Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Persbericht
CNV Stads- en streekvervoer (vakgroep van de CNV BedrijvenBond)

Utrecht, 7 december 2007

------

CNV Stads- en streekvervoer vindt eindejaarsbod Arriva onder de maat

Onrust op Arriva-spoorlijnen neemt toe

De onrust op de Arriva-spoorlijnen in het land neemt toe. Donderdagmiddag kwam Arriva met een eindbod van 1,5 procent eindejaarsuitkering voor het personeel. 'Niet wat wij redelijk vinden, want niet in verhouding met de geleverde prestaties', zo riposteert onderhandelaar Emiel Peper van CNV Stads- en streekvervoer. In de week voor kerst zal hij met zijn leden overleg plegen. 'Maar met zo'n eindbod sluit ik acties niet uit.' Die zouden dan pas na de jaarwisseling zijn.

De CNV-bond was donderdagmiddag in overleg met Arriva over de variabele eindejaarsuitkering voor het personeel op de spoorlijnen Groningen - Nieuweschans, Groningen - Delfzijl, Groningen ­ Rodeschool, Groningen - Leeuwarden, Leeuwarden -Harlingen en Leeuwarden - Stavoren, maar ook de lijn Dordrecht - Geldermalsen. Het personeel dat zich bezighoudt met de exploitatie van die lijnen valt onder de zogenaamde cao multi-modaal. Peper: 'En in die cao is in 2005 al een variabele eindejaarsuitkering afgesproken die afhankelijk is van het bedrijfsresultaat. Arriva wil nu, na veel wikken en wegen, niet verder gaan dan 1,5 procent. Wij zeggen op onze beurt dat het personeel alle lof verdiend voor elke vorm van tevredenheid die de reizigers nog over hebben over het vervoer op de Arriva-lijnen. Die tevredenheid staat namelijk zwaar onder druk door fouten die Arriva heeft gemaakt in de aanbestedingsprocedure. De treinen zitten bomvol, het materieel laat te wensen over, zodat het geduld van de reizigers behoorlijk op de proef is gesteld. Dat alles bij elkaar opgeteld, wordt het wel eens tijd dat Arriva de maximale variabele eindejaarsvergoeding weggeeft (2 procent) in plaats van deze zuinigheid. De onderneming weet heel best wat ze aan de medewerkers te danken heeft. En dat die ruimte er is tot 2 procent, is immers vastgelegd in de cao-afspraken uit 2005. En tussen toen en nu is nog nooit 2 procent uitgekeerd.'

Volgens Peper heeft Arriva nagelaten argumenten en voorwaarden aan te dragen die het billijk zouden maken om af te wijken van de cao-norm van een eindejaarsuitkering tussen de 1 en 2 procent. 'De Commissie Cao Multimodaal (CCM) kan daartoe objectieve en meetbare doelstellingen toetsen die de onderneming in een kalenderjaar aandraagt voor het vaststellen van de hoogte van de eindejaarsuitkering. Dat heeft Arriva echter nooit gedaan.' De onderneming koerst nu, volgens de bestuurder, aan op een harde confrontatie met de medewerkers, en daarmee ook met de reizigers.