Consumentenbond
---
7 december 2007
Aantal vliegklachten bijna verdubbeld
Het aantal klachten van luchtpassagiers ingediend bij het Europese
netwerk ECC is in een jaar tijd bijna verdubbeld. Het European
Consumer Centre is een organisatie die consumenten uit 27 landen helpt
bij aankopen over grens en bemiddelt bij klachten. Problemen met de
bagageafhandeling komen het meest voor (33%); daarna annuleringen van
vluchten (26%) en op de derde plaats vertraging (16%).
Consumenten hebben sinds 2005 meer rechten bij annulering, overboeking
en vertraging van vluchten, maar uit het onderzoek blijkt weer eens
dat recht hebben iets anders is dan recht krijgen. Eerder kwamen de
Consumentenbond en de Europese Commissie al tot de conclusie dat de
nieuwe regels niet goed worden opgevolgd.
Informatie
Een van de oorzaken is dat consumenten slecht op de hoogte zijn van
hun rechten. Luchtvaartmaatschappijen moeten hun klanten hierover
beter informeren. Ook beroepen luchtvaartmaatschappijen zich bij
vertraging of annulering veel te snel op overmacht en dan staat voor
de consument alleen de lange en dure weg naar de rechter open.
De Consumentenbond pleit daarom voor een Europese geschillencommissie,
waar passagiers snel en laagdrempelig terechtkunnen als ze er met de
luchtvaartmaatschappij niet uitkomen.
---