Primeur voor Zoetermeer - Gemeentezaken voortaan ook bij postkantoor
aan te vragen
Bewoners van Zoetermeer kunnen vanaf half januari ook op het
postkantoor aan het Zuidwaarts terecht voor een aantal gemeentezaken.
Het postkantoor gaat aanvragen voor reisdocumenten in ontvangst nemen
en uittreksels uit de gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens en verklaringen CBR afgeven. Bewoners moeten hun
reisdocument nog wel afhalen bij Publiekszaken op het stadhuis. De
samenwerking met de postkantoren is een proef van een jaar. De
gemeente Zoetermeer heeft hierover overeenstemming bereikt met het
ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Voor
eenzelfde afhandeling voor rijbewijzen loopt nog een verzoek bij het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Staatssecretaris Bijleveld -
Schouten van het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties komt de proefperiode in het postkantoor aan het
Zuidwaarts van Zoetermeer op 14 januari 2008 feestelijk openen.
Zoetermeer is de eerste gemeente die zijn dienstverlening op deze
manier uitbreidt.
Het college van Burgermeester en wethouders van Zoetermeer wil met de
proef de dienstverlening verbeteren door deze letterlijk dichter bij
inwoners te brengen. Met openingstijden die beter passen bij hun
wensen en verwachtingen. Om dit voor elkaar te krijgen is gekozen voor
de postkantoren, eerst het postkantoor aan het Zuidwaarts en zodra dit
goed loopt volgen een voor een de overige postkantoren. De
postkantoren zijn veel ruimer open en liggen verspreid door de hele
stad. Op dit moment zijn er zeven postkantoren in Zoetermeer. In
Oosterheem komt er in de toekomst nog één bij. Dit betekent dat er in
elke wijk een plek komt waar bewoners ook buiten kantoortijden van de
gemeente terechtkunnen. Publiekszaken van de gemeente is op dit moment
alleen vrijdagavond tot 19.30 uur open om voor haar inwoners ook
buiten kantoortijden de gemeente te bezoeken. Volgens Patrick van
Domburg, wethouder dienstverlening van Zoetermeer is gekozen voor
samenwerking met de postkantoren omdat de gemeente nog betere service
wil bieden aan zijn inwoners. "Postkantoren zijn veel langer open,
onze inwoners kunnen voortaan ook op zaterdagochtend in hun eigen wijk
hun paspoort en mogelijk ook hun rijbewijs aanvragen." Ook Ella van
den Berg Adjunct Directeur Commercie van Postkantoren BV is positief
over de samenwerking "Het postkantoor is de plaats waar je terecht
kunt voor diensten waarbij legitimatie en registratie nodig is. Onze
medewerkers zijn al opgeleid om met belangrijke papieren zoals
kentekenbewijzen en OV-studentenkaarten om te gaan. Daarnaast krijgen
zij extra opleiding om ook met gemeentelijke documenten om te gaan."
De proef met de postkantoren duurt een jaar en start 14 januari 2008
bij het kantoor aan het Zuidwaarts, naast het stadhuis. Als hier alles
goed verloopt, volgen binnen de proefperiode zo snel mogelijk een voor
een de andere postkantoren te beginnen bij het postkantoor in
Rokkeveen. Uiteindelijk kunnen de bewoners op acht plaatsen verspreid
door de stad terecht.
Gemeente Zoetermeer