Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Nederlandse medewerker ontevreden over management
. 25% beroepsbevolking solliciteert zich suf
. Medewerkers overheid en onderwijs meest ontevreden
. Organisaties met tevreden en loyale medewerkers halen betere bedrijfsresultaten
Rotterdam, 6 december 2007 - Medewerkers in Nederland zijn redelijk tevreden over hun baan en werkgever. Toch is één op de drie medewerkers in meer of mindere mate ontevreden, vooral over het management. Dat blijkt uit een groot landelijk onderzoek van Integron over elf bedrijfssectoren. Die ontevredenheid heeft gevolgen, want een kwart van de medewerkers denkt over twee jaar ergens anders te werken en een kwart heeft in 2007 al gesolliciteerd. Hoewel medewerkers redelijk betrokken en loyaal zijn, is er nog veel ruimte voor verbetering. Stephan van Gelder, directeur van onderzoeksbureau Integron: "Medewerkers willen vaak wel beter, maar worden gefrustreerd door onderontwikkeld leiderschap, gebrekkige interne communicatie of halen te weinig voldoening uit hun werk."
Slechts de helft van alle medewerkers in Nederland blijkt trots op de organisatie waarvoor zij werkt. Twintigers en medewerkers die korter dan twee jaar in dienst zijn, zijn meer tevreden dan oudere werknemers en werknemers met een langer dienstverband. Het verschil tussen mannen en vrouwen blijkt verwaarloosbaar, terwijl hoger management beduidend positiever denkt over de organisatie en de perspectieven dan lagere echelons. De hoogste tevredenheid werd gemeten in de sectoren financiële dienstverlening, groothandel, bouw, installatie en transport. De sectoren onderwijs, industrie en overheid scoren het laagst.
Hogere tevredenheid ( betere resultaten
Nederlandse medewerkers zijn het meest tevreden over de arbeidsomstandigheden, samenwerking binnen de organisatie en veiligheid. Het minst gunstig komen toekomstperspectief, directie en leidinggevenden, de OR en arbeidsvoorwaarden uit de bus. Van alles wat een werkgever biedt, is in de ogen van medewerkers gemiddeld de helft voor verbetering vatbaar. "Het aanpakken van ontevredenheid is dé manier om medewerkerloyaliteit te verbeteren. En verbetering van loyaliteit onder medewerkers leidt tot verbetering van de bedrijfsresultaten, bijvoorbeeld door besparing op kosten voor werving en selectie. Gemotiveerde werknemers zijn altijd de basis onder een succesvolle onderneming. Aandacht voor de medewerker lijkt soms heel soft, maar levert in de praktijk harde resultaten op", aldus Stephan van Gelder.
Verbeteren
Hoewel er grote verschillen zijn tussen de elf onderzochte branches, valt op dat werkinhoud, direct leidinggevenden, samenwerking en de beschikbaarheid van bedrijfshulpmiddelen in alle sectoren de grootste invloed hebben op de loyaliteit.
In het rapport wordt voor elke sector een aanbeveling gedaan voor het verbeteren van knelpunten. Deze variëren van het vaker vieren van behaalde successen binnen de zakelijke dienstverlening en de bouw, meer aandacht voor werkdruk en informatievoorziening binnen de zorg, betere arbeidsvoorwaarden in de sectoren transport en retail, tot vergroting van leiderschap en het investeren in middelen in het onderwijs. Van Gelder: "Onderzoek naar tevredenheid stelt werkgevers in staat om vanuit verschillende perspectieven naar hun organisatie te kijken en leidt tot een beter begrip van de beleving én behoeften van hun medewerkers."
Over Integron
Integron is dé specialist in Nederland op het gebied van onderzoek naar medewerker- en klanttevredenheid. Integron maakt organisatieprestaties meetbaar en stuurbaar met behulp van onderzoek. Het bureau werd in 1993 opgericht in Rotterdam en heeft ruim veertig medewerkers. In 2006 opende Integron een vestiging in Duitsland en in 2007 in Engeland. Integron werkt voor honderden organisaties waaronder voor Randstad, Heineken, TNT Post, GTI, RTL en Achmea. Het bureau is lid van ESOMAR, een wereldwijde organisatie voor marktonderzoekers en MOA (MarktOnderzoekAssociatie). Integron brengt jaarlijks twee rapporten uit die gebaseerd zijn op landelijk onderzoek. De rapporten behandelen de staat van de medewerker- en klanttevredenheid in Nederland.
---
Noot voor de redactie,