Gemeente Den Haag

College B&W presenteert actieprogramma Den Haag Schoon! (6 december)

Het college van B&W heeft het actieprogramma Den Haag Schoon! vastgesteld. Doel van het programma is dat Den Haag over twee jaar een stuk schoner is en dat ook blijft. Om een schoner Den Haag te krijgen, is de inzet en betrokkenheid van gemeente, burgers, bedrijven en andere partners noodzakelijk. In het actieprogramma worden verschillende maatregelen gepresenteerd. Om tot een schonere stad te komen is een financiële investering nodig: in 2008 gaat het om een extra bedrag van 1,8 miljoen euro. In januari 2008 gaat ook de campagne Den Haag Schoon! van start.

Veel Hagenaars ergeren zich er aan dat de stad niet schoon is. Terecht, want de stad is niet overal schoon genoeg. In 2007 zijn er diverse acties geweest tegen het zwerfafval, ook zijn er diverse pilots gestart die tot een schonere stad moeten leiden, maar dat is niet voldoende. Het actieprogramma Den Haag Schoon! betekent dat de gemeente gaat investeren, maar dat daarbij ook een beroep op de verantwoordelijkheid van alle Hagenaars wordt gedaan. Wethouder Rabin Baldewsingh: 'We hebben een ambitieus plan opgesteld. Dat is nodig omdat Den Haag serieus werk gaat maken van een schone stad. Over twee jaar moet de stad een stuk schoner zijn en dat ook blijven. We gaan extra geld investeren, er komen nieuwe voorzieningen en we gaan met alle betrokken partijen effectiever en efficiënter werken. Maar het is niet de gemeente die al die troep op straat veroorzaakt. Als de gemeente de enige is die zich bekommert om een schone openbare ruimte, dan is dat vechten tegen de bierkaai. Daarom moeten ook burgers en bedrijven meewerken aan Den Haag Schoon!'.

Actieprogramma Den Haag Schoon!
Er wordt langs drie lijnen gewerkt om Den Haag schoon te krijgen: " er moeten goede voorzieningen beschikbaar zijn; " de gemeente gaat effectiever en efficiënter werken; " ook burgers en bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen.

Goede voorzieningen

1. De grijze zak moet van straat: waar zich mogelijkheden voordoen, komen daar ondergrondse inzamelcontainers voor in de plaats. De grijze vuilniszakken leveren op straat te veel vervuiling op (vogels, scheurende en niet goed dichtgebonden zakken). Den Haag gaat in die wijken geleidelijk over op ondergrondse inzamelcontainers voor huishoudelijk restafval. Voor de krachtwijken zal met de initiatiefnemers van bouwprojecten worden bezien of en waar de mogelijkheden voor de ondergrondse containers liggen. Ondergrondse containers zijn klantvriendelijker en leveren een netter straatbeeld op.

2. Burgers moeten op een gemakkelijke manier op de momenten dat zij dat willen hun afval kwijt kunnen. Daar zijn de afvalbrengstations (voorheen milieudepots) voor. Het nieuwe station aan De Werf is een prima voorziening. De afvalbrengstations aan de Vissershavenstraat en Plutostraat worden opgeknapt.

3. Grofvuil kan op afroep aan huis worden opgehaald. De wachttijden hiervoor worden bekort tot vier werkdagen.

4. Er komt een onderzoek naar de plaatsing van afvalbakken/prullenbakken. Op drukbelopen plaatsen moeten voldoende afvalbakken zijn en ze moeten tijdig geleegd worden. Er is extra geld gereserveerd voor de plaatsing van meer afvalbakken.
5. Onkruidverwijdering krijgt extra aandacht. Ook de burger kan hier een bijdrage leveren door de 'eigen' stoep onkruidvrij te houden.
6. De gescheiden afvalinzameling (GFT, papier, glas, textiel, kleine chemisch afval en klein gevaarlijk afval) wordt onverminderd voortgezet. Er wordt gewerkt aan het verbeteren van de inzamelresultaten.

Gemeente gaat effectiever en efficiënter werken Bij schoon gaat het om schoon van gevel tot en met gevel. Dit betekent dat zwerfafval, graffiti, overlast van dieren, vuilnis, hondenpoep, kauwgom, sigarettenpeuken, spugen op straat, onkruid, wildplassen in samenhang wordt aangepakt. Met daaraan verbonden regels en handhaving. Een goede aanpak kan alleen slagen met een gemeentelijke organisatie die problemen integraal aanpakt en de regie voert over wat er gebeuren moet. Dat gebeurt met de vele partners in de openbare ruimte (HMS, HWB, Omnigroen, buurtbeheerbedrijven, HTM, woningcorporaties, Eneco, Waterschap). Er komt een 'opruimtop' met alle partners die een rol vervullen bij het schoonhouden van de stad.
Uitwerking:

1. Er komt een buurt- en wijkgerichte aanpak. Daarbij wordt gekozen voor een geïntegreerde aanpak waarmee op dit moment ervaring wordt opgedaan in een deel van Haagse Hout. Deze buurt- en wijkgerichte aanpak wordt uitgerold over de rest van de stad, te beginnen met (een deel van) de Schilderswijk.

2. De partners in de openbare ruimte doen wat is afgesproken en worden aangesproken als ze hun verplichtingen niet nakomen.
3. Om de stad schoon te hebben zal er met een grotere en consistentere inzet moeten worden 'gepoetst'. Er wordt meer maatwerk geleverd: Opruimen waar en wanneer dat moet.

4. Vanaf 2008 worden 50 Ooievaarsbanen opengesteld (en vanaf 2009 100 van deze banen) om een extra impuls te geven aan een schoon Den Haag. Deze mensen gaan werken in poetsteams. Deze poetsteams werken vooral in het kernwinkelgebied in de binnenstad en boulevard Scheveningen en Kijkduin, maar ook op plekken waar hulp nodig is om de stad goed schoon te krijgen.

5. De klachtenafhandeling moet beter en sneller. Doel is om vervuilingklachten binnen 24 uur te verhelpen.

6. Er wordt een monitoring- en rapportagesysteem opgezet waarmee de prestaties gevolgd en zonodig bijgesteld kunnen worden. Ook wordt een handboek Schoon! ontwikkeld met protocollen, werkinstructies, en dergelijke.

Burgers en bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen Het gedrag van burgers kan beter. Via informatie en door gedragsbeïnvloeding valt winst te boeken. Er komt extra aandacht voor het schoonhouden van de openbare ruimte, zwerfafvalprojecten, aanbiedgedrag/aanbiedregels, (regels voor de) scheiding van huishoudelijk afval en inzamelcontracten voor bedrijven. Om dit voor elkaar te krijgen worden de volgende acties ondernomen:
1. Er komt een campagne, op zo'n manier dat geen Hagenaar kan ontsnappen aan Den Haag Schoon! Spotjes op radio en tv, het logo op afvalbakken, trams en stoeptegels, aandacht op scholen voor Den Haag Schoon!, enzovoorts. Burgers en bedrijven moeten ook zelf verantwoordelijkheid nemen voor de openbare ruimte. De openbare ruimte moet gezien worden als het eigen erf, als verlengstuk van de woonkamer.

2. Voor de verwijdering van bedrijfsafval berust de zorgplicht bij bedrijven zelf. Onder meer wordt onderzocht of de invoering van een reinigingsheffing mogelijk is. Als bedrijven een overeenkomst met een inzamelaar van bedrijfsafval heeft afgesloten, krijgen ze een ontheffing.

3. Uitbouw van handhaving naar zero tolerance. Gemeentelijke handhavers worden op de meest effectieve wijze ingezet, ook buiten kantoortijden en probleemgericht. Handhaving hoort het sluitstuk te zijn van gedragsbeïnvloeding. Het boetebeleid wordt uitgebreid (bijvoorbeeld bij het op heterdaad betrappen van mensen die zwerfvuil veroorzaken).

4. Overlast van dieren wordt beperkt door het instellen van een voederverbod voor dieren, inclusief vogels. Voederen van dieren is dan alleen nog toegestaan op plaatsen waar dit aangegeven staat (bijvoorbeeld in parken). Er komen regels voor het opruimen van paardenpoep.

Financiën
Op lange termijn levert een schone stad geld op, maar de kosten gaan voor de baat. Voor de maatregelen is in 2008, 2009 en 2010 3.950.000 euro extra beschikbaar.