Time : 11:37:09
Date : 05 December 2007
Sender Name: Vlaams Welzijnsverbond vzw

WELZIJNSWERK INVESTEERT IN MENSEN

"Medewerkers zijn ons belangrijkste kapitaal!"
"Mensen zijn méér dan een diploma!"

Het Vlaams Welzijnsverbond organiseert in samenwerking met een aantal partners op 6 december 2007 in Gent een studiedag over 'Competentiemanagement en competentieontwikkeling - Een uitdaging voor alle welzijnswerkers.' Binnen de kortste keren was deze studiedag volzet en er wordt overwogen een tweede editie te organiseren in het voorjaar van 2008. Hiermee is
competentiemanagement duidelijk op de agenda gezet in het Vlaamse welzijnswerk.

Het Vlaams Welzijnsverbond groepeert in Vlaanderen en Brussel 600 VZW's actief in de bijzondere jeugdzorg, de gehandicaptenzorg, de gezinsondersteuning, de kinderopvang en het vrijwilligerswerk, met samen 26.000 personeelsleden en 3.600 onthaalouders die zich jaarlijks inzetten voor 100.000 kinderen en volwassenen en hun gezinnen! 10.000 vrijwilligers helpen hierbij.

82,5% van de kosten in onze sectoren gaat naar personeel: zij zijn het belangrijkste kapitaal waarmee gewerkt wordt. Er is dan ook heel veel inzet én deskundigheid aanwezig bij de medewerkers. En de sector wil hierin blijvend investeren!

In de periode van 1995 tot 2005 groeide de tewerkstelling in de sector aan met 50% en voor de komende jaren voorspelt het planbureau nog een verdere aangroei van 33% tegen 2020 en van 44% tegen 2030. De sector is zich bewust van zijn verantwoordelijkheid om deze groei in goede banen te leiden en zoekt nu reeds antwoorden op de vraag hoe dit personeel best kan worden ingezet en hoe hun deskundigheid blijvend kan ontwikkeld worden. Stilstaan bij het kunnen en de vaardigheden van medewerkers is dan ook een continue opdracht. En blijkbaar zijn vele directies en medewerkers daar ook van overtuigd, gezien de gretigheid waarmee men inschreef voor de studiedag.

De uitdaging waar competentiemanagement naar verwijst, ligt dan ook in de kern van de opdracht van elke voorziening of organisatie, van klein tot groot: hoe zorgen we ervoor dat we nu én in de toekomst de juiste mensen in huis hebben om aan de uitdagingen het hoofd te bieden; hoe kunnen we beleidskeuzes vertalen naar voor medewerkers herkenbare doelstellingen en resultaten; hoe kunnen we doelen van de organisatie en welbevinden van de medewerkers met elkaar verbinden; hoe kan ons vormingsbeleid bijdragen in het realiseren van deze verbinding; en hoe krijgen en houden we bezieling in onze organisatie? "Medewerkers zijn ons belangrijkste kapitaal", is een wel meer gehoorde slogan, maar voor de welzijnssector geldt die des te meer. De kwaliteit van de relatie met de cliënten zit zonder twijfel in het hart van de organisatie en vraagt een gefundeerde managementbenadering om het potentieel van de medewerkers optimaal en blijvend te kunnen inzetten en ontwikkelen. Hiertoe wil de studiedag een bijdrage leveren!

Naast twee plenaire lezingen, die het thema inleiden, wordt in een aantal workshops dieper ingegaan op enkele ontwikkelingen. Mensen die reeds in de praktijk met competentiemanagement aan de slag gingen en consultants die praktijk ontwikkelden, delen hun kennis en ervaringen. Niet vertrekken van tekorten in competenties bij medewerkers, maar eerder voortbouwen op reeds aanwezige sterktes en deze waarderend ontwikkelen: het blijkt een van deze werkzame praktijken. Het klassieke 'Human Resources Management' wordt meer en meer 'Human Resources Development': de organisatie wordt uitgedaagd om in gesprek met de medewerkers de organisatiedoelstellingen te vertalen in een bruikbaar werkkader. Leiderschap, cultuurontwikkeling en leerprocessen blijken krachtige hefbomen voor
competentiemanagement. Hieraan werken en wegen aanreiken om dit te doen: ook dit komt aan bod. Competentiemanagement lijkt nog te vaak een thema voor de 'high potentials', en ook de subsidiebesluiten gaan nog te zeer uit van een 'diplomadenken'. Daarom zoemen we in een van de workshops in op de meerwaarde van competentiemanagement voor kort- en laaggeschoolden, allochtonen, en andere kansengroepen. Een voldoende mate van welbevinden van de medewerkers is een voorwaarde om te kunnen leren en ontwikkelen. Tabor ontwikkelde met het 'welzijnskompas®' een interactief spel om medewerkerswelbevinden in kaart te brengen, en komt op die manier ook 'leerblokkades' in de organisatie op het spoor.

Elke aanwezige ontvangt een gratis exemplaar van het "Werkboek competentiemanagement. Zelf aan de slag..." . Dit boek werd door de medewerkers van Tabor geschreven om leidinggevenden inspiratie en praktische handvatten aan te reiken om met hun medewerkers na de studiedag aan de slag te gaan.

In een steeds weer veranderende en uitdagende omgeving vormen competenties actueel dé leidraad voor de totale benadering van het medewerkersbeleid. Competenties worden sturend bij belangrijke processen als werving en selectie, functioneren, ontwikkeling, beoordeling, en ook in de vertaling van de strategie naar de werkvloer. Ook het welzijnswerk is zich hiervan (meer en meer) bewust.

Partners:

WGO-groep Tabor introduceerde het thema in de commissie VTO - vorming, training en opleiding - van het Vlaams Welzijnsverbond. Tabor biedt consultancy aan organisaties die actief zijn in de sectoren welzijn, gezondheid en het onderwijs, op vlak van waardegericht ondernemen. In het kader van een ESF-project deed Tabor ervaring op in competentiemanagement en -ontwikkeling.

Voca Training & Consult is voor veel organisaties in de welzijns- en gezondheidssector een partner in het ontwikkelen van de organisatie en haar medewerkers.

Verso, Vereniging voor Social-Profit Ondernemingen, is de intersectorale werkgeversorganisatie voor de social-profit in Vlaanderen.

Het Europees Sociaal Fonds (ESF) draagt bij tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid en gelijke kansen en door het investeren in menselijke hulpbronnen.

Perscontact:
Frank Cuyt - Algemeen Directeur VWV
tel : 0477/75.31.90

URL: http://www.vlaamswelzijnsverbond.be

Link to Press Release - NL