Politie Limburg-Noord

Flitspaal Venloseweg opnieuw doelwit van vandalen


Datum: 5-12-2007
Tijd bericht: 15:43
Plaats: Meijel

De politie kreeg in de nacht van dinsdag op woensdag om 03.40 uur de melding binnen dat de flitspaal langs de Venloseweg, de weg langs het kanaal van Nederweert naar Meijel, in brand stond. Een politiepatrouille constateerde de brand en schakelde de brandweer in, die het brandje bluste. Controle door een technisch medewerker van het Verkeershandhavingsteam wees uit dat de paal volledig vernield is, en de behuizing van de camera schade heeft opgelopen. Ook de bedrading van de installatie is bij de brand vernield. Nader onderzoek van de paal en de behuizing van de camera erin, gaf aan dat er diverse onderdelen van de camera zijn verbrand of aangetast door roet, maar de film erin geen noemenswaardige schade heeft opgelopen. Deze kan nog wel worden ontwikkeld. De schade aan de paal en de camera wordt in ieder geval geschat op ongeveer 50.000 euro. De recherche van de basiseenheid Nederweert stelt een onderzoek in naar de brandstichting om te bezien of herstel van de schade die is ontstaan, kan worden verhaald op de dader.

De Venloseweg is een weg waarlangs grote bomen staan. Hoge snelheid kan een probleem worden, wanneer een stuurcorrectie nodig is. Inhaalmanoeuvres kunnen zodoende fataal worden, maar vooral in de nachtelijke uren kan bijvoorbeeld ook overstekend wild de oorzaak zijn van eenzijdige verkeersongevallen bij te hoge snelheden.

Snelheid en remweg
Intensieve verkeerscontroles zijn gericht op veiliger weggedrag, minder ongelukken en minder files. Daarom controleert de politie vooral op plekken waar er veel ongevallen gebeuren. Snelheid kan het verschil uitmaken tussen leven en dood. Voor automobilisten is de kans op overlijden bij een aanrijding met een snelheid van 80 km/uur bijvoorbeeld al twintig keer groter dan bij een snelheid van 30 km/u.

Hoe harder je rijdt, hoe meer ruimte je nodig hebt om tot stilstand te komen. Een alerte en fitte bestuurder heeft gemiddeld een reactietijd van één seconde, maar ben je even niet 100% met je gedachten bij het verkeer, dan is je reactietijd veel langer. Al die tijd reageer je niet en heb je nog steeds je voet op het gaspedaal. Bij een snelheid van 50 km/uur leg je bijvoorbeeld al ten minste 14 meter af voor je kunt reageren. Na die ene reactieseconde, begin je met remmen. Hoe goed een auto ook remt, hoe hard je het pedaal ook indrukt en hoe prima het ABS ook ingrijpt - een auto heeft nou eenmaal een bepaalde afstand nodig om tot stilstand te komen.