Gemeente Boxtel
Samenwerking PDC en gemeente Boxtel
Personeels Diensten Centrum Boxtel (PDC) waarbij 50 Boxtelse
werkgevers zijn aangesloten, organiseert regelmatig bijeenkomsten voor
zijn leden bij één van de aangesloten leden. Op 29 november trad de
gemeente Boxtel op als gastheer. Daarom was het thema van deze
bijeenkomst de samenwerking tussen het PDC en de gemeente.
Gemeente en PDC werken al enige tijd samen in het kader van het Lokaal
Arbeidsmarkt Beraad (LAB) dat mede door financiering van het Europees
Sociaal Fonds (ESF) ontwikkeld is. Wethouder A. van Aert benadrukte in
zijn toespraak het belang van de samenwerking. Zowel voor de Boxtelse
werkgevers als de gemeente zijn voordelen te behalen uit deze
samenwerking.
Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt
---
Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt maken samenwerking ook noodzakelijk.
Zeker in een situatie waarin werkgevers steeds moeilijker aan
gekwalificeerd (geschoold) personeel kunnen komen. Daardoor ontstaat
in steeds meer branches krapte op de arbeidsmarkt. De gemeente wil
graag samenwerken met alle Boxtelse werkgevers, niet alleen werkgevers
die aangesloten zijn bij het PDC maar ook daarbuiten en dan met name
het Midden- en Kleinbedrijf (MKB). Ook bij deze werkgevers is behoefte
aan gekwalificeerd personeel.
Anderzijds zijn er nog steeds veel werkzoekenden, met of zonder
uitkering, die moeilijk aan een baan kunnen komen. Vaak komt dat door
het feit dat ze onvoldoende of geen scholing hebben gehad. De gemeente
heeft middelen om werkzoekenden beter te scholen en daarmee de kansen
op de arbeidsmarkt te vergroten. Voordeel voor de werkgever is dat
deze makkelijker aan personeel kan komen. De samenwerking tussen
gemeente en werkgevers moet ook in beeld brengen aan welk personeel
behoefte is, nu en in de nabije toekomst. Scholing kan gericht ingezet
worden. Daarom moet onderwijs ook meer betrokken worden in de
samenwerking.
Instrumenten die de gemeente kan inzetten
---
Naast scholing heeft de gemeente nog meer mogelijkheden om kosten of
risico's bij werkgevers weg te nemen als deze werkgevers een
uitkeringsgerechtigde van de gemeente in dienst nemen. De gemeente
kent de mogelijkheid van loonkostensubsidie voor de duur van 1 jaar en
recentelijk is daar ook een no-risk-polis bijgekomen. De
loonkostensubsidie vergoedt 50 % van de loonkosten op basis van het
wettelijk minimum loon. De no-risk-polis kan de werkgever gebruiken om
loonkosten van ziekteverzuim op te vangen. Bovendien wordt de zieke
werknemer dan begeleid, zodat de ziekte-periode zo kort mogelijk
blijft. De kosten voor deze polis worden door de gemeente vergoed.
Recent heeft de gemeente een werkmakelaar, in de persoon van Herry van
der Velden, in dienst genomen. De werkmakelaar is de contactpersoon
tussen werkgever en gemeente voor het plaatsen van werkzoekende
uitkeringsgerechtigden, die zonder re-integratietraject aan een baan
geholpen kunnen worden. Ook kan hij in de contacten met werkgevers de
vraag naar personeel in beeld brengen en werkgevers adviseren over de
mogelijkheden van loonkostensubsidie, no-risk-polis, scholing en
daaraan verbonden kosten. De werkmakelaar werd tijdens de bijeenkomst
op 29 november voorgesteld aan de leden van het PDC.
Toekomstig arbeidsmarktbeleid
---
Wethouder Van Aert meldt ook, dat de gemeente Boxtel een pilotgemeente
is voor het ontwikkelen van een regionaal arbeidsmarktbeleid. Het
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid verstrekt daarvoor een
subsidie in het kader van Innovatie Projecten Werk en bijstand (IPW).
Samen met de regiogemeenten zal in beeld gebracht worden hoe de
arbeidsmarkt zich ontwikkelt en welke bijdrage gemeenten kunnen
leveren om vraag en aanbod op die arbeidsmarkt beter op elkaar te
laten aansluiten. Dit is ook in het voordeel van werkgevers en van de
werkloze werkzoekenden.
Het aantal Boxtelse werkloze werkzoekenden loopt sinds mei 2006 terug.
In april 2006 waren dat er nog 1110, eind oktober 2007 nog 683.
Begin van de pagina