FNV Bondgenoten: Schoonmakers vormen picketline bij ABN AMRO, ING en
Schiphol
Donderdag 6 december 2007 vormen schoonmakers een picketline bij de
hoofdkantoren van ABN AMRO en ING en op Schiphol Plaza. De
schoonmakers worden bijgestaan door de Rebel Clowns. Ze doen dit in
het kader van de campagne "Schoonmakers voor een betere toekomst". Met
de campagne willen schoonmakers betere arbeidsvoorwaarden en meer
respect voor hun werk afdwingen.
De schoonmakers richten zich juist op ABN AMRO, ING en Schiphol, omdat
die geen gehoor hebben gegeven aan een oproep om steun aan de campagne
te geven. "Organisaties als de ABN Amro zijn de grote opdrachtgevers
van onze werkgevers, zij kiezen vaak voor de laagste prijzen en zijn
zo dus medeverantwoordelijk voor het lage loon dat wij krijgen en de
manier waarop wij behandeld worden op hún werkvloer", legt
Schiphol-schoonmaker Judy Lock uit.
"Respect begint bij een goede beloning", zegt Judy "Maar het gaat om
meer dan geld. Nu worden we weggestopt. We moeten laat in de avond of
vroeg in de ochtend in 3 verschillende banen werken. Niemand kent ons
en niemand ziet ons. Dat moet afgelopen zijn. Wij stappen uit die
onzichtbaarheid en eisen respect!".
In Nederland werken ongeveer 150.000 schoonmakers. Zij komen uit de
hele wereld. Met de huidige voorwaarden en omstandigheden behoren zij
tot de werkende armen van ons land. Inzet van de acties is het
duidelijk en ondubbelzinnig vastleggen van behoorlijke
arbeidsvoorwaarden, -omstandigheden en een leefbaar loon.
---
FNV Bondgenoten