Nederlandse Vereniging van Banken

Publicatiedatum: 6 december 2007

Overstappers in grote meerderheid tevreden over Overstapservice

Vandaag publiceerde de Consumentenbond de uitkomst van een eigen onderzoek naar de ervaringen van consumenten bij het wisselen van bank. Haar conclusie is dat de Overstapservice goed werkt, zij het niet optimaal. De NVB herkent zich maar ten dele in het onderzoek van de Consumentenbond, maar is blij dat ook deze het belang van de Overstapservice onderstreept. Het onderzoek naar wisselen van bank lijkt overigens breder dan de werking van de Overstapservice, die het verleggen van het betalingsverkeer naar een andere bank regelt.

Uit eigen onderzoek van de NVB blijkt dat mensen die gebruik hebben gemaakt van de Overstapservice in overgrote meerderheid heel tevreden over deze service zijn. Vorig jaar maakten ongeveer 75.000 rekeninghouders gebruik van de Overstapservice. Dit jaar zullen dat er zo'n 80.000 zijn.

De kritiek dat met name de "oude bank weinig behulpzaam zou zijn" is moeilijk te plaatsen, omdat de Overstapservice juist door de nieuwe bank wordt aangeboden. De NVB kent de onderzoeksopzet en de gestelde vragen overigens niet. De NVB wijst erop dat momenteel een formele evaluatie van de Overstapservice gaande is door het ministerie van Financiën en maatschappelijke belangenorganisaties, waaronder Consumentenbond, MKB Nederland en de NVB. De NVB heeft alle vertrouwen in een positieve uitkomst. De resultaten van deze evaluatie worden over ongeveer twee weken verwacht.

Groene Waarmerk drempelvrij.nl logo