AutoRai

Mitsubishi Lancer Evolution debuteert Europees in Bologna

Het Europese avontuur voor rallyicoon Mitsubishi Lancer Evolution begint in het Italiaanse Bologna. Op de 2007 Bologna Motor Show wordt de totaal nieuwe Lancer Evolution voor het eerst op Europese grond aan pers en publiek getoond. In Nederland zal de Lancer Evolution medio 2008 op de markt verschijnen.

Vrijwel aansluitend op de wereldpremière tijdens de Tokyo Motor Show vervolgt de Mitsubishi Lancer Evolution zijn kennismakingsronde met de Europese première in het Italiaanse Bologna. Het doek wordt van de auto gehaald tijdens de persdag op 5 december, waarna het publiek de spannende Mitsubishi kan bewonderen tussen 7 en 16 december 2007.

De erfgenaam van beroemde Mitsubishi's, zoals de Lancer 1600 GSR uit 1973 en de EX 2000 Turbo uit 1980, en van een familiehistorie met meer dan 40 jaar autosportervaring op het allerhoogste niveau â inclusief 5 World Rally Championship-titels en spectaculaire overwinningen in talloze rally's, waaronder de loodzware East African Safari â is het nu de beurt aan de tiende generatie van de Mitsubishi Lancer Evolution, een modelnaam die zijn oorsprong vindt in de eerste Lancer Evolution uit 1992.

'Project Global'
Aan de ene kant een klassieker, aan de andere kant totaal nieuw. De jongste generatie van de Lancer Evolution is immers honderd procent nieuw en gebaseerd op het flexibele en intelligente 'Project Global' platform van Mitsubishi Motors. Dit platform vormt op dit moment al de basis voor de totale Lancer-familie, de nieuwe Outlander en de â alleen in Japan leverbare â Delica:5 MPV/SUV-crossover.

De nieuwe Mitsubishi Lancer Evolution is ontwikkeld als topmodel van de Lancer-familie en is hierin volledig geïntegreerd. Dit in tegenstelling tot de vorige generaties die separaat werden ontwikkeld en dus meer in naam dan in techniek tot de Lancer-familie behoorden. Bij de nieuwe generatie is die familiegelijkenis ook terug te vinden in het uiterlijk: hij deelt de scherpe lijnen van zijn Lancer-broertjes. Wel is alles aangepast op zijn dynamische taken. Vandaar dat de Evolution de eerste Lancer is met de nieuwe merkeigen âJet Fighter'-grille, in dit geval met het meest agressieve design.

Rallylegende
Volwassen, stijlvol, verfijnd en competitiever dan ooit tevoren tilt de nieuwe Evolution het begrip rijsensatie naar een hoger plan. Dit in tegenstelling tot het jongensachtige race-imago van zijn voorgangers. Hierdoor zal de rallylegende voor het eerst ook concurreren met sommige gevestigde Europese merken. Deze totaal nieuwe opzet van het Evolution-concept is meteen de aanleiding om â behalve in Groot-Brittannië en Japan â de cijferaanduiding achter de naam te laten vervallen.

Twin Clutch SST
Ondanks het achterwege laten van het generatiecijfer is de nieuwe Lancer Evolution opnieuw een toonbeeld van de laatste stand van zaken op technisch gebied. State-of-the-art techniek, zoals de intelligente koppel- en vermogensverdeling over de vier aangedreven wielen, S-AWC (Super All wheel Control) genoemd, en de supersnel schakelende Twin Clutch SST (Sport Shift Transmission) zesversnelingsbak met dubbele koppeling â naar keuze handmatig of automatisch schakelend â maken de Lancer Evolution tot een van de meest opwindende auto's die vandaag de dag te koop zijn.

Extra veiligheid en controle komen van systemen als Active Stability Control, het Active Center Differential dat de verdeling van de aandrijfkrachten optimaliseert om stuurrespons en tractie in de juiste balans te houden, Active Yaw Control dat hogere bochtsnelheden mogelijk maakt en het Sport Anti-lock Brake System. Ook andere veiligheidssystemen, zoals twee tweetraps SRS-airbags, een SRS-knie-airbag, AFS (Adaptive Front Lighting System) en regen- en lichtsensoren ontbreken niet op de nieuwe Lancer Evolution.

Kloppend hart van dit alles is een nieuwe tweeliter viercilinder 16-kleps DOHC MIVEC-turbomotor, met âhigh-performanceâ turbolader. Dit blok levert niet alleen meer kracht (295 pk) over een breder toerenbereik en meer koppel (422 Nm bij 3.500 tpm) dan zijn voorganger, maar is ook lichter en heeft een betere turborespons.

Twee uitvoeringen
De Mitsubishi Lancer Evolution zal medio 2008 in Nederland te koop zijn in twee uitvoeringen, de GSR en de RS, een basismodel voor gebruik als wedstrijdauto, voorzien van handgeschakelde vijfbak en minder uitrusting (bijvoorbeeld alleen SRS-bestuurdersairbag) om gewicht te besparen. Prijzen zijn nog niet bekend.