docenten vrezen effect gratis schoolboeken op kwaliteit
Persbericht
Utrecht, 6 december 2007
DOCENTEN VREZEN EFFECT GRATIS SCHOOLBOEKEN OP KWALITEIT
Verwachtingen docenten van nieuwe financieringswijze leermiddelen
onderzocht
Vanaf volgend schooljaar wordt de financiering van leermiddelen voor
het voortgezet onderwijs in de lumpsum van de scholen opgenomen.
Concreet betekent dit dat de bekostiging van schoolboeken voor
rekening van de school komt. In de huidige situatie worden
leermiddelen door de school gekozen en door de ouders betaald.
Onderzoek onder docenten wijst uit dat veel docenten huiverig zijn
voor de nieuwe regeling. Zo verwachten zij dat de regeling een
bedreiging vormt van hun vrijheid bij de selectie van nieuwe
leermiddelen en vrezen ze dat bij de keuze van leermiddelen prijs
belangrijker wordt dan kwaliteit. Het onderzoek is uitgevoerd door DUO
Market Research in opdracht van de GEU, brancheorganisatie van de
educatieve uitgeverijen.
Aan het onderzoek werkten ruim elfhonderd docenten uit het voortgezet
onderwijs mee. Bijna allemaal zeggen ze bekend te zijn met de komst
van de nieuwe regeling. Opvallend is dat meer docenten negatief (44%)
dan positief (37%) tegenover de regeling staan. Docenten die de
regeling zien als een bedreiging geven daarvoor met name als
argumenten dat door een ontoereikend budget de school wordt beperkt in
het kiezen van een methode; dat de prijs van een methode belangrijker
wordt dan de kwaliteit en dat men langer met een methode zal moeten
werken. Maar liefst tweederde van de docenten verwacht dat hun school
langer met een methode gaat doen als gevolg van de regeling. De
belangrijkste reden voor docenten om positief tegenover de regeling te
staan is de kostenbesparing voor de ouders.
Dit voorjaar wees vergelijkbaar onderzoek onder schoolmanagers uit dat
van die groep het merendeel wel positief tegenover de nieuwe regeling
staat, maar van mening is dat het bedrag van 308 per leerling per
schooljaar volstrekt ontoereikend zal blijken. 42% van de
schoolmanagers verwacht gemiddeld langer met een methode te gaan doen
als gevolg van de nieuwe lumpsumregeling.
Over DUO Market Research
DUO Market Research is in 1995 opgericht en uitgegroeid tot een
middelgroot marktonderzoeksbureau met een aantal
onderzoeksspecialisaties. Een van die specialisaties is het verrichten
van onderwijsonderzoek: onderzoek onder directeuren,
opleidingscoördinatoren, decanen, docenten, leerlingen en studenten op
alle onderwijsniveaus.
Bij publicatie of verspreiding de bron vermelden: DUO Market Research
Nederlands Uitgeversverbond