TNS NIPO


Publicaties TNS NIPO onderzoek

6 december 2007

De Hypotheekshop en De Hypotheker meest geassocieerd met lage rente

Banken hebben een sterke positie op de hypothekenmarkt. Dit blijkt alleen al uit het feit dat de helft van de Nederlanders die in 2006 een (nieuwe) hypotheek hebben afgesloten, bij één of meer banken een offerte hebben aangevraagd. De imago's van de banken verschillen echter niet wezenlijk van elkaar. Het zijn vooral de kleinere spelers op de markt die, door een scherpere positionering van hun imago op de markt, een grotere aantrekkingskracht kunnen uitoefenen op potentiële hypotheekafnemers. Een kwart van de offertes wordt aangevraagd bij winkels als De Hypotheekshop en De Hypotheker; zij worden meer nog dan de banken gezien als 'de hypotheekverstrekkers met de lage rente'. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van een jaarlijks terugkerend TNS NIPO-onderzoek.

De Hypotheekshop en De Hypotheker onderscheiden zich qua imago sterk van andere hypotheekaanbieders. De consument ziet beide vooral als aanbieders met lage rente. Dit imago zal er mede toe bijdragen dat een kwart van de afsluiters een offerte aanvraagt bij de hypotheekwinkels. Als intermediair met inkoopkracht zullen zij dit geen vervelende positie vinden tussen alle bancaire aanbieders.

En het imago van andere aanbieders?
De Eigen Huis Hypotheekservice wordt vooral geassocieerd met 'geen onnodige geldverkwisting'. Als belangenbehartiger van eigenhuisbezitters is dit een vrij natuurlijk profiel. De imago's van de ING Bank, ABN AMRO en AEGON, als hypotheekaanbieders, lijken in de ogen van de consument sterk op elkaar en staan vooral bekend als 'solide en betrouwbaar' en om 'een goed management'.

Ook Nationale Nederlanden, Fortis ASR en DeltaLloyd vormen qua imago een cluster; zij worden door de consument vooral in verband gebracht met termen als 'goede financiële resultaten', 'modern' en 'gaat met zijn tijd mee' en met 'solide en betrouwbaar'.

Postbank en Bouwfonds worden vooral geassocieerd met 'rendement' en 'waar voor je geld'. SNS Bank lijkt iets meer dan de anderen 'respect te hebben voor belangen van de klant'. Bij de imago's van respectievelijk de Rabobank en Centraal Beheer Achmea plaatst men ook een aantal overeenkomsten: 'goede werkgever' en 'maatschappelijk betrokken'.

E6719 | Methode: TNS NIPObase CASI | Het veldwerk vond begin 2007 plaats. Hierbij zijn 1.142 huishoudens ondervraagd die in 2006 een nieuwe hypotheek.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Adriaan Eecen (tel: 020 522 59 22).