Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 6 december 2007

Women inc. festival 2007 groot succes; resultaten new girls network bekend

Het WOMEN Inc. festival in het weekend van 1 en 2 december in de Beurs van Berlage was een daverend succes. Tegen de 6.000 bezoekers wisten de weg naar de Beurs te vinden voor twee dagen fun, inspiratie en discussie. Veel opkomst was er voor Prinses Maxima bij de opening en voor de lezing van Segolene Royal. Heleen Mees, Roos Wouters en Lilianne Ploumen boekten inhoudelijke resultaten met hun New Girls Networks en Cordaid reikte de WOMEN Inc. Stimuleringsprijzen uit aan de projecten Four elements of hiphop, Czaar Bazaar en Mama Wil.

NEW GIRLS NETWORK
Tijdens het festival werden rondom drie prangende targets bijzondere denktanks geformeerd: New Girls Networks. Hieronder de resultaten en data van vervolgbijeenkomsten in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam.

Charter dat overheden, bedrijfsleven en de wereld van de wetenschap kunnen ondertekenen > Bepaling in de code Tabaksblat voor meer vrouwen in het ondernemingsbestuur en raden van commissarissen van beursgenoteerde ondernemingen volgens de systematiek comply or explain > Een pas toe of leg uit bepaling in de Wet op de Ondernemingsraden en de arbeidsomstandighedenwet die erop toeziet dat meer vrouwen doorstromen naar het senior management

Uitbreiding van kraamverlof van vaders > Wettelijk recht om 20% van de werktijd flexibel in te delen > Keurmerk voor gezinsvriendelijke organisaties

Stop-strategie; stop huiselijk geweld maar ook de schaamte en stilte > Schuif-es-op-strategie; maak meer plaats en aandacht voor vrouwen in opvoeding, onderwijs, werkvloer en genderbudgetting > Transformatie-strategie; breng vraag en aanbod bij elkaar en zoek collectieve oplossingen in bijvoorbeeld microkredieten

WOMEN Inc. STIMULERINGSPRIJS Zondagmiddag 2 december zijn de WOMEN Inc. Stimuleringsprijzen uitgereikt. Ingrid Tuinenberg van Cordaid legde uit waarom juist deze drie initiatieven beloond worden met een geldprijs van ieder EUR 5.000,-. Vervolgens reikten de drie winnaars van 2005 - Yeter Akin, Suna Duijf en Marieke Knol - de prijzen uit aan: Four elements of hiphop, Czaar Bazaar en Mama Wil. Kijk ook op www.women-inc.nl

WOMEN Inc. is een project van Stichting Her World, geproduceerd door Cultuurfabriek. WOMEN Inc. wordt ondersteund door: VSB fonds, Stichting Doen, Cordaid, Hivos, Mama Cash, Born Fonds, Gemeente Amsterdam, NCDO, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Oxfam Novib, Oranje Fonds, Content, E-Quality, Shell, Opportunity in bedrijf, Cultuurfabriek, Shahzrad News, Amnesty International, De Baak IVI, FNV, de Volkskrant, esta, Viva, Red, Lof, Lover, FunX, IDFA.