Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Bijlage bij brief 4 december 2007: Organogram Passend onderwijs
In bijgaand schema zijn de verschillende actoren opgenomen die betrokken zijn bij de inrichting van
Passend onderwijs in een regio. Ter toelichting het volgende:
· De rechthoeken zijn samenwerkingsverbanden van meerdere scholen in het po, vo, (v)so. Bij roc's
en cluster 1 (onderwijs aan visueel gehandicapten) gaat het om instellingen. De
samenwerkingsverbanden worden juridisch in stand gehouden onder verantwoordelijkheid van de
besturen van de deelnemende scholen.
· De ronde figuren symboliseren de scholen die deelnemen in een verband. Scholen voor havo/vwo
zijn niet verplicht aangesloten bij de samenwerkingsverbanden voor vo.
· De driehoeken geven de instanties weer die betrokken zijn bij de indicatiestelling.
· In de zorgadviesteams (ZAT's) vindt afstemming plaats tussen scholen en maatschappelijk werk,
jeugdgezondheidszorg, leerplicht, jeugdzorg en politie. ZAT's hebben geen wettelijke positie.
Inzet van Passend onderwijs is dat er samenhang komt tussen de bestaande voorzieningen. Tot 2011
blijft de huidige wetgeving gelden. Afwijking is wel mogelijk op basis van de Experimentenwet.
Hierna zijn twee voorbeelden opgenomen waarin wordt toegelicht hoe Passend onderwijs regionaal
gestalte kan krijgen. Het betreft de regio's Weert en omstreken en de regio Midden-Brabant. Centraal
in de regio Weert staat een al functionerend Dienstencentrum voor onderwijs en jeugdzorg. De wijze
waarop de regio Midden-Brabant aan Passend onderwijs werkt is weergegeven in een organogram.
Jeugdzorg/hulpverlening
SWV PO
BO RVC
BO BO BO
HAVO/ VWO
VWO
SBO PCL
SWV PO SWV VO ROC
BO BO BO PCL
SBO PCL VMBO
VMBO
ZAT ZAT
SWV PO
BO BO BO
VMBO/PRO
SBO PCL
PRO
ZAT
REC-4
SO SO SOVSO SO CVI
REC-3
SO SO VSO
CVI
REC-2
SO SOVSO VSO
CVI
CLUSTER 1 instellingen
Regio Weert e.o.
In de regio Weert en omgeving is in de afgelopen tijd een Dienstencentrum voor onderwijs en jeugdzorg
tot stand gekomen onder de naam Stimulanz. In dit centrum werken onderwijs en zorginstellingen met
elkaar samen: alle scholen voor (speciaal) basis- en voortgezet onderwijs, de rec's, Consent
onderwijsbegeleiding en innovatie, Bureau Jeugdzorg en de Mutsaersstichting. De gemeente
ondersteunt de ontwikkeling actief. Het centrum heeft drie kerntaken:
1. Publieksfunctie;
2. Functie voor verwijzing, indicatie en advies (VIA)
3. Zogenaamde Stimulanz-trajecten.
Ad. 1. Publieksfunctie
De publieksfunctie is uitgewerkt in een ouderloket, dat iedere woensdagmiddag geopend is en altijd via
een e-mail-loket te bereiken is. Daarnaast is er een platform waar ouders met specialisten van de pcl,
hulpverleners en leerkrachten de problemen van het kind kunnen bespreken. Tot slot is er in het kader
van de publieksfunctie de mogelijkheid van conflictbemiddeling (mediation) tussen ouders en school.
Er is voor leerkrachten ook een cursusaanbod "omgaan met conflicten" dat erop gericht is conflicten
tussen ouders en school te voorkomen (i.s.m. de ACTB).
Ad. 2. VIA
Binnen het Dienstencentrum zijn in het kader van VIA de volgende activiteiten ondernomen: Allereerst
is er een Regionaal Bovenschools ZAT. In dit ZAT worden de probleemsituaties besproken die niet door
de afzonderlijke scholen/ samenwerkingsverbanden opgelost kunnen worden. In het afgelopen jaar zijn
er ruim 30 situaties besproken, waarvan het overgrote deel thuiszitters betrof. Ruim 80% van de
kinderen is herplaatst. Ten tweede participeert de Weertse regio in het landelijke project Harmonisatie
indicatiestelling tussen onderwijs en (jeugd)zorg. In de derde plaats is er een zogenaamde Vliegende
brigade: het loket voor intern begeleiders in het po en zorgcoördinatoren in het vo. Zij kunnen per e-
mail problemen en vragen voorleggen aan een panel van deskundigen uit onderwijs en jeugdzorg.
Binnen een week is er een reactie op de gestelde vraag. In het lopende schooljaar worden naar
schatting zo'n 100 probleemsituaties behandeld. Besprekingen zijn gaande om ook het roc aan te
sluiten op de Vliegende brigade.
Ad.3. Stimulanz-trajecten
Stimulanz-trajecten zijn er voor specialistische aanbod voor onderwijs en zorg. Het betreft allereerst
een GGZ-poli vanuit de Mutsaersstichting voor (jeugd)GGZ ondergebracht in hetzelfde gebouw als de
school voor sbo, 't Palet. In aansluiting hierop is de mogelijkheid gerealiseerd van naschoolse
behandeling op indicatie van Bureau Jeugdzorg door deze zorginstelling in Stimulanz, waar intussen al
vele tientallen behandelingen zijn gedaan. (Het lopende schooljaar al 65.)
In de tweede plaats biedt vooral rec-4 thuisnabije onderwijs-zorgarrangementen aan: voor elk
samenwerkingsverband zijn er vaste (preventief) ambulante begeleiders vrijgemaakt. Er worden units
voor de rec's 3 en 4 gerealiseerd, waarbij gestreefd wordt naar integratie met de sbo-school en met de
vmbo-school (zogenaamde synthese-klassen). Tot slot worden vanuit rec-4 ook semi-permanente
dagarrangementen onderwijs-zorg aangeboden. De rec's werken intensief aan een
arbeidsmarktgerichte leerweg binnen het vso. Of anders plaatsing op de arbeidsmarkt i.s.m. sociale
werkbedrijven. Zij tracht hiermee vroegtijdig schoolverlaten te voorkomen.
Het Dienstencentrum Stimulanz functioneert in aanvulling op de bestaande voorzieningen en
structuren vanuit de visie: licht waar het kan, zwaar waar nodig. In de aanpalende regio Leudal is
eveneens een Dienstencentrum actief, waarmee zeer nauwe samenwerking is opgezet. (In 2007 132
aanmeldingen.) In de gehele regio (Leudal en Weert) is er behoefte aan experimenteerruimte om de
overbelasting vanuit de huidige regelgeving ongedaan te kunnen maken en om meer ruimte te krijgen
om het onderwijs en zorgaanbod verder te ontwikkelen. Er is behoefte aan een regelkader dat
ondersteunend werkt aan de regionale ontwikkelingen. Binnen het experiment kan de invulling van zo'n
regelkader uitgewerkt worden.
Regio Midden-Brabant
In de regio Midden-Brabant werkt men al enige tijd aan de totstandkoming van Passend onderwijs. De
condities hier voor zijn gunstig omdat er sprake is van een rec voor zowel cluster 4 als cluster 3.
Binnen de regio werken vrijwel alle partijen uit onderwijs en zorg samen. Er is wat betreft het
onderwijs een gezamenlijke visie ontwikkeld waarbij de onderwijs-zorg wordt gestructureerd naar drie
zogenaamde werkvelden. Binnen een bestuurlijk- organisatorisch kader werkt men aan de verdere
invulling van Passend onderwijs. Bijgevoegd is het organogram waarin aangegeven is welke partijen
deelnemen en welke werkgroepen aan de slag zijn. Organogram zie volgende blz.
Toelichting bij het Organogram Passend Onderwijs Midden-Brabant
Regionaal Platform: Het regionaal platform bestaat uit drie zuilen: ouders, onderwijs, zorg.
Ouders (de middelste zuil)
Binnen scholen en instellingen spreken oudergeledingen mee over het regionaal perspectief op
Passend Onderwijs. Drie vertegenwoordigende ouders (ouderverenigingen) zijn lid van de stuurgroep
Passend Onderwijs en van de werkgroepen.
Afkortingen
· VOGG: Vereniging van ouders en verwanten van mensen met een verstandelijke beperking
· RFvO: Regionale Federatie van ouderverenigingen
· Balans:Vereniging voor ouders van kinderen met leer-, ontwikkelings- en gedragsstoornissen
· Kids:Vereniging voor ouders van kinderen met het syndroom van Down
Vertegenwoordiging Stuurgroep: G. Vlems (RFvO; VOGG); M. Damen (Balans); L. Kox (Kids)
Onderwijs (de linker zuil)
Onderwijs is zowel via de onderscheiden besturen als via de samenwerkingsverbanden
vertegenwoordigd.
Afkortingen
· ROC MB: Regionaal Opleidingscentrum Midden-Brabant
· Rooi Pannen MBO: De Rooi Pannen MBO
· Openbaar VO: Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Tilburg
· OMO: Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs
· Rooi Pannen VMBO: De Rooi Pannen VMBO
· SEB: Stichting Educatie en Beroepsonderwijs
· SWV VO: Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs
· SSOT: Stichting Speciaal Onderwijs Tilburg (Praktijkschool en v(s)o; bestuurslid rec; bestuurs
Samenwerkingsverband vo)
Vertegenwoordiging: D. Hol ondertekent intentie verklaring namens bestuur Samenwerkingsverband
VO. Stuurgroep: J. Derksen (Samenwerkingsverband VO en MBO); J. van Gils (Speciaal Onderwijs;
Samenwerkingsverband VO en REC)
Afkortingen en vertegenwoordiging Primair Onderwijs
· SKOT: Stichting Katholiek Onderwijs Tilburg
· Tangent: Stichting voor Primair Onderwijs
· Opmaat: Stichting openbaar primair onderwijs
· SBNOTW: Stichting bijzonder neutraal onderwijs Tilburg West
· SKOTZO: Stichting Katholiek Onderwijs Tilburg Zuid-Oost
· 1e Jan Lighthart: Primair onderwijs: bijzonder neutraal
· SSOT: Stichting Speciaal Onderwijs Tilburg
· Mytyl: Mytylschool Tilburg (rec)
· Keyzer: Scholengemeenschap De Keyzer langdurig zieke kinderen cluster 3 en 4 (rec)
· Saltho: inmiddels Koraalgroep: Pedologische Instituut De Hondsberg (rec)
· WSNS: Weer Samen Naar School
· Rec: Regionaal Expertise Centrum
Vertegenwoordiging: J. Beerens ondertekent samenwerkingsovereenkomst namens de zes grootste
besturen Primair Onderwijs (BO 6). BO 6 heeft tevens de vier éénpitters geadopteerd waarvan 1e Jan
Ligthart en de Islamitische school (mondeling) expliciet hebben bevestigd draagvlak aan passend
Onderwijs te geven. T. Lebbink tekent namens het REC.
Stuurgroep: H. Tijssen (BO 6); T. v. Rijzewijk (directeur WSNS Tilburg); J. v. Gils (Speciaal
(basis)onderwijs; rec)
Zorgzuil (de rechter zuil)
Jeugdhulpverlening en zorginstellingen worden rechtstreeks uitgenodigd bij bijeenkomsten van het
regionaal platform Passend Onderwijs Midden-Brabant. Er is een vaste lijst met emailadressen.
Twee personen vertegenwoordigen de zuil in de stuurgroep Passend Onderwijs.
Afkortingen
· Bureau Jeugdzorg: Informatie, advies en hulp aan ouders van jeugdigen (BJZ)
· MEE: idem aan ouders van jeugdigen met een beperking
· IMW: Instituut voor maatschappelijk werk
· Thebe: Thuiszorg
· Twern: Organisatie voor maatschappelijke dienstverlening
· Kompaan: Jeugdhulpverlening
· Amarant: Zorginstelling voor jeugdigen met een beperking
· OCB: Orthpedagogische Centrum Brabant
· E.a. GGZ, GGD, Vincentius, Prisma etc.
Vertegenwoordiging Stuurgroep: M. Bastinck (BJZ); H. v. Asten (MEE).
Stuurgroep
Zie hierboven hoe de stuurgroep is opgebouwd.
Toe te voegen: projectleiding en ondersteuning
· OSO: Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (Fontys)
· SOM: Onderwijsadviseurs (Fontys).
Vertegenwoordiging Stuurgroep: A. Willemse (SOM; projectleiding); Y. Souisa en A. Gooijaarts (OSO;
professionalisering- en certificeringstrajecten Passend Onderwijs).
Werkgroepen
De geprioriteerde thema's uit het draaiboek 2007-2008. In elke werkgroep zijn alle drie de zuilen
vertegenwoordigd.
Overig
Zowel in personen als in thema's zijn er nauwe verbanden met de pilot(s) Centra voor jeugd en Gezin.
Als één van de belangrijkste dwarsverbindingen is recent het concept CiZO geïntroduceerd.
· CiZO: Commissie indicatiestelling Zorg en Onderwijs (trajectkeuze; budgettering;
casemanagement; monitoring e.d.).