Consumentenbond
---
6 december 2007
Oude bank belangrijkste obstakel bij overstappen
Consumenten die in de afgelopen drie jaar zijn gewisseld van bank en
daarbij gebruik hebben gemaakt van de Overstapservice waarderen deze
service gemiddeld met een 7,3. 16% van de overstappers wordt nog
geconfronteerd met obstakels, waaronder een weinig behulpzame `oude'
bank. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond gepubliceerd in
de Geldgids van december 2007.
In drie jaar tijd is 14,4% van de ondervraagden (bijna 14.000 mensen)
gewisseld van bank. Slechts 35,2% van de overstappers heeft de
Overstapservice gebruikt. Belangrijkste obstakels bij het overstappen
zijn: een weinig behulpzame oude bank of overstappers die aangeven
zelf overal achteraan te moeten. Ook geven banken vaak te weinig of
onjuiste informatie over de gevolgen van het overstappen voor
bijvoorbeeld het gebruik van pinpas, creditcard of stortingen op de
rekening.
De Consumentenbond pleit al jaren voor een goedwerkende service die
het overstappen naar een andere bank makkelijker maakt, liefst met
behoud van het eigen rekeningnummer. De bond vindt het belangrijk dat
de Overstapservice blijft bestaan, ook als in 2008 de gezamenlijke
Europese betaalmarkt (Single Euro Payments Area, SEPA) van start gaat.
Pas als er een gelijkwaardig Europees alternatief is ontwikkeld, bij
voorkeur met nummerportabiliteit, kan er sprake zijn van het
afschaffen van een nationale overstaphulp.