Nummer
2007489BW
Datum
7 december 2007
Bijzondere oversteekplaats voor voetgangers bij
Paleisring / Katterug
Gemeente gaat oversteekplaatsen verbeteren
Er komt een pilot met een informatief voetgangerslicht bij de oversteekplaats Paleisring /
Katterug. Deze wordt geplaatst in de zomer van 2008, nadat de Paleisring is ingericht als
Cityring. Het voetgangerslicht, dat is ontwikkeld door DTV Consultants uit Breda, B
informeert voetgangers over zowel de wachttijd als over de beschikbare oversteektijd.
Beelden en ledverlichting laten de voetgangers zien hoeveel tijd er nog is om een veilige
oversteek te maken (zie tekening bijlage).
Verbeteren voetgangers oversteekplaatsen
Het afgelopen jaar heeft de gemeente Tilburg samen met inwoners van de gemeente
onderzocht hoe knelpunten voor overstekende voetgangers bij verkeerslichten zijn op te
lossen. Dit is gebeurd in verschillende bijeenkomsten waar naast de betrokken bewoners
ook verkeerswethouder Els Aarts en het Tilburg Overleg Gehandicaptenorganisaties (TOG)
nauw betrokken waren.
Uit deze bijeenkomsten is het informatieve voetgangerslicht als één van de oplossingen
naar voren gekomen. Daarnaast investeert de gemeente het komende jaar ook in andere
maatregelen. Zo worden bij oversteekplaatsen waar onderhoud moet plaatsvinden de
middenbermen opnieuw ingericht en worden hoogteverschillen weggenomen.
Bijlage: uitleg informatief voetgangerslicht
Meer informatie voor de pers:
Marlies van Brunschot, woordvoering: 013 542 97 05
Nieuw voetgangerslicht (EcoGopLight)
DTV Consultants te Breda heeft in samenwerking met Hoeflake Infratechniek uit Hedel een
nieuw voetgangerslicht ontwikkeld, dat in vergelijking met het huidige armatuur voetgangers
adequater informeert over zowel de wachttijd (wachttijdindicatie) als over de beschikbare
oversteektijd (oversteektijdindicatie). De oversteektijdindicatie is een volledig nieuwe functie
die tot doel heeft om overstekers (maar eventueel ook afbuigend, voorrangverlenend verkeer)
te informeren over de volledige oversteektijd die binnen verkeersregelingen voor voetgangers is
gereserveerd. Deze veilige oversteektijd bestaat uit de groenfase, de groenknipperfase én de
zogenaamde veilige roodfase, in feite de periode waarin voetgangers de oversteek nog mogen
ontruimen. Gebruikmakend van radar- en/of videodetectie kan zowel de wachttijdindicatie als de
oversteektijdindicatie worden afgestemd op het feitelijke gedrag van voetgangers. Het nieuwe
voetgangerslicht beoogt oversteken Efficiënter en Comfortabeler te maken en past als vernieu-
wing binnen het EcoGop-concept, waarmee medio 2003 in Tilburg een praktijkproef is gestart.
Het zogenaamde EcoGopLight is in principe geschikt voor elke voetgangersoversteek.
Afbeelding De vier verschillende toestanden van het nieuwe voetgangerslicht
Het nieuwe armatuur kent de volgende toestanden (zie afbeelding):
a) de eerste toestand is de normale, onveilige roodfase (afbeelding a). Deze wordt getoond in
situaties waarin nog geen wachtende voetganger is gedetecteerd óf (bij gebruikmaking van
detectiematten, radar- of videodetectie) geen wachtende voetganger meer wordt gedetec-
teerd;
b) de tweede toestand is de roodfase die als wachtfase kan worden gekenmerkt, waarbij een
indicatie wordt gegeven van de resterende wachttijd in combinatie met een knipperende
tekst `wacht' (afbeelding b). De afname van de wachttijd wordt weergegeven met behulp van
EcoGopLight Versie d.d. 4 april 2007 Pagina 1 van 2
dovende witte LED's. Deze toestand start zodra een voetganger tijdens roodlicht wordt
gedetecteerd, en duurt zolang er sprake is van (een) wachtende voetganger(s) én zolang het
voetgangerslicht op rood staat.
c) de derde toestand is de normale groen- en groenknipperfase (afbeelding c), die beide in
beginsel een vaste tijdsduur hebben. Vanaf het moment dat het voetgangerslicht op groen
springt, gaat tevens een band van groene LED's rond het (gedoofde) rode voetgangerslicht
branden. De snelheid waarmee deze groene LED's één voor één doven is gebaseerd op het
verloop van de gereserveerde oversteektijd, bestaande uit de groenfase, de groenknipper-
fase en de veilige roodfase.
d) de vierde toestand is de zogenaamde veilige roodfase, waarbij de duur van deze toestand
als onderdeel van de totale oversteektijd met behulp van de langzaam verdwijnende groene
band (bestaande uit dovende groene LED's) rond het rode licht wordt aangegeven (afbeel-
ding d). Deze toestand start zodra de groenknipperfase is beëindigd en duurt zolang een
voetganger de tijd heeft om de oversteek te voltooien.
De veel gehoorde wens van voetgangers om langer en vaker groen te krijgen stuit in de huidige
praktijk op onoplosbare problemen, die met gebruikmaking van de gangbare voetgangerslichten
niet oplosbaar zijn. Groenverlenging met behulp van radar wordt weliswaar in de praktijk wel
toegepast, doch enkel in situaties waarin de kruispuntbelasting relatief laag is. Groenverlenging
leidt immers tot (zeer) inefficiënt gebruik van de groenknipperfase en de ontruimingsfase, en
gaat ten koste van de verwerkingscapaciteit van het kruispunt. Op de meeste oversteken blijkt
de totale groen-, groenknipper- en veilige roodfase überhaupt al (veel) te ruim gedimensio-
neerd, waardoor niet alleen veel kostbare tijd onbenut blijft, maar wegbeheerders ook weinig
gemotiveerd zijn om vaker groen aan voetgangers te geven.
Het nieuwe voetgangerslicht heeft als voordeel, dat overstekende voetgangers veel langer
`groen' zien in het voetgangerslicht en zich daardoor vooral in de veilige roodfase minder opge-
jaagd voelen. Bij oversteken vanaf circa 10 meter is de veilige roodfase in de praktijk doorgaans
langer dan de groen- en groenknippertijd samen! Een ander voordeel van het zichtbaar maken
van de veilige roodfase is dat deze de mogelijkheid biedt om de groen- en groenknippertijd (en
daarmee de volledige oversteektijd) te verkorten: kortere voetgangersfasen zijn in de praktijk
een noodzakelijke voorwaarde om vaker groen aan wachtende voetgangers te kunnen tonen.
Gebruikmakend van radar- of videodetectie kan de oversteektijd op maat worden gemaakt voor
zowel drukkere oversteken als voor situaties waarin (zeer) langzame voetgangers oversteken.
Hiervoor leent de veilige roodfase zich beter dan de groen(-knipper)tijd, omdat het rode licht
tijdens de veilige roodfase tot doel heeft om nieuwe overstekers te weren. Het is zelfs mogelijk
om de groene LED's aan het begin van de veilige roodtijd (bij detectie van voetgangers op de
oversteek) met een langzamere snelheid te laten doven, en het hierdoor eventueel opgelopen
tijdverlies in te halen zodra de oversteek vrij is. Daarmee wordt maximaal tegemoet gekomen
aan de wens van voetgangers om `langer groen' te krijgen getoond, zonder dat het ten koste
gaat van de verwerkingscapaciteit van het kruispunt en daarmee de wens om `vaker groen' te
krijgen belemmert.
EcoGopLight Versie d.d. 4 april 2007
---- --