Brussel, 5 december 2007.
Commissie: Verslag van de Rekenkamer bevestigt de noodzaak van een
hervorming van de visserijcontrole
De Europese Commissie heeft zich vandaag in positieve termen uitgesproken
over het verslag van de Rekenkamer inzake gegevensverzameling, controle en
handhaving in het kader van het gemeenschappelijk visserijbeleid (GVB). De
Commissie had reeds besloten de herziening van het GVB-rechtskader inzake
controle als strategische prioriteit op te nemen in haar werkprogramma voor
2008 en wordt nu in dat besluit gesterkt door het pleidooi van de Rekenkamer
voor een diepgaande hervorming van het GVB-controlebeleid. Tijdens zijn
uitgebreide audit heeft de Rekenkamer zich gebogen over de taken van de
Commissie en de uitvoering van de GVB-regels door de
visserijbeheersautoriteiten in zes lidstaten (Denemarken, Frankrijk, Italië,
Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk). De lidstaten zijn
verantwoordelijk voor de controles, de gegevensverzameling en de handhaving
binnen een op EU-niveau vastgesteld kader. De Rekenkamer heeft belangrijke
tekortkomingen op deze gebieden geconstateerd die volgens haar de goede
werking van een op vangstbeperkingen gebaseerd visserijbeheersbeleid in
gevaar kunnen brengen. De Commissie kan zich door de bank genomen vinden in
de conclusies van de Rekenkamer, die de Commissie bevestigen in haar
standpunt dat de hervorming van het GVB van 2002 op die gebieden niet ver
genoeg is gegaan. Een aantal door de Rekenkamer vastgestelde problemen, met
name op het gebied van gegevensverzameling, wordt overigens reeds
ondervangen door wetsvoorstellen van de Commissie. De Commissie hoopt met de
lidstaten en alle belanghebbende partijen te kunnen werken aan een oplossing
van de resterende problemen, met als doel van het GVB een werkelijk duurzaam
kader voor de Europese visserij te maken.
Joe Borg, Europees Commissaris voor Visserij en maritieme zaken: "Het
verslag van de Rekenkamer komt op een zeer belangrijk moment. De
Commissie is namelijk van plan om in de tweede helft van 2008 een
nieuwe verordening over visserijcontrole in te dienen. De conclusies
van de Rekenkamer komen grotendeels overeen met onze eigen analyse. De
Commissie zal nu, mede aan de hand van de conclusies van de
Rekenkamer, samen met de in de Raad verzamelde lidstaten en alle
belanghebbende partijen voortwerken aan een goed functionerend kader
voor het GVB".
De hervorming van het GVB van 2002 moest het regelgevingskader
moderniseren en versterken om het beter op de doelstellingen af te
stemmen. De Commissie heeft sindsdien meerdere voorstellen gedaan met
betrekking tot de door de Rekenkamer behandelde punten. Een aantal
technische problemen op het gebied van gegevensverzameling en beheer
die in het verslag aan de orde worden gesteld, is al aangepakt in
recent vastgestelde regelgeving over elektronische rapportagesystemen.
Dat de Commissie vastbesloten is adequate controle- en
handhavingsinstrumenten vast te stellen, blijkt overigens uit de
recent aangenomen verordening over onwettelijke, ongemelde en
ongereglementeerde visserij (IOO) waarin het principe van controle van
"net tot bord" consequent wordt toegepast.
De Rekenkamer heeft zich toegespitst op gegevensverzameling, inspectie
en handhaving in het kader van het GVB, omdat zij deze specifieke
gebieden als essentieel beschouwt voor de goede werking van een op
vangstbeperkingen gebaseerd visserijbeheer.
De Rekenkamer concludeert met name dat:
* in de lidstaten verzamelde visserijgegevens onbetrouwbaar en
onvolledig zijn en niet volstaan als basis voor de vaststelling
van totaal toegestane vangsten (TAC's) en quota;
* de nationale inspectieprocedures voor het constateren en voorkomen
van inbreuken ondoeltreffend zijn, en
* dat de door de nationale autoriteiten opgelegde sancties voor
geconstateerde inbreuken niet zwaar genoeg zijn om als
afschrikkingsfactor te werken.
Volgens de Rekenkamer ontbreekt het de Commissie aan bevoegdheden om
tijdig en overtuigend druk uit te oefenen op lidstaten die hun
GVB-verplichtingen niet nakomen, en beschikt zij over onvoldoende
middelen om de gegevens van de lidstaten efficiënt te verifiëren of om
de nationale inspectieprestaties te beoordelen.
De Rekenkamer concludeert dat het onmogelijk is om zonder efficiënte
gegevensverzameling, doeltreffende controles en effectieve handhaving
een goed werkend, op vangstbeperkingen gebaseerd beleid toe te passen.
De Commissie kan zich door de bank genomen vinden in de conclusies van
het verslag, die voor een groot deel samenvallen met haar eigen
analyse van de zwakheden van het GVB op deze gebieden. Talrijke
tekortkomingen die de Rekenkamer in het verslag behandelt, hadden
opgelost kunnen zijn als de Commissie de bevoegdheid had gekregen om
doeltreffend op deze gebieden op te treden.
De Rekenkamer voert ook aan dat overcapaciteit in de vloot tot
overbevissing en onderrapportage leidt, en betreurt dat de hervorming
van het GVB de bevoegdheid voor het verminderen van de capaciteit bij
de lidstaten heeft laten berusten. Volgens de Commissie heeft de EU
wel degelijk voorzien in initiatieven voor een vermindering van de
overcapaciteit, en wel in de vorm van financiële steun voor
sloopregelingen. Voorts is het vroegere beleid inzake de controle van
de visserijcapaciteit volgens de Commissie ondoeltreffend gebleken.
De herziening van de controleregeling voor het GVB staat als
prioriteit op het programma voor 2008. Daarnaast blijft de Commissie
in meer algemene termen nadenken over de manier waarop de hervorming
van 2002 moet worden voortgezet.
European Union