Gepubliceerd op 30 november 2007
Presentatie facsimile Multatuli's 'Max Havelaar'
Gepubliceerd op 30 november 2007
Folder voor 'Max Havelaar facsimile' (2007).
Folder voor 'Max Havelaar facsimile' (2007).
De presentatie
Op donderdag 6 december vindt in het Museumcafé de presentatie plaats
van de facsimile van het handschrift van Multatuli's Max Havelaar, of
de Koffij-veilingen der nederlandsche Handelsmaatschappij. De
ontvangst is vanaf 16.30 uur, de aanvang van het programma is om 17.00
uur.
Acteur Thom Hoffman en rector magnificus van de UvA Dymph van den Boom
ontvangen een eerste exemplaar. Hoffman leest enkele fragmenten voor;
hij speelde in 2005 de rol van Max Havelaar in het toneelstuk van Ger
Thijs.
De facsimile
De Max Havelaar (1860) is zonder twijfel de beroemdste roman uit de
Nederlandse literatuur. Maar men zou het boek ook een uitvoerig
politiek pamflet kunnen noemen. Het werd geschreven door de voormalige
Nederlands-Indische ambtenaar Eduard Douwes Dekker (1820-1887) onder
het pseudoniem Multatuli (`ik heb veel gedragen').
Het netafschrift van de Max Havelaar bevindt zich in de Bijzondere
Collecties. Het is met rode pen bewerkt door de advocaat en schrijver
Jacob van Lennep, die de kopijrechten van Multatuli had gekocht. Van
Lennep wilde met zijn veranderingen ook zijn politieke
vrienden ontzien.
Deze facsimile van het handschrift met inleiding (76 + 248 p.) zal
in december 2007 in beperkte oplage uitkomen bij Bas Lubberhuizen in
Amsterdam. De Max Havelaar facsimile verschijnt in samenwerking met
het Multatuli Genootschap, Bureau Metamorfoze en de
Universiteitsbibliotheek van Amsterdam. De redactie bestaat uit Jos
Biemans, Chantal Keijsper, Annemarie Kets-Vree en Dik van der Meulen.
De vormgeving is in handen van Piet Gerards Ontwerpers.
Verwijzingen
Uitgeverij Bas Lubberhuizen
Metamorfoze
Multatuli Museum, Amsterdam
Max Havelaar (diplomatische weergave)
Reacties in de pers
Arjen Fortuin schreef in een spread in NRC Handelsblad (bijlage
Boeken) van 16 november 2007: 'Ik voel zijn moeheid en zijn verlangen
om dat hele ellendige rotboek nu eindelijk in het net te krijgen. En
ik meen zelfs te voelen hoe het 'waait en togt' door het gebroken raam
in zijn kamer. Ik voel me, kortom, bijna fysiek één worden met de
schrijver. Een historische sensatie, inderdaad, die je iets leert over
de immense drang van Multatuli om de Havelaar te maken.'
Auteur(s)
Bron: Redactie BC
Universiteit van Amsterdam