Opening 8 december, Sjoerd Oudman en Marcelo Segall in galerie Masters

28/11/2007 10:13



Galeriemasters



Sjoerd Oudman en Marcelo Segall in Galerie Masters met de expositie 'Alledaags'. Opening: zaterdag 8 december 2007, 17.00 uur

Marcelo Segall en Sjoerd Oudman tonen in 'Alledaags' werken met titels als 'Vliegtuig' en 'Takken'. Eenduidige benamingen voor schijnbaar eenduidige zaken. Beide kunstenaars vervreemden binnen hun werk de alledaagse (media)realiteit door deze te verhullen of naar een andere realiteit te verwijzen.

Sjoerd Oudman (1982 NL)

"Indem ich dem Gewöhnlichen ein geheimnisvolles Ansehen gebe, romantisiere ich es." Novalis (geciteerd door Rüdiger Safranski in Nachwort bij "Philip en de Anderen" van Cees Nooteboom)

Sjoerd Oudman toont de serie 'Onbestemd' uit de periode 2004 tot 2006. De werken zijn uitgevoerd in pastelkrijt en inkt op papier. De tekeningen zijn realistisch en hebben een heldere compositie. Toch heerst binnen het kader een zekere spanning. Oudman toont een gedramatiseerd beeld van de werkelijkheid, waarachter een andere werkelijkheid verborgen lijkt. De serie toont fragmenten van anonieme alledaagse openbare ruimtes en details hieruit, die wij als voorbijganger onopgemerkt passeren. De beelden zijn losgekoppeld van de betekenisgeladen wereld door de opvallende afwezigheid van mensen, individuele tekens en teksten. De Westerse cultuur speelt echter de hoofdrol, de ongerepte natuur is niet zichtbaar. Leegte overheerst. Hierdoor wordt de toeschouwer meegenomen op een romantische zoektocht: de voelbare leegte verwijst naar de positie van het individu in het oneindige universum. Oudman irriteert de toeschouwer door hem te wijzen op het menselijk lot bewust te zijn - van de toeval van het bestaan, de zoektocht naar de betekenis ervan en de angst, dat toeval het antwoord is. Ook binnen de andere facetten van zijn kunst (zoals performances in de openbare ruimte) breekt Sjoerd Oudman in de dagelijkse realiteit van de stad, waardoor de toeschouwer zijn individuele positie kritisch analyseert. Marcelo Segall (1974 NL)

"After Matisse
Konturen zu Leerräumen (Umrissformen); Licht zu Schatten; leicht zu schwer; Zeichen zu Wahrzeichen (des täglichen Lebens); Attituden zu Gestiken; Dekoration zu Konstruktion; Raum zu Fläche; Bild zu Bildern; Gegenwart zu Zeitgeschichte; " Tilman Osterwold (uit: Tom Wesselmann 1959-1933)

De serie 'Broken Objects' bestaat uit wandobjecten. Ze zijn opgebouwd uit harslagen en verf op hout. Eenkleurige silhouetvormen zijn in de hars gefixeerd. Door versnippering en overlapping lijken ze tegelijkertijd te bewegen. Actuele gebeurtenissen weergegeven door de media vormen het uitgangspunt. Marcelo Segall wil de kloof overbruggen tussen de rauwe werkelijkheid van volwassenen en de onbedorven wereld van het kind. Via zijn beelden illustreert hij de hedendaagse mythen over vijanden, liefde en oorlog. Hij giet de documentaire afbeeldingen in een geabstraheerde vorm om het verhaal erachter zowel aan kinderen als aan volwassenen mee te kunnen delen. Door deze aanpak neemt de toeschouwer de thema's bewust anders waar dan via een rechtstreekse afbeelding. Tegelijkertijd lijken Segalls decoratieve beelden een visualisatie van de mentale verwerking van de beeldenvloed waarmee de media ons overspoelen.

In zijn andere projecten reflecteert en analyseert Marcelo Segall de uitwerking van realityprogramma's en de overvloedige consumptie (van informatie en producten) op hemzelf en zijn jonge gezin. De expositie loopt van 8 december t/m 5 januari 2008





http://www.galeriemasters.nl