Publicatiedatum: 6 december 2007
Overstappers in grote meerderheid tevreden over Overstapservice
Vandaag publiceerde de Consumentenbond de uitkomst van een eigen
onderzoek naar de ervaringen van consumenten bij het wisselen van
bank. Haar conclusie is dat de Overstapservice goed werkt, zij het
niet optimaal. De NVB herkent zich maar ten dele in het onderzoek van
de Consumentenbond, maar is blij dat ook deze het belang van de
Overstapservice onderstreept. Het onderzoek naar wisselen van bank
lijkt overigens breder dan de werking van de Overstapservice, die het
verleggen van het betalingsverkeer naar een andere bank regelt.
Uit eigen onderzoek van de NVB blijkt dat mensen die gebruik hebben
gemaakt van de Overstapservice in overgrote meerderheid heel tevreden
over deze service zijn. Vorig jaar maakten ongeveer 75.000
rekeninghouders gebruik van de Overstapservice. Dit jaar zullen dat er
zo'n 80.000 zijn.
De kritiek dat met name de "oude bank weinig behulpzaam zou zijn" is
moeilijk te plaatsen, omdat de Overstapservice juist door de nieuwe
bank wordt aangeboden. De NVB kent de onderzoeksopzet en de gestelde
vragen overigens niet. De NVB wijst erop dat momenteel een formele
evaluatie van de Overstapservice gaande is door het ministerie van
Financiën en maatschappelijke belangenorganisaties, waaronder
Consumentenbond, MKB Nederland en de NVB. De NVB heeft alle vertrouwen
in een positieve uitkomst. De resultaten van deze evaluatie worden
over ongeveer twee weken verwacht.
Groene Waarmerk drempelvrij.nl logo
Nederlandse Vereniging van Banken