Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

5 december 2007

Nederlandse contactcenters massaal in e-learning

Amsterdam, 5 december 2007

Tele'Train, marktleider in performance management oplossingen voor contactcenters, heeft onlangs haar jaarlijkse E-learning Monitor afgerond onder meer dan 100 contactcenters in Nederland, België en Duitsland. Opvallend resultaat is de sterk toegenomen interesse in e-learning en zogenaamde "blended" leervormen als middel voor het ontwikkelen en behoud van medewerkers vanwege de krapte op de arbeidsmarkt.

Bas Filippini, directeur Business Development en co-auteur van het boek "E-learning voor Beslissers", geeft aan dat precieze cijfers over de omvang van de e-learning markt in Nederland moeilijk aan te geven zijn. "We kunnen uitgaan van het gemiddelde opleidingsbudget voor medewerkers/sters in Nederland en op grond van de cijfers concluderen dat e-learning enerzijds een steeds groter deel van dit budget inneemt (van 5% begin 2003 naar 10 a 15% in 2007 en 40% in 2010) en anderzijds ook weer een besparing oplevert in (klassikale) trainingen (30-40%).

Deze besparingen worden deels ingezet om eigen content te ontwikkelen of meer nadruk te leggen op aanvullende coaching. Ik denk wel dat het klassikaal trainen steeds meer een luxe gaat worden in het gehele trainingsprogramma dat mensen volgen bij bedrijven. Wij zien ook een toegenomen rol voor acteurs binnen dit klassikale programma. Al met al een boeiende mix van werkvormen zoals e-learning, klassikaal met acteur, coaching en teambuildingsactiviteiten.

Uit het onderzoek komt wel duidelijk naar voren dat e-elearning, na enkele jaren geleden een mindere tijd te hebben gehad weer helemaal terug is op de agenda van directies en daar niet meer vanaf gaat! Je hebt het dan over de techniek en technische ondersteuning middels een LCMS, authoring tools om content te maken en "off the shelf" content. Tele'Train levert bijvoorbeeld alle drie de vormen en vooral de "off the shelf" content voor medewerkers en teamleiders die wij ontwikkeld hebben wordt nu in zo'n 12 grote contactcenters gebruikt. Verder zie je dat aanvullend op maat wordt ontwikkeld.

Een van de trends uit het onderzoek is de verwachting dat door de technologische ontwikkelingen vanuit bandbreedte en internet (denk aan Avatars, Second Life en Habbo Hotel) e-learning steeds meer ingezet als virtuele leeromgeving. Een andere duidelijke trend is e-learning als "narrow casting", het just-in-time aanleveren van de juiste learning content, informatie en rapportages aan iedere medewerker/ster in het bedrijf(ook wel self learning genoemd).

Onderzoek bij onze opdrachtgevers over de acceptatie geeft een wisselend beeld en zet e-learning duidelijk ook neer als werkvorm / leerstijl. De overgrote meerderheid vindt het een prima aanvulling op huidige werkvormen, onafhankelijk van de leeftijd van de deelnemers. Een kleine minderheid wil alleen maar e-learning of liefst helemaal geen e-learning en houdt het op het lezen van het lesboek of print de modules zelfs uit!"

Uit de E-learning Monitor 2007 komen de volgende zaken naar voren;
* 40% van de organisaties heeft reeds (vanuit de hoofdorganisatie) een LCMS en authoring tool
* 20% van de ondervraagde contactcenters werkt reeds op een of andere wijze met e-learning modules en 63% is van plan om in 2008 e-learning actief in te gaan zetten in hun huidige opleidingsprogramma
* 60% geeft aan te kiezen voor reeds gebouwde (off the shelf) standaard modules en deze aan te vullen met maatwerk uit eigen huis
* 80% ziet een inhoudelijker rol voor de trainingsafdeling en de trainers en verwacht een verschuiving naar de trainer als coach
* Er wordt een besparing van opleidingskosten voor standaardtrainingen verwacht van minimaal 30%, mede door 1) verkorten van de leertijd 2) verbeterde planning en verlaging van de kosten van docenten en zalen 3) effectievere klassikale trainingen en 4) verbeterde meetbaarheid van opleidingsinspanningen
* Vooral de uitzendbureaus lopen voorop met plannen om e-learning in te gaan zetten voor hun populatie vaste en tijdelijke contracten; 100% van de uitzendorganisaties gaat zich de komende jaren focussen op de inzet van e-learning en electronische leer- en werkomgevingen
* 40% wil e-learning inzetten voor het testen / assessments van medewerkers/sters
* 10% wil e-learning inzetten voor het uitvoeren van simulaties voor de organisatie
* 50% denkt dat e-learning ingezet kan worden voor het beantwoorden van FAQ's en het ondersteunen van andere kanalen in de organisatie, bijvoorbeeld de winkels
* 20% ziet in e-learning kansen voor meer verkoop door klanten e-learning commercials te laten volgen De E-learning Monitor zal jaarlijks worden herhaald en bovenstaande resultaten zullen speciaal worden gepresenteerd op het e-learning seminar van Tele'Train op 13 december 2007 in het Rosarium te Amsterdam.

Over Tele'Train

Tele'Train is gespecialiseerd in het optimaliseren en meetbaar maken van klantinteractie binnen contactcenters. Tele'Train onderscheidt zich door haar integrale-, resultaatgerichte en praktische aanpak, enthousiaste ervaren mensen en haar uitgekiende portfolio.

Op het gebied van Traffic management, Operationeel- en Projectmanagement, Business intelligence en Managed insourcing, werkt Tele'Train als marktleider in Performance management oplossingen.

Tele'Train biedt Performance management oplossingen zoals Workforce Management, Quality monitoring, Consultancy en Interim management. Tele'Train verzorgt door CEDEO erkende Trainingen, maatwerk Trainingen voor planners, Coaching, Erkend Opleiden® en E-learning. Voor management en medewerkers.

Contactinformatie:
Tele'Train B.V.
Renate Bekman
Paasheuvelweg 1
1105 BE Amsterdam
T: 020 -470 46 58
E: renate@teletrain.nl