Gemeente Zoetermeer

Primeur voor Zoetermeer - Gemeentezaken voortaan ook bij postkantoor aan te vragen

Bewoners van Zoetermeer kunnen vanaf half januari ook op het postkantoor aan het Zuidwaarts terecht voor een aantal gemeentezaken. Het postkantoor gaat aanvragen voor reisdocumenten in ontvangst nemen en uittreksels uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en verklaringen CBR afgeven. Bewoners moeten hun reisdocument nog wel afhalen bij Publiekszaken op het stadhuis. De samenwerking met de postkantoren is een proef van een jaar. De gemeente Zoetermeer heeft hierover overeenstemming bereikt met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Voor eenzelfde afhandeling voor rijbewijzen loopt nog een verzoek bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Staatssecretaris Bijleveld - Schouten van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties komt de proefperiode in het postkantoor aan het Zuidwaarts van Zoetermeer op 14 januari 2008 feestelijk openen. Zoetermeer is de eerste gemeente die zijn dienstverlening op deze manier uitbreidt.

Het college van Burgermeester en wethouders van Zoetermeer wil met de proef de dienstverlening verbeteren door deze letterlijk dichter bij inwoners te brengen. Met openingstijden die beter passen bij hun wensen en verwachtingen. Om dit voor elkaar te krijgen is gekozen voor de postkantoren, eerst het postkantoor aan het Zuidwaarts en zodra dit goed loopt volgen een voor een de overige postkantoren. De postkantoren zijn veel ruimer open en liggen verspreid door de hele stad. Op dit moment zijn er zeven postkantoren in Zoetermeer. In Oosterheem komt er in de toekomst nog één bij. Dit betekent dat er in elke wijk een plek komt waar bewoners ook buiten kantoortijden van de gemeente terechtkunnen. Publiekszaken van de gemeente is op dit moment alleen vrijdagavond tot 19.30 uur open om voor haar inwoners ook buiten kantoortijden de gemeente te bezoeken. Volgens Patrick van Domburg, wethouder dienstverlening van Zoetermeer is gekozen voor samenwerking met de postkantoren omdat de gemeente nog betere service wil bieden aan zijn inwoners. "Postkantoren zijn veel langer open, onze inwoners kunnen voortaan ook op zaterdagochtend in hun eigen wijk hun paspoort en mogelijk ook hun rijbewijs aanvragen." Ook Ella van den Berg Adjunct Directeur Commercie van Postkantoren BV is positief over de samenwerking "Het postkantoor is de plaats waar je terecht kunt voor diensten waarbij legitimatie en registratie nodig is. Onze medewerkers zijn al opgeleid om met belangrijke papieren zoals kentekenbewijzen en OV-studentenkaarten om te gaan. Daarnaast krijgen zij extra opleiding om ook met gemeentelijke documenten om te gaan." De proef met de postkantoren duurt een jaar en start 14 januari 2008 bij het kantoor aan het Zuidwaarts, naast het stadhuis. Als hier alles goed verloopt, volgen binnen de proefperiode zo snel mogelijk een voor een de andere postkantoren te beginnen bij het postkantoor in Rokkeveen. Uiteindelijk kunnen de bewoners op acht plaatsen verspreid door de stad terecht.