TNT Group

Persbericht

TNT geeft update over 'Focus op Netwerken'-strategie - Belastingkwesties UK geschikt, Dividenduitkering stijgt naar 40% in 2010, Aankondiging volgende tranche van 100 miljoen voor aandeleninkoopprogramma

06 december 2007, 14:00 CET - Amsterdam, TNT zal tijdens de jaarlijkse analistenbijeenkomst vandaag in Londen twee bekendmakingen doen. Ten eerste is, met de schikking van alle belastingkwesties die in het Verenigd Koninkrijk speelden, een einde gekomen aan alle belastingonderzoeken die teruggaan op de aankondiging van 2004, zonder dat daarvoor nieuwe verplichtingen zijn ontstaan naast de reeds gemaakte reserveringen. De voorwaardelijke belastingverplichting van 100-250 miljoen is niet meer nodig, hetgeen het risicoprofiel van de Groep significant verbetert. Ten tweede geeft TNT een update over de stand van zaken over de op 6 december 2005 gelanceerde strategie Focus op Netwerken. TNT heeft de eerste fase van de implementatie van deze strategie, die gericht was op de transformatie van het fundament van de onderneming, succesvol afgesloten en start nu een tweede fase voor de periode van 2008 tot 2012, onder de naam 'Grow and Build Value'.

De belangrijkste aankondigingen van de Raad van Bestuur zijn:
* De vooruitzichten voor het jaar 2007 worden bevestigd;
* Het business segment Express scherpt zijn groeidoelstellingen voor de periode 2008-2012 aan en vergroot de transparantie door doelstellingen af te geven voor de opkomende groeiplatformen;
* Post geeft de stand van zaken ten aanzien van de onderhandelingen met de vakbonden over de herstructureringen bij Post Nederland en verfijnt de doelstellingen voor opkomende markten door deze voor pakketten en Europese Postnetwerken (EMN) te specificeren;
* In vervolg op eerdere bekendmakingen verwacht TNT voorzieningen te treffen voor herstructureringskosten bij Post in de bandbreedte van 125-175 miljoen in de periode 2007-2009. Deze zullen leiden tot een besparing van 150 miljoen in 2008/2009, daarna stijgend tot 360 miljoen per jaar vanaf 2015;

* De vermelde bandbreedte is inclusief alle kosten voor de eerder aangekondigde Masterplannen en de herstructurering van de pakketten-activiteiten in het Verenigd Koninkrijk;
* De recente protectionistische ontwikkelingen ten aanzien van de liberalisering van de postmarkt in Duitsland hebben geleid tot een volledige herziening van de positie van TNT op de Duitse postmarkt, met verdere herstructureringen als mogelijk gevolg;
* TNT heeft aan de relevante departmenten binnen de Nederlandse overheid haar bezorgdheid overgebracht met betrekking tot het duidelijk ontbreken van een gelijk speelveld in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk;

* De Groep is begonnen met een verkenning van de mogelijkheden voor verdere versnelde groei in de veranderende concurrentieomgeving van distributienetwerken;

* Voor wat betreft de financiële strategie doet TNT verschillende aankondigingen. De belangrijkste zijn:

+ Scherpere en transparantere financiële doelstellingen voor de afzonderlijke bedrijfsactiviteiten;

+ De doelstelling om de effectieve belastingdruk te verlagen van 32% in 2006 tot een niveau binnen de bandbreedte van 25-26% in 2010;

+ Het voornemen om het dividenduitkeringspercentage te laten stijgen van de huidige circa 35% van het genormaliseerde resultaat na belastingen tot circa 40% in 2010. Inclusief de onderliggende groei van het bedrijfsresultaat van TNT zal dit leiden tot een verdere stijging van het rendement in contanten per aandeel;

+ Een extra tranche van 100 miljoen voor het eerder aangekondigde aandeleninkoopprogramma van 500 miljoen, bovenop de tranche van 200 miljoen die nog gaande is.

TNT zal zich in haar financiële strategie verder richten op waardecreatie voor de aandeelhouders en andere stakeholders op de korte, middellange en lange termijn. Het aanwenden van overtollige kasmiddelen voor de incidentele inkoop van aandelen blijft hier een onderdeel van.

In een toelichting zei Peter Bakker, voorzitter Raad van Bestuur van TNT, het volgende: 'We kunnen met trots terugkijken op de eerste fase van de Focus op Netwerken-strategie waarin we de transformatie van het fundament van ons bedrijf hebben gerealiseerd. De volgende fase richt zich op Grow and Build Value. Naast het versterken van onze bestaande activiteiten zullen we streven naar het creëeren van waarde op basis van onze groeiplatformen in opkomende express- en postmarkten. Dit vergt meer ondernemerschap en soms krijgen we daarbij te maken met onverwachte politieke invloeden, zoals recent is gebleken uit de ontwikkelingen op de Duitse postmarkt. Door ons te richten op nieuwe strategische groeikansen op het gebied van distributienetwerken bouwen we aan een sterke onderneming voor de toekomst. We hebben onszelf een pakket uitdagende doelstellingen gesteld voor de periode van 2008 tot 2012, en we hebben veel vertrouwen in het bereiken ervan. Het is fantastisch te zien welk potentieel er in onze Groep en bij onze mensen aanwezig is om waarde te scheppen voor al onze stakeholders.'

In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige versie.

Warning about forward-looking statements
Some statements in this press release are "forward-looking statements". By their nature, forward-looking statements involve risk and uncertainty because they relate to events and depend on circumstances that will occur in the future. These forward-looking statements involve known and unknown risks, uncertainties and other factors that are outside of our control and impossible to predict and may cause actual results to differ materially from any future results expressed or implied. These forward-looking statements are based on current expectations, estimates, forecasts, analyses and projections about the industries in which we operate and management's beliefs and assumptions about future events. You are cautioned not to put undue reliance on these forward-looking statements, which only speak as of the date of this press release and are neither predictions nor guarantees of future events or circumstances. We do not undertake any obligation to release publicly any revisions to these forward-looking statements to reflect events or circumstances after the date of this press release or to reflect the occurrence of unanticipated events, except as may be required under applicable securities laws.

De presentaties van de Analistendag van vandaag vormen een integraal onderdeel van dit persbericht. Ze zijn beschikbaar op de website van TNT: http://group.tnt.nl. Voor uw gemak is een selectie van de belangrijkste slides bijgevoegd.

Over TNT
TNT biedt bedrijven en consumenten wereldwijd een breed scala aan post- en expressdiensten. TNT, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Nederland, biedt toegang tot efficiënte netwerkinfrastructuren in Europa en Azië en breidt haar activiteiten wereldwijd uit om zo de prestaties van haar netwerken te maximaliseren. TNT is in meer dan 200 landen actief en heeft ongeveer 159.000 medewerkers. In 2006 bedroeg de omzet van de onderneming 10,1 miljard en het bedrijfsresultaat
1.276 miljoen. TNT is genoteerd aan de beurs van Amsterdam. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.