VVD: vragen Haak om Leeuwarden
Bron: (07-12-2007)
Schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders
zoals bedoeld in artikel 41, eerste lid, van het Reglement van Orde
voor de vergadering van de Raad der Gemeente Leeuwarden
29 november 2007
Vertraging Haak om Leeuwarden
Geacht college,
De afgelopen week stonden er twee verontrustende berichten in de krant
over vertragingen met betrekking tot de Haak om Leeuwarden. Het waren
weliswaar korte berichten, maar daardoor niet minder belangrijk.
Vertragingen van dit project hebben impact op de bereikbaarheid van
Leeuwarden. Deze staat immers sterk onder druk, het verkeer staat in
de ochtend- en avondspits klem. Vertragingen bij dit cruciale project
voor Leeuwarden zijn volgens de VVD Leeuwarden dan ook een zeer
slechte zaak en feitelijk onaanvaardbaar. Wat betreft de VVD moet de
gemeente er alles aan doen om vertragingen te voorkomen.
Leeuwarder Courant d.d. 28 november 2007: "De Haak om Leeuwarden is
een van de 38 wegprojecten waar verkeersminister Camiel Eurlings een
nieuw soort luchtkwaliteitsonderzoek wil toepassen. Dat kan leiden tot
vertraging in de aanleg. Nieuwe onderzoeken zijn nodig om te voorkomen
dat rechters wegwerk stilleggen. Als een planstudie voldoet aan de
nieuwe aanpak, treedt geen vertraging op. Vinden deskundigen nader
onderzoek nodig, dan vergt dit minstens drie maanden. Eurlings
verwacht dat aanvullend onderzoek bij de meeste projecten nodig is."
Leeuwarder Courant d.d. 26 november 2007: "Het ontwerp-tracébesluit
voor de Haak om Leeuwarden komt pas over vier maanden in de inspraak.
Dit is bijna anderhalf jaar nadat de vorige minister van verkeer en
waterstaat het standpunt had ingenomen dat de nieuwe autoweg
Marssum-Werpsterhoek via het `middentracé-oost' zou moeten lopen.
Volgens het boekje verstrijkt er maar een halfjaar tussen standpunt en
ontwerp-besluit. Het vertraagde document bevat ook de reacties van de
minister op de veelsoortige kritiek van omwonenden, boeren en natuur-
en milieubeschermers op de nieuwe weg. Zij stelden in meerderheid dat
de weg beter langs de huidige route (Overijsselsestraatweg en Hendrik
Algraweg) kan lopen. De minister, het provinciebestuur en de betrokken
gemeenteraden geven de voorkeur aan een nieuwe Haak, die meer dan EUR
200 miljoen zal kosten."
Naar aanleiding van deze berichten heeft de VVD Leeuwarden een aantal
vragen:
1. Zijn de berichten correct? Zijn de vertragingen bij het college
bekend? Zo nee, waarom niet? Zo ja, sinds wanneer is het college op de
hoogte van de problematiek die wordt geschetst in beide berichten? Is
het college bereid om de raad vroegtijdig c.q. eerder te informeren
over dit soort ontwikkelingen?
2. Het ene bericht heeft het over 4 maanden vertraging, en het andere
bericht geeft niet aan hoeveeel vertraging het uitvoeren van een nieuw
soort luchtkwaliteitsonderzoek oplevert. Hoeveel is de vertraging in
totaal?
3. Wat zijn de exacte oorzaken en de gevolgen van de vertragingen?
Waren de vertragingen te voorkomen geweest?
4. Welke acties en/of maatregelen neemt het college om de ontstane
vertraging in te (laten) lopen dan wel op een andere manier ervoor te
zorgen dat het project uiteindelijk als geheel geen vertraging op zal
lopen?
5. Hoe vindt de communicatie over dit soort vertragingen plaats tussen
rijk, provincie en gemeente? En op welke manier wordt er gezocht naar
oplossingen? Vindt er naar aanleiding van deze vertragingen overleg
plaats met de betrokken partijen? Zo ja, wanneer? En kan de raad over
de uitkomsten daarvan geïnformeerd worden? Zo nee, waarom niet?
6. Is het college het met de VVD fractie Leeuwarden eens, dat er snel
door het college (voorstel de burgemeester), geanticipeerd moet worden
om spoedoverleg met de minister van Verkeer en Waterstaat de heer
Eurlings aan te vragen. Mede omdat elk uitstel en vertraging van "de
Haak", Leeuwarden economisch schade loopt?"
Wij hopen dat u deze vragen op korte termijn kunt beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Namens de VVD-fractie,
Sieds Brouwer
Gemeente Leeuwarden