2605544
Persbericht
Rekenkamercommissie
nummer: 05-2007
datum: 06 december 2007
Prijs-kwaliteitverhouding sportaccommodaties Amersfoort onderzocht
De Rekenkamercommissie Amersfoort heeft onderzocht hoe de exploitatie van de gemeentelijke
sportaccommodaties is georganiseerd en hoe de prijs-kwaliteitverhouding van deze voorzieningen is.
Tariefstelling
Uit het onderzoek blijkt dat de tariefstelling niet bijzonder afwijkend is ten opzichte van de regio.
Niettemin zou naar de tariefstelling gekeken kunnen worden omdat de tarieven voor de
binnensportaccommodaties gemiddeld genomen wat hoger zijn en de tarieven voor de
buitensportaccommodaties gemiddeld genomen wat lager zijn. Dat de tariefstelling niet bijzonder
afwijkend is wil echter niet zeggen dat de totstandkoming en onderbouwing transparant zijn. De
begrippen "betaalbaarheid" en "bereikbaarheid" zijn niet concreet gemaakt terwijl ze wel de
gemeentelijke uitgangspunten vormen bij de tariefsbepaling. De Rekenkamercommissie beveelt aan
om na te gaan of dit mogelijk en werkbaar is. Hoe beter de gemeente slaagt in deze actie, des te meer
begrip wordt gekweekt bij de gebruikers.
Kwaliteit
Wat betreft de kwaliteit van de accommodaties is uit het onderzoek gebleken dat deze niet minder is
dan door de gemeente beoogd (te weten: sober en doelmatig). Er lijkt sprake van een
verwachtingskloof op zowel het gebied van de zelfwerkzaamheid als op het gebied van de
afgesproken kwaliteit (sober en doelmatig). Ook de begrippen "soberheid" en "doelmatigheid" zijn
niet concreet gemaakt, de Rekenkamercommissie beveelt ook hier aan om na te gaan of dit mogelijk
en werkbaar is. Daarnaast zal een verbetering van de zogeheten terugrapportage naar aanleiding van
klachten van gebruikers ongetwijfeld de kwaliteit ten goede komen.
Gelet op de heersende verontrusting is het voor de gemeente waardevol om uitgebreider
geïnformeerd te zijn omtrent de kwaliteit van de gemeentelijke sportaccommodaties dan momenteel
het geval is. Hiertoe is het wenselijk een auditsysteem te ontwikkelen welke de kwaliteit van de
accommodaties periodiek toetst. Deze toetsing dient in handen te zijn van de gemeente, al dan niet
uitgevoerd door een externe gespecialiseerde partij. Om zelfcontrole te voorkomen dient de toetsing
in elk geval los te staan van zowel SRO als van de ASF. Op deze manier heeft de gemeente een
instrument in handen om een onafhankelijk inzicht te krijgen en te behouden in de kwaliteit van de
accommodaties.
SRO als marktpartij
Tot slot komt uit het onderzoek voort dat de werkzaamheden welke SRO buiten de gemeente
Amersfoort verricht, als gevolg van marktopdrachten, geen nadelige invloed hebben gehad voor de
gebruikers in Amersfoort. In dit kader is wel de vraag te stellen hoe de gemeente haar rol als
aandeelhouder van de risicodragende marktpartij SRO ziet, nu SRO haar werkgebied uitbreidt.
---
Reactie college B&W
Het college heeft nog niet gereageerd. Men heeft te kennen gegeven dat deze reactie nog volgt.
Vervolg
De Rekenkamercommissie heeft haar rapport aangeboden aan de gemeenteraad. De conclusies en
aanbevelingen uit het rapport worden naar alle waarschijnlijkheid tijdens De Ronde van 22 januari
2008 besproken middels een rondetafelgesprek tussen de betrokken partijen. Daarna zal in Het
Besluit door de gemeenteraad besloten worden of de conclusies en aanbevelingen van de
Rekenkamercommissie worden overgenomen.
Informatie:
mevr. drs. M.P. (Marleen) van den Nieuwendijk, Ambtelijk Secretaris Rekenkamercommissie,
033-469 43 12, rekenkamer@amersfoort.nl, www.amersfoort.nl/rekenkamer
Gemeente Amersfoort
Postbus 4000
3800 EA Amersfoort
Telefoon 033 - 469 45 29
Telefax 033 - 469 54 68
---- --
Gemeente Amersfoort