Eerste NWO-subsidie voor nieuw onderzoeksinstituut Open Universiteit
06/12/2007 08:59
Open Universiteit
Onderzoekers van de Open Universiteit Nederland hebben een NWO-subsidie verworven voor een vierjarig onderzoek naar instructieve animaties. Het is het eerste extern gefinancierde onderzoek dat zal worden ondergebracht in het NEtherlands Laboratory for Lifelong Learning (NELLL), het nieuwe onderzoeksinstituut van de Open Universiteit Nederland.
Promotie-onderzoek
Het promotie-onderzoek 'Leerresultaten verbeteren door adaptief ontwerp van instructieve animaties: Interacties tussen segmentatie, interactiviteit en student expertise' zal zich richten op de manier waarop animaties in het onderwijs het best kunnen worden aangeboden om een zo goed mogelijk leerresultaat te krijgen.
Hoewel het gebruik van animaties in het onderwijs momenteel zeer populair is, is (ook) uit onderzoek gebleken dat ze lang niet altijd even effectief zijn. De onderzoekers willen aantonen dat bij het ontwerpen en aanbieden rekening gehouden moet worden met de mentale inspanning die nodig is en de reeds aanwezige expertise. Vooral de effecten van segmentatie (het aanbieden van animaties in kleinere delen) en interactie (invloed van de lerende op de animatie) staan in het onderzoek centraal.
Het onderzoek wordt gesubsidieerd uit de 'Open Competitie Maatschappij en Gedragswetenschappen 2007'. Het gaat om een bedrag van bijna EUR 200.000,-. Het voorstel van de Open Universiteit Nederland is ingediend door prof.dr. Jeroen van Merriënboer en dr. Tamara van Gog. Het onderzoeksproject is één van de slechts acht onderzoeksvoorstellen die deze NWO-subsidie ontvangen. In totaal zijn veertig voorstellen ingediend.
NELLL
NELLL is het onderzoeksinstituut van de Open Universiteit Nederland dat zich specifiek richt op onderzoek naar leven-lang-leren. Binnen NELLL wordt het instellingsbrede onderzoeksprogramma van de Open Universiteit Nederland uitgevoerd. Het instituut wil zich in de komende periode ontwikkelen tot hét onderzoeksinstituut op het gebied van leven-lang-leren, en zal zich richten op funderend, innoverend en faciliterend onderzoek. Vier thema's staan centraal: innovatieve onderwijsmethoden, leertechnologieën, leren in de beroepsomgeving, en sociaal-economische aspecten van leven-lang-leren. Dit programma resulteert in kennis voor het onderwijs, het bedrijfsleven en de overheid. Ook faculteiten, het Onderwijstechnologisch expertisecentrum en het Ruud de Moor Centrum nemen deel aan het onderzoeksprogramma, dat een sterk interdisciplinair karakter heeft.