Publicaties TNS NIPO onderzoek
6 december 2007
De Hypotheekshop en De Hypotheker meest geassocieerd met lage rente
Banken hebben een sterke positie op de hypothekenmarkt. Dit blijkt
alleen al uit het feit dat de helft van de Nederlanders die in 2006
een (nieuwe) hypotheek hebben afgesloten, bij één of meer banken een
offerte hebben aangevraagd. De imago's van de banken verschillen
echter niet wezenlijk van elkaar. Het zijn vooral de kleinere spelers
op de markt die, door een scherpere positionering van hun imago op de
markt, een grotere aantrekkingskracht kunnen uitoefenen op potentiële
hypotheekafnemers. Een kwart van de offertes wordt aangevraagd bij
winkels als De Hypotheekshop en De Hypotheker; zij worden meer nog dan
de banken gezien als 'de hypotheekverstrekkers met de lage rente'. Dit
zijn de belangrijkste uitkomsten van een jaarlijks terugkerend TNS
NIPO-onderzoek.
De Hypotheekshop en De Hypotheker onderscheiden zich qua imago sterk
van andere hypotheekaanbieders. De consument ziet beide vooral als
aanbieders met lage rente. Dit imago zal er mede toe bijdragen dat een
kwart van de afsluiters een offerte aanvraagt bij de hypotheekwinkels.
Als intermediair met inkoopkracht zullen zij dit geen vervelende
positie vinden tussen alle bancaire aanbieders.
En het imago van andere aanbieders?
De Eigen Huis Hypotheekservice wordt vooral geassocieerd met 'geen
onnodige geldverkwisting'. Als belangenbehartiger van
eigenhuisbezitters is dit een vrij natuurlijk profiel. De imago's van
de ING Bank, ABN AMRO en AEGON, als hypotheekaanbieders, lijken in de
ogen van de consument sterk op elkaar en staan vooral bekend als
'solide en betrouwbaar' en om 'een goed management'.
Ook Nationale Nederlanden, Fortis ASR en DeltaLloyd vormen qua imago
een cluster; zij worden door de consument vooral in verband gebracht
met termen als 'goede financiële resultaten', 'modern' en 'gaat met
zijn tijd mee' en met 'solide en betrouwbaar'.
Postbank en Bouwfonds worden vooral geassocieerd met 'rendement' en
'waar voor je geld'. SNS Bank lijkt iets meer dan de anderen 'respect
te hebben voor belangen van de klant'. Bij de imago's van
respectievelijk de Rabobank en Centraal Beheer Achmea plaatst men ook
een aantal overeenkomsten: 'goede werkgever' en 'maatschappelijk
betrokken'.
E6719 | Methode: TNS NIPObase CASI | Het veldwerk vond begin 2007
plaats. Hierbij zijn 1.142 huishoudens ondervraagd die in 2006 een
nieuwe hypotheek.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Adriaan Eecen (tel: 020
522 59 22).
TNS NIPO