Gemeente IJsselstein


Wonen, werken en leren » Toerisme en promotie » Evenementen

Humor en satire rond oud en nieuw

Datum: dinsdag 4 december 2007
In het Stadsmuseum is de tentoonstelling `Oud en nieuw Spotprenten, de jaarwisseling als kapstok voor humor en satire' te bezichtigen. De tentoonstelling toont spotprenten uit humoristisch-satirische bladen van 1878 tot 1990.

De tentoonstelling loopt van 8 december t/m 13 januari 2008. Spotprent 'Niet zo' De spotprenten zijn grotendeels afkomstig van humoristisch-satirische weekbladen als De Notenkraker, De Ware Jacob, De Groene Amsterdammer, Kladderadatsch, Panorama, The New Yorker, La Vie Parisienne, Punch e.a.. Met werk van bekende schilders en tekenaars, zoals Johan Braakensiek, Albert Hahn, Jan Sluijters, Piet van der Hem, Leen Jordaan, Joost Swarte en vele anderen. De prenten, afkomstig uit de collectie Griffioen Grafiek te Hilversum, sierden ooit de covers van de weekbladen of werden als speciale uitneembare bijlage aan het blad toegevoegd. De voorstellingen laten bij elkaar zeer verschillende thema's zien. Maar allemaal hebben ze gemeen, dat de jaarwisseling als kapstok dient voor een prikkelend commentaar op de binnen- en buitenlandse politiek en maatschappelijke en culturele gebeurtenissen door de tijd heen. Immers achter het oude jaar met al zijn wel en wee wordt een punt gezet, maar wat zal het nieuwe jaar allemaal weer brengen?
Spotprent 'Panorama' Somberte aan het begin van de 20ste eeuw In de eerste helft van de vorige eeuw zijn er vooral veel sombere en grimmige onderwerpen te zien, wat niet zo vreemd is, gezien het opkomende socialisme en communisme, de Eerste Wereldoorlog, de daarop volgende crisisjaren en dreigende Tweede Wereldoorlog. Of het nu om politieke satire gaat of de gebruikelijke symbolische voorstellingen, zoals Vadertje Tijd die zijn taak overdraagt, de toon is steeds grimmig. Een nogal huiveringwekkend voorbeeld uit deze periode is een cartoon van de bekende kunstenaar Jan Sluijters, de `Parabel der blinden' (De Nieuwe Amsterdammer, 29 december 1917). Sluijters kennen de meeste mensen als schilder van onder andere kleurrijke vrouwenportretten. Maar in de `Parabel der blinden' met een stoet uitgemergelde en gewonde blinden die eindigt in een bloederige poel, geeft hij op niet mis te verstane wijze zijn commentaar op de verschrikkingen en de zinloosheid van de Eerste Wereldoorlog. De Panorama's uit de jaren vijftig vertonen weer wat (k)luchtiger taferelen, met vooral huiselijke perikelen rondom de feestdagen. Symbolisch
Verder zijn er een aantal regelmatig terugkerende symbolische thema's rondom Oud & Nieuw te ontdekken. Eén ervan is het letterlijk ten grave dragen van het oude jaar, zoals de prent `PROSIT NEUJAHR!' van Ton van Tast laat zien (De Ware Jacob, 2 januari 1909). Het nieuwe jaar wordt gepresenteerd als een pasgeboren baby in de armen van de Ware Jacob, de titelheld van het blad: een clownachtige heer met hoge hoed en pandjesjas. Tegelijkertijd wordt op de achtergrond het jaar 1908 weggedragen in een lijkkist.
Ook Vadertje Tijd, uitgebeeld als een oude grijsaard met zijn vaste attributen: een zeis en een zandloper, is van alle tijden. In de prent `Niet zo, maar zo!' van Joost Swarte (Nieuwjaarswens 1990; Weekbladpers, 1 januari 1990) zien we de oude Vadertje Tijd en een piepjonge, nog in de luiers. Het ventje springt over van 1989 naar 1990. De grijsaard blijft achter maar schopt hem nog wel de zandloper na, de `erfenis' van het oude jaar, want: "Het nieuwe jaar mag zich niet losmaken van het oude jaar zonder iets mee te nemen. Zo mag het oude jaar niets voor zichzelf houden dat voor het nieuwe jaar belangrijk is". Met het doorgeven van de zandloper zorgt Vadertje Tijd ervoor dat er van het nieuwe jaar ook niets anders over zal blijven dan een `opgebrande hoogbejaarde'.
Algemene informatie
Stadsmuseum IJsselstein
Walkade 2
3401 DS IJsselstein
tel. (030) 688 68 00
www.stadsmuseum.nl
Openingstijden: dinsdag t/m zondag 13.00-17.00 uur en Tweede Kerstdag. Eerste Kerstdag en Oud- en Nieuwjaarsdag gesloten.