Provincie Noord-Holland

Provincie en Haarlemmermeer blij met overwegen variant hoogspanningstracé


7-12-2007

Minister Van der Hoeven heeft toegezegd in het onderzoek naar de aanleg van de nieuwe 380 kV hoogspanningsverbinding door Haarlemmermeer de oostelijke variant mee te nemen. De provincie Noord-Holland en gemeente Haarlemmermeer zijn blij met deze toezegging, omdat daarmee goed wordt gekeken naar de beste inpassing van de hoogspanningsleiding.

De minister deed haar belofte in een brief aan de Tweede Kamer. De oostelijke variant was door de gemeente Haarlemmermeer aangedragen.

Westflank

De inpassing is erg belangrijk in verband met de geplande ontwikkelingen in de westflank van de Haarlemmermeer. Hier moeten, in opdracht van het Rijk, 15.000 nieuwe woningen worden gerealiseerd, evenals waterberging en nieuwe recreatie- en groengebieden. Dit plan, de gebiedsuitwerking Haarlemmermeer, maakt onderdeel uit van het Urgentieprogramma Randstad, waarmee bestuurders de Randstad tot de internationale top willen laten behoren van de economisch sterke regios in West-Europa.

Alleen bij een goede inpassing kan dit plan worden uitgevoerd. Je moet zorgvuldig kijken hoe je de lijn aanlegt. Deze toezegging is daarom van groot belang voor de voortgang van dit project, vinden Ton Hooijmaijers, gedeputeerde Ruimtelijke Ordening én duo-trekker van de gebiedsuitwerking, en Michel Bezuijen, wethouder Ruimte.

Ondergronds

Het Rijk wil een nieuwe hoogspanningsverbinding aanleggen tussen Beverwijk en Zoetermeer. Deze verbinding loopt voor een groot deel door de gemeente Haarlemmermeer. Het Rijk onderzoekt de milieueffecten van de verschillende varianten en zal op basis van de uitkomsten de exacte ligging en uitvoering bepalen. Hamvraag daarbij is of de leiding boven- of ondergronds wordt aangelegd. Zowel de gemeente als de provincie willen dat het tracé zoveel mogelijk ondergronds wordt aangelegd.

Voor het opnemen van het alternatief in het onderzoek is een partiële herziening nodig van de Planologisch Kernbeslissing deel 3A. De bestuurders hopen dat de Tweede Kamer met deze herziening akkoord gaat.

Nieuwsredactie