Ingezonden persbericht


Gwendolyn Hertzberger bereidt zich voor op Formula Master seizoen

LISSE, 07 DECEMBER 2007 - Op het circuit van Vallelunga (Italië) heeft Gwendolyn Hertzberger getest (04 en 05 december) in de Formula Master. Deze testdagen vormden de voorbereidingen op het International Formula Master seizoen. Hoewel de snelle dame uit de Bollenstreek gehinderd werd door diverse technische en mechanische ongemakken, wist de Nederlandse toch een redelijk vol programma af te werken. Naast het opdoen van de nodige baankennis, werkte Gwendolyn en het Italiaanse team Scuderia Famà keihard aan de afstelling van deze snelle formulewagen.

Na twee seizoenen Northern European Cup Formule Renault 2.0 zal Gwendolyn op basis van haar ervaringen een volgende stap op de autosportladder zetten. Ze heeft haar keuze laten vallen op de International Formula Master dat in het voorprogramma van het WTCC (World Touring Car Championship) rijdt. Na de leerzame tests op het circuit van Valencia (Spanje) enkele weken geleden, reed Gwendolyn afgelopen dinsdag haar rondjes in de fraaie bolide op Vallelunga. Met een oude set banden verkende ze het vernieuwde circuit, waar ze in het verleden ooit met een Formule Ford had getest.

Toen ze wilde aanzetten voor een snelle rondetijd werd ze echter gehinderd door mechanische pech. Doordat de temperatuur van de motor te hoog was opgelopen, moest ze haar run noodgedwongen afbreken. Na de lunchpauze begon ze opnieuw aan de testsessie. Gwendolyn zat goed in het ritme en wist met oude banden een vijftiende tijd op de chrono's te zetten. De teller bleef op de eerste testdag op 40 rondjes steken, toen ze in een langzamere bocht keihard door een rijder van Euronova werd geraakt. Door de flinke schade, waarbij vele onderdelen linksachter (onder andere wishbone, achteras, ophanging) waren beschadigd, zat haar testdag er voortijdig op. Ze eindigde haar test met een snelste tijd van 1:32.392.

Op Sinterklaasdag begon Gwendolyn met het inrijden van haar wagen, die voorzien was van vele nieuwe onderdelen. Ze wist de stijgende lijn met oude banden goed door te trekken en scherpte haar tijden telkens aan. Terwijl de meeste deelnemers maar liefst vier tot zes sets nieuwe banden versleten, ging Gwendolyn pas in de middag met haar eerste nieuwe set naar buiten. Na enkele goede runs liet ze direct de tweede nieuwe set rubber onder haar bolide monteren. Ze snoepte daarmee meer dan een volle seconde van haar snelste tijd af.

Doordat haar teamgenoot Luca Persiani technische problemen kende, mocht de Italiaan zijn test voltooien in de auto van Gwendolyn, waardoor haar test erop zat. Met een tijd van 1:30.884 belandde ze uiteindelijk op de achttiende stek. Ondanks enkele technische problemen en de touché waardoor ze veel tijd op de eerste dag had verloren, kijkt Gwendolyn met een goed gevoel terug naar haar test in deze klasse.

GWENDOLYN HERTZBERGER: "Na de verloren eerste dag waarbij ik van hard achteren werd geraakt, verliep de afsluitende dag naar tevredenheid. We hebben keihard gewerkt om een juiste set-up te vinden. Het ging niet altijd even soepel want we kenden een aantal technische ongemakken die later weer zijn verholpen. De uitslag van deze test geeft een vertekend beeld, omdat ik na de crash slechts twee sets nieuwe banden heb verbruikt, terwijl de rest minimaal vier tot zes nieuwe sets hadden opgereden. De wagen is verder super om mee te rijden. Na mijn ervaringen in de Formule Renault 2.0, is de Formula Master een goede volgende stap. De wagen heeft veel meer downforce, waarmee je sneller door de bochten kunt komen en je kunt er veel later mee remmen. Tenslotte is de samenwerking met het team en mijn engineer goed bevallen. Ik kijk nu alweer uit naar de volgende tests in de Formula Master."

NIEUWS en FOTO'S worden aangeboden door INSIGHT F1 MOTORSPORT REPORT. Bezoek voor meer informatie www.gwenracing.com of contacteer Roelof Oosterhuis (media@insightf1.com, +31 652 056 637).