ChristenUnie
ChristenUnie: Eurlings moet even doorpakken
ChristenUnie: Eurlings moet even doorpakken
vrijdag 07 december 2007 16:01 Tijdens de begrotingsbehandeling
Verkeer & Waterstaat, verzocht Kamerlid Ed Anker het kabinet om
collectief busvervoer meer aandacht te geven. Middels een motie vraagt
Anker om een pilot met hoogfrequent busvervoer op filegevoelige
snelwegen in de Randstad.
De ChristenUnie heeft dit voorstel ingediend naar aanleiding van
andere plannen voor collectief personenvervoer over snelwegen, zoals
het plan `Groen Asfalt' van Koninklijk Nederlands Vervoer en het
Deltaplan Bereikbaarheid. Omdat busvervoer veruit de minst
milieubelastende vorm van gemotoriseerd vervoer is en veel
bedrijvenlocaties in de directe nabijheid van snelwegen zijn gevestigd
die nu niet goed bereikbaar zijn met het OV, pleit de ChristenUnie
voor een pilot met busvervoer in de Randstad. Daarbij moeten extra
haltes worden gemaakt bij bedrijvenlocaties en onderzocht worden of
bussen vaker gebruik kunnen maken van de vluchtstrook.
Anker sneed ook het pijnpunt van de Valleilijn
(Amersfoort-Ede-Wageningen) aan. Onlangs werd deze lijn overbelast
verklaard. Ook hij noemde de door openbaarvervoerbedrijf Syntus
gewenste spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Doetinchem de oplossing.
De ChristenUnie verzoekt daarom de regering, door middel van een
motie, in samenwerking met de decentrale overheden een zogenaamde
quick scan te doen naar de markt en capaciteit op de regionale lijnen
en de mogelijke financiering van de aanleg van inhaalsporen of
dubbelspoor. De resultaten van de quick scan moeten uiterlijk met de
aangekondigde mobiliteitsvisie in het voorjaar worden gepresenteerd.
"De maatregelen die de ChristenUnie voorstelt, ondersteunen de doelen
van het kabinet om het autogebruik terug te dringen, files te
verminderen en het spoorvervoer met 5% per jaar te laten groeien.
Eurlings moet nu écht even doorpakken als hij deze doelstelling binnen
vier jaar wil halen", aldus Ed Anker.