AutoRai

Honda-modellen met hoge bpm-kortingen

(12/6/2007)
De Honda CR-V is een van de weinige SUVâs die gevrijwaard blijft van de âslurptaxâ, de CO2-toeslag die met ingang van volgend jaar door de overheid geheven wordt. Daarmee is Hondaâs veelzijdige SUV dé âgroeneâ optie in het segment van de mid-size SUV. Kopers van een CR-V 2.2 i-CTDi krijgen zelfs een flinke bpm-korting omdat deze Honda is voorzien van een roetfilter.

De avontuurlijke Honda CR-V 2.2 i-CTDi laat een bescheiden CO2-uitstoot van 173 gr/km noteren. Dat is ver onder de limiet van 192 gr/km die de overheid volgend jaar ten aanzien van dieselautoâs hanteert voor de heffing van de âslurptaxâ. En omdat de CR-V 2.2 i-CTDi voorzien is van een roetfilter en slechts beperkt roetdeeltjes uitstoot, beloont de overheid vanaf 1 april 2008 de aanschaf ervan met een bpm-korting van zevenhonderd euro.

Bescheiden emissie
De invoering van de CO2-toeslag per 1 februari 2008 heeft ook geen negatieve gevolgen voor de benzineversie van de CR-V. Terwijl mid-size SUVâs met benzinemotor gemiddeld een CO2-uitstoot van 226,4 gr/km laten noteren, scoort de Honda CR-V 2.0 i-VTEC een bescheiden waarde van 210,6 gr/km. Met als prettig gevolg dat de overheid geen CO2-toeslag heft. Ook aan de pomp bewijst de elegante SUV van Honda zijn milieuvriendelijke karakter. De CR-V 2.0 i-VTEC realiseert een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 12,3, terwijl in zijn klasse het gemiddelde 1 op 10,5 is.

Ook andere modellen van Honda hebben âgroeneâ karaktertrekken. De Jazz (grote winnaar van de AutoWeek Tevredenheids Trofee 2007), de Civic Type S, de Civic, de FR-V, de Accord en de Accord Tourer (met uitzondering van de 2.4) bevinden zich met hun CO2-uitstoot ook ruim onder de door de overheid vastgestelde grenswaarden voor de heffing van de âslurptaxâ. Voor deze Hondaâs wordt dus géén CO2-toeslag geheven. De overheid beloont mensen die een Civic, een Civic Type S, een FR-V of een CR-V met 2,2-liter dieselmotor aanschaffen met een korting op de bpm die oploopt tot maar liefst negenhonderd euro. Dat omdat de uitstoot van roetdeeltjes bij deze Hondaâs door het standaard roetfilter tot een minimum beperkt blijft.

Civic Hybrid
De âgroensteâ Honda is de Civic Hybrid. De overheid verhoogt de bpm-korting volgend jaar tot maar liefst 6.400 euro. De bijtelling voor de inkomstenbelasting (met betrekking tot leaseautoâs) en de motorrijtuigenbelasting van de Civic Hybrid worden per 1 januari 2008 drastisch verlaagd. De bijtelling gaat van 22 naar 14 procent van de netto catalogusprijs en de motorrijtuigenbelasting wordt gehalveerd. Dit in tegenstelling tot vrijwel alle traditioneel aangedreven personenautoâs, waarvan de bijtelling stijgt naar 25 procent. Met een CO2-uitstoot van minder dan 110 gr/km is de Civic Hybrid een van de schoonste autoâs die te koop zijn.