Gemeente Zaltbommel


Ondergrondse afvalcontainers in binnenstad Zaltbommel 5 december 2007 Presentatie Milieuprogramma 2008-2011 5 december 2007 Onderzoek verkeersproblematiek Maas-Waalweg en Welleindsedijk 5 december 2007
Ondergrondse afvalcontainers in binnenstad Zaltbommel

In samenwerking met Afvalverwijdering Rivierenland (AVRI) heeft de gemeente Zaltbommel een plan opgesteld waarin de binnenstad gefaseerd van ondergrondse containers wordt voorzien. In 2008 worden minimaal 8 en maximaal 11 ondergrondse afvalcontainers geplaatst.

Geen plaats voor eigen afvalcontainer
In de binnenstad van Zaltbommel staan in diverse straten afvalcontainers permanent op straat. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat burgers en bedrijven niet genoeg ruimte hebben om hun afvalcontainers op het eigen perceel te plaatsen. Deze afvalcontainers ontsieren de openbare ruimte en veroorzaken hinder en stankoverlast in de historische binnenstad van Zaltbommel. Het college ziet de plaatsing van ondergrondse afvalcontainers als de oplossing voor dit probleem. Met de plaatsing van de containers in 2008 verwacht de gemeente de grootste knelpunten op te lossen.

Locatie ondergrondse containers
Eind 2005 hebben AVRI en gemeente Zaltbommel het projectplan "Ondergrondse afvalinzameling binnenstad Zaltbommel" opgesteld. In dit plan zijn de knelpunten in beeld gebracht, inclusief de potentiële locaties van de ondergrondse afvalcontainers. Als voorlopige locaties in het projectplan worden genoemd:

- Omhoeken tegenover de telefooncel

- hoek Oliestraat / Nonnenstraat

- Rozemarijnsteeg (op een nader te bepalen locatie)
- Waterstraat ter hoogte van Lange Steigerstraat
- Waalkade tegenover Steigerstraat

- Boschstraat tegenover de Koningstraat

- Boschstraat hoek Ruiterstraat

- Heilige Geeststraat hoek Kerkstraat

- Vismarkt ter hoogte van de Kerkstraat

- Gasthuisstraat (op een nader te bepalen locatie)
- Maasstraat ter hoogte van de Heksenwal

Proefsleuven
Voordat de locaties definitief zijn, worden de voorlopige locaties met het oog op monumentenzorg en archeologie beoordeeld. Tevens zullen begin 2008 proefsleuven gegraven worden in verband met eventuele aanwezigheid van kabels en leidingen. Niet alle kabels en buizen staan namelijk op tekeningen aangegeven. Deze kabels en buizen zullen dan worden omgelegd of er wordt naar een alternatieve locatie gezocht.

Meer ondergronds
De kosten worden geschat op circa EUR 170.000,- Voorlopig wordt er uitgegaan van een 50%-50% kostenverdeling voor beide partners. Als bij evaluatie blijkt dat de knelpunten door het plaatsen van de ondergrondse afvalcontainers zijn opgelost, dan worden mogelijk ook op andere plekken in de binnenstad ondergrondse containers geplaatst. Op een nader te bepalen datum zal een informatieavond worden georganiseerd. Voor het plaatsen van de containers vraagt AVRI bouwvergunningen aan bij de gemeente Zaltbommel. Geplaatst op: 5 december 2007
Presentatie Milieuprogramma 2008-2011

De gemeente moet ieder jaar een milieuprogramma opstellen. In het programma staan de wettelijke taken maar ook onderwerpen die de gemeente zelf oppakt, zoals natuur- en milieueducatie. Met het programma worden de prioriteiten van de werkzaamheden bepaald. De gemeenteraad moet het programma nog vaststellen.

Op grond van de Wet milieubeheer is een gemeente verplicht jaarlijks een milieuprogramma op te stellen. Een milieuprogramma stelt als minimumeis een overzicht van de wettelijke uit te voeren milieutaken en de financiële gevolgen daarvan. In het milieuprogramma 2008 - 2011 zijn naast de wettelijke taken (zoals milieuvergunningen, bedrijfscontroles, bodemadviezen) ook niet wettelijke taken opgenomen (onder andere milieubeleid, energie en natuur - en milieueducatie). Voor 2008 liggen de taken voor het grootste gedeelte vast.

Het Milieuprogramma is bedoeld voor het realiseren van milieudoelstellingen. Door middel van het realiseren van de milieudoelstellingen wordt een bijdrage geleverd aan het bevorderen van duurzaamheid (onder andere energiebesparing, toepassen van duurzame energietechnieken) en het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving (onder andere geluid, bodem, externe veiligheid). "Draagvlak en betrokkenheid van burgers en bedrijven is voor de effectiviteit een belangrijke randvoorwaarde. Communicatie en educatie zijn daarbij van groot belang evenals de voorbeeldfunctie van de gemeente", aldus wethouder Wilfried Romp
Geplaatst op: 5 december 2007
Onderzoek verkeersproblematiek Maas-Waalweg en Welleindsedijk

De gemeenten Zaltbommel en Maasdriel hebben beiden te maken met vrachtverkeerproblematiek. Besloten is gezamenlijk een onderzoek te laten uitvoeren naar mogelijk oplossingsrichtingen en de consequenties daarvan. Naar verwachting kan het onderzoek in maart 2008 zijn afgerond.

In het kader van de vrachtverkeerproblematiek in de zuidwest Bommelerwaard steekt ook de discussie over het wel of niet doortrekken van de Maas-Waalweg steeds weer de kop op. In dit gebied liggen enkele dijken die niet geschikt zijn voor vrachtverkeer en de wel geschikte wegen (provinciale wegen) liggen kilometers verderop. Dit pleit voor een nader onderzoek naar de mogelijkheden om nieuwe, geschikte, infrastructuur aan te leggen.

Ook de gemeente Maasdriel heeft te maken met het conflict tussen (vracht)autoverkeer en langzaam verkeer op de Wellseindsedijk en Slijkwellsedijk (verkeer tussen Aalst/Nederhemert-Noord en de N831). Lokale oplossingen, zoals bijvoorbeeld een plaatselijk vrachtwagenverbod, kunnen lokaal wel een oplossing bieden, maar verschuiven het probleem naar andere locaties. Zowel de gemeente Zaltbommel als de gemeente Maasdriel wil een structurele oplossing vinden voor de aanwezige verkeersproblematiek in zuidwest Bommelerwaard. Gezamenlijk willen zij bekijken of doortrekking van de Maas-Waalweg een definitieve oplossing voor de problematiek op de dijken kan bieden.

In een eerder onderzoeksrapport van gemeente Maasdriel is een aantal maatregelen genoemd om de verkeersproblemen in de zuidwest Bommelerwaard op te lossen. Eén genoemde maatregel is het doortrekken van de Maas-Waalweg. Voordeel van deze maatregel is dat het verkeer op de dijkwegen (Wellseindsedijk) afneemt en de verkeersveiligheid toeneemt, nadeel kan zijn dat de nieuwe Maas-Waalweg een verkeersaantrekkende werking kan hebben voor (sluip)verkeer uit de polder. Dit onderzoek biedt nog geen gedetailleerd totaaloverzicht van alle voor- en nadelen voor het hele gebied.

De verantwoordelijke portefeuillehouders van beide gemeenten hebben gezamenlijk besloten om een nader onderzoek uit te laten voeren naar de voor- en nadelen van het doortrekken van de Maas-Waalweg. Dit onderzoek moet resulteren in een gefundeerde beschrijving van de oplossingsrichtingen voor de verkeersproblemen en de consequenties die deze oplossingsrichtingen hebben. Hiermee kan het college aan de raad een keuzedocument voorleggen waarmee de discussie over de Maas-Waalweg op basis van argumenten gevoerd kan worden. Tevens moet dit onderzoek concrete voorstellen doen om op kortere termijn voor de verkeersproblematiek Wellseindsedijk een oplossing te vinden.

Het onderzoek zal in december starten en naar verwachting in maart 2008 zijn afgerond.
Geplaatst op: 5 december 2007