Rijdend Nederland: géén indexatie van brandstofaccijnzen in 2008

06/12/2007 14:01



Rijdend Nederland



'Rijdend Nederland' wil dat het Kabinet voor 2008 afziet van de jaarlijkse indexatie van de brandstofaccijnzen. Door de torenhoge pompprijzen, de accijnsverhogingen per 1 juli 2008 en de fors hogere motorrijtuigenbelasting volgend jaar, is dat wel het allerminste gebaar dat Balkenende IV kan maken om autorijden nog enigszins betaalbaar te houden.

Rijdend Nederland, het samenwerkingsverband van BOVAG , RAI Vereniging, TLN (Transport en Logistiek Nederland), verladersorganisatie EVO en VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen), heeft minister Bos van Financiën daartoe per brief opgeroepen.

De pompprijzen zijn nu historisch hoog: benzine kost meer dan 1,50 euro en de dieselprijs zit boven de 1,20 euro. Niemand verwacht dat die prijzen in 2008 substantieel zullen dalen. Ook verhoogt het Kabinet per 1 juli 2008 de accijns voor dieselolie met drie eurocent en voor lpg met 1,5 eurocent. Tot slot wordt de motorrijtuigenbelasting in 2008 fors hoger.

Dat alles maakt dat het afzien van de prijsindexatie van brandstofaccijnzen wel het allerminste is wat Balkenende IV kan doen om de kosten van autorijden voor consumenten en bedrijven niet nog verder op te jagen.

Precedent is er
Voormalig minister van Financiën Zalm zag in de hoge brandstofprijzen eind 2005, voldoende aanleiding om de brandstofaccijnzen voor 2006 niet te indexeren. Die prijzen lagen in week 50 van dat jaar op 1,38 euro voor benzine en 1,05 euro voor diesel. Flink lager dus dan de huidige prijzen.

Geld is er ook
De overheid kan alleen al in 2007 rekenen op ten minste 59 miljoen euro extra aan BTW-inkomsten op de brandstofverkoop. Door de gestegen brandstofprijzen stijgt ook de BTW-opbrengst. Dat is in 2008 niet anders. Deze meeropbrengst kan prima gebruikt worden om het afzien van indexatie van de accijnzen te financieren.





http://www.rijdendnederland.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie (

BOVAG