
Met zijn hoekige ontwerp en lage laadvloer is de Nemo uitermate
praktisch in en uit te laden, en dankzij de asymmetrische achterdeuren
ook als er weinig plaats is achter de auto. De grote, hoog boven de
beschermstrips geplaatste achterlichtunits zijn modern, effectief en
minder kwetsbaar voor kleine schades die zo vaak in stadsverkeer
voorkomen.
Interieurontwerp in lijn met exterieur
Het interieurontwerp van de Citroën Nemo sluit fraai aan bij het
compacte design en het royale ruimteaanbod. Kenmerkend zijn:
* Een modern interieur met een functioneel, goed uitgerust dashboard
dat een ruimtelijke indruk maakt;
* Royale ruimte in alle drie dimensies. Net als de laadruimte is het
interieur verbazingwekkend groot, zeker gelet op de buitenmaten;
* Enorm glasoppervlak voor een uitstekend zicht naar buiten en een
ruimtelijke indruk die wordt versterkt door binnenvallend licht.
Citroën Nemo: boordevol functionaliteit en gebruiksgemak
Buitenafmetingen geschikt voor stadsverkeer
De buitenmaten van de Citroën Nemo zijn compact: 3,86 meter lang,
1,72 meter breed en 1,72 meter hoog. Daarmee is hij uitstekend
geschikt voor stadsverkeer, mede als gevolg van zijn draaicirkel die
9,95 meter bedraagt tussen trottoirs.
Ruime interieurafmetingen
Ondanks de compacte buitenmaten die hem zo geschikt maken voor de
stad, is het interieur bijzonder ruim. Dankzij een lengte van 1,52
meter, een breedte van 1,05 meter en een hoogte van 1,20 meter
bedraagt het volume van de laadruimte achter de voorstoelen in totaal
2,5 m3. Het laadvermogen van alle versies bedraagt maximaal 685 kg
voor de dieselversie en maximaal 635 kg voor de benzineversie. Om het
in- en uitladen van zware voorwerpen te vereenvoudigen is de hoogte
van de laaddrempel 53 centimeter als de auto leeg is.
Inklapbare en opbergbare passagierstoel
De passagiersstoel in de Citroën Nemo heeft twee configuraties om de
interieurruimte nog beter te benutten. De rugleuning kan horizontaal
voorover worden geklapt op de zitting en de complete stoel kan worden
opgeborgen in een uitsparing in de vloer.
Asymmetrische klapdeuren achter
Bestelwagens doen veel bestemmingen aan, dus zijn gebruiksgemak en
toegankelijkheid van het de laadruimte essentieel. Daarom is de
Citroën Nemo uitgerust met twee asymmetrische klapdeuren achter. De
smalste deur zit rechts aan de trottoirzijde. Daarmee is hij
gemakkelijker in gebruik als er weinig ruimte is achter de auto. Beide
deuren openen in een hoek van 180 graden. In landen waar de wet dit
toelaat kan extra lange lading worden vervoerd door de rechterdeur
open te laten. Kentekenplaat en derde remlicht zijn opgenomen in de
gesloten linkerdeur en blijven dus zichtbaar.
Hoge en brede zijschuifdeuren
De Nemo kan worden geleverd met één of twee schuifdeuren om grote
pakketten eenvoudig te laden en te lossen. De bruikbare hoogte is 1,04
meter over een breedte tussen 41 en 64 centimeter.
Pack Urban Pro: voldoet aan verschillende klantenwensen
Om hem nog beter geschikt te maken voor verkeer in en rond de stad â
en om zijn veelzijdigheid te illustreren â is de Nemo leverbaar met
het âPack Urban Proâ. De Nemo heeft met dit pakket een grotere
bodemvrijheid, 15 inch wielen, carterbescherming en verstevigde
carrosseriebescherming (spatschermen, brede stootlijsten op
voorbumper, flanken en dorpels). De Citroën Nemo is daarmee toegerust
voor zowel stadsverkeer als buitenwegen.
Citroën Nemo: gebruiksgemak en comfort voor professionele gebruikers
Professionele efficiency vraagt maximaal gebruikscomfort van de auto.
Als alledaags gezelschap van bedrijfsmatige gebruikers is de Nemo het
aan zijn stand verplicht om het gebruik aangenaam, comfortabel en
veilig voor de inzittenden te maken.
Uitrusting gelijkwaardig aan die van een personenauto
Een reeks nuttige voorzieningen zorgt ervoor dat de Nemo een
uitrusting heeft zoals je die zou verwachten in een personenauto:
* Doordachte ergonomie met bediening goed onder handbereik en een
hooggeplaatste versnellingspook dicht bij het stuurwiel en met
ergonomisch verantwoord geplaatste bediening en rijassistentie;
* Vele opbergruimtes die essentieel zijn voor een bedrijfswagen, met
wel twaalf mogelijkheden voorin om professionele gebruikers ter
wille te zijn;
* Bestuurdersstoel is in vele standen verstelbaar zodat bestuurders
ongeacht hun omvang en lengte de juiste rijpositie kunnen vinden;
* Radio/CD-speler met MP3-afspeelmogelijkheid met vier speakers
waaronder twee tweeters in de deuren (optie);
* Voorbereiding voor telefoon met Bluetooth(TM).
Veiligheid naar wens
Standaard heeft de Nemo een airbag voor de bestuurder en optioneel kan
hij worden voorzien van een passagiersairbag. De veiligheidsgordels
hebben spankrachtbegrenzers en de pyrotechnische voorspanners zijn
afgestemd op de airbags. Een controlelampje waarschuwt de bestuurder
voor het niet dragen van de veiligheidsgordel.
Belangrijk bij bedrijfswagens is ook dat goederen veilig kunnen worden
vervoerd. Om die reden is, optioneel, de laadruimte van de Nemo net
als bij de grotere bedrijfswagens separaat van het interieur
afsluitbaar met de afstandbediening van buitenaf en van binnenuit met
een knop op het dashboard. De deuren worden automatisch vergrendeld
zodra de auto rijdt. Een controlelampje in het instrumentenpaneel
geeft aan dat de deuren niet zijn vergrendeld.
De constructie van de Nemo voldoet aan de meest recente standaard voor
de bescherming van passagiers. Zo zit in de voorbumper bijvoorbeeld
een dwarsbalk van hoogwaardig staal die is gemonteerd op
schokabsorberende steunen om indringing in het interieur te vermijden.
Effectief onderstel
Het onderstel van de Nemo is zodanig ontworpen dat de rijeigenschappen
optimaal zijn ongeacht de beladingsgraad en dat terwijl het comfort
voldoet aan de verwachtingen van de doelgroep. De wielophanging voor
is van het type McPherson en achter is een ophanging met flexibele
dwarstraverse gemonteerd. Om de standaard 14 inch wielen (15 inch als
onderdeel van het âPack Urban Pro') liggen banden van Michelin. Het
remsysteem met standaard ABS heeft geventileerde schijven aan de
voorzijde en trommels achter.
Doordachte en nuttige rijassistentie
De Citroën Nemo heeft vele voorzieningen die nuttig zijn tijdens
rijden in en rond de stad. Stuurbekrachtiging is op alle versies
standaard. De Nemo is leverbaar met vier parkeersensoren in de
achterbumper en cruise control met snelheidsbegrenzer.
Citroën Nemo: lage aanschafprijs, lage gebruikskosten
De HDi-motor heeft een inhoud van 1.399 cc, ontwikkelt 70 pk bij 4.000
tpm en heeft een maximum koppel van 160 Nm bij 1.750 tpm. Deze
dieselmotor, die in diverse modellen van Citroën wordt toegepast,
verbruikt bij een gecombineerde cyclus slechts 4,5 l/100 km. De
emissiewaarden zijn daarbij gereduceerd tot 119 g/km â de beste waarde
van zijn segment. Zoals alle HDi-motoren van Citroën kan hij rijden
op B30 biobrandstof (30 procent biodiesel).
De benzinemotor die ook al in andere modellen wordt gemonteerd, heeft
een inhoud van 1.360 cc. Het maximale vermogen bedraagt 75 pk bij
5.200 tpm en het koppel is maximaal 118 Nm bij slechts 2.600 tpm,
zodat de motor alert reageert bij lage toerentallen. Het gecombineerde
gebruik is 6,9 l/100 km met een emissie van 164 g/km CO . Beide
motoren worden gekoppeld aan een vijftraps transmissie met
overbrengingsverhoudingen die passen bij de karakteristiek van de
betreffende motor.
Sensodrive op de 1.4 HDi
De diesel zal leverbaar worden met een vijftraps Sensodrive. Net als
bij de Citroën C1, C2 en C3, waarin deze koppelingsvrije
versnellingsbak leverbaar is, zullen bestuurders van de Nemo
profiteren van de voordelen die de Sensodrive biedt qua comfort en
brandstofverbruik.
Financiële voordelen
Kopers van compacte bestelwagens en in het bijzonder
wagenparkbeheerders beschouwen de bedrijfskosten als zeer belangrijk.
De Nemo biedt in dit opzicht een aantal voordelen:
* De aanschafprijs ligt lager dan die van conventionele
bedrijfswagens die op dit moment leverbaar zijn;
* Het ontwerp staat garant voor robuustheid en lange levensduur;
* Gereduceerde onderhoudskosten dankzij service-intervallen van
30.000 kilometer of twee jaar;
* Gereduceerde onderhoudskosten door gebruik te maken van onderdelen
die hun kwaliteit al in de praktijk hebben bewezen en aan slijtage
onderhevige onderdelen die zijn afgestemd op de
service-intervallen;
* Laag brandstofverbruik dat de Nemo tot de zuinigste auto in zijn
klasse maakt.
Citroën Nemo: doelgericht voor klanten en markten
Professionele klantenkring
Bijna negentig procent van de kopers van conventionele, compacte
bedrijfswagens zijn mannen. In tachtig procent van de gevallen gaat
het om professionele gebruikers. Dertig procent daarvan gebruikt de
auto ook privé. De meeste bedrijven die dergelijke autoâs aanschaffen
hebben minder dan tien personeelsleden. Tot de doelgroep van de Nemo
behoren de detailhandel, dienstverlening, koeriersdiensten,
zelfstandigen, lokale overheid, technisch/commerciële ondersteuning
en aannemers. Deze kostenbewuste klanten zijn op zoek naar functionele
autoâs die voorzien in hun beroepsmatige behoeften.
Compacte bedrijfswagens worden in de meeste Europese landen vooral in
de stad (meer dan 30 procent) en op provinciale wegen (25 procent)
ingezet, en maken minder frequent gebruik van de snelweg. Het
gemiddeld jaarkilometrage bedraagt 30.000 km.
De Nederlandse markt
Tot en met november 2007 was 13,6 procent van de op de Nederlandse
markt verkochte autoâs een lichte bedrijfswagen. Citroën had daarin
een marktaandeel van 4,75 procent. De segmentatie van lichte
bedrijfswagens is gebaseerd op volume en laadvermogen. Citroën is in
ieder segment vertegenwoordigd. In het F1-segment (compacte
bedrijfswagens tot achthonderd kilogram laadvermogen en een volume tot
vier kubieke meter) heeft Citroën de Berlingo, de Jumpy in het
K1-segment (maximaal twaalfhonderd kilogram en zeven kubieke meter) en
de Jumper past in de segmenten K2, K3 en K4 (maximaal drieduizend
kilogram en tweeëntwintig kubieke meter).
Net als de Berlingo valt de Nemo in het F1-segment. In totaal werden
in 2007 (tot en met november) in Nederland meer dan 20.300 autoâs
verkocht. Met 10,2 procent van de Nederlandse markt in dit segment
werden 2.063 Citroëns Berlingo verkocht.
Productie Citroën Nemo: in een ISO 14001 gecertificeerde fabriek
De Nemo is ontwikkeld in een samenwerkingsverband van de Fiat Group
Automobiles, PSA Peugeot Citroën en Tofas. In totaal werd ⬠380
miljoen geïnvesteerd in ontwikkeling en productie, waarvan de helft
van dit bedrag is gebruikt voor Research & Development.
De Nemo wordt gebouwd in een fabriek in Bursa in Turkije. Deze
assemblagefabriek is gecertificeerd volgens ISO 14001. De
productiecapaciteit bedraagt jaarlijks 158.000 exemplaren voor de drie
deelnemende partners. Van de Nemo zullen elk jaar 52.000 exemplaren
worden geproduceerd. De totale capaciteit van Bursa is 300.000 autoâs.
In Nederland is de Nemo vanaf eind februari 2008 leverbaar.
BedrijfsautoRAI