SAP

Care4ICT ondersteunt drie Nederlandse ziekenhuizen met nieuw zorgplatform van SAP en Accenture

Collaborative Health Network helpt patiëntenzorg te verbeteren van het Rode Kruis Beverwijk, Waterland Purmerend en Amstelland Amstelveen door het stroomlijnen en centraliseren van informatie.

's-Hertogenbosch / Amsterdam - 4 december 2007 - Care4ICT heeft een Collaborative Health Network (CHN) contract getekend voor de implementatie van een zorgplatform voor drie ziekenhuizen. De CHN-oplossing is ontstaan door een alliantie tussen SAP en Accenture en is speciaal ontwikkeld om zorginstellingen te helpen met het verbeteren van de zorg voor hun patiënten door het stroomlijnen van de manier waarop zij informatie toepassen, integreren en delen.

Aad Storm, Care4ICT: "Onze ambitie is om met behulp van dit platform de stakeholders van de regionale zorgprocessen in staat te stellen informatie centraal beschikbaar te hebben. Met andere woorden: zorglogistiek, maar dan regionaal." De stakeholders zijn in eerste instantie de patiënten, huisartsen en ziekenhuizen zelf. In de toekomst zullen ook apotheken, verloskundigen, zorgverzekeraars en de overheid zich kunnen aansluiten op dit platform. ondertekening van het contract tot samenwerking
Aad Storm en Ben Langeveld van Care4ICT (rechts) ondertekenen het contract tot samenwerking met Kay Formanek van Accenture (midden) en Angelique de Vries van SAP (links).

De Collaborative Health Network overeenkomst die vandaag, 4 december, van start gaat, behelst in de eerste fase een web-based toegang voor een beperkt aantal huisartsen en patiënten tot het ziekenhuisinformatiesysteem (ZIS) van het Waterlandziekenhuis. Hierbij draait het in eerste instantie om ordermanagement (afspraken en aanvragen) voor patiënten en huisartsen. Na een volledige uitrol naar de drie ziekenhuizen zal vervolgens de functionaliteit van het CHN-platform uitgebreid worden. De ambitie daarbij is om uiteindelijk procesondersteuning te bieden voor standaard zorgprocessen tussen de aangesloten zorgaanbieders. Dit gaat verder dan het ondersteunen van berichtenverkeer; het omvat ook monitoring en sturing van de onderliggende zorgprocessen waar de verschillende zorgaanbieders een rol in hebben.

De CHN-oplossing is gebaseerd op het open integratie- en applicatieplatform SAP NetWeaver. Het is ontworpen om de industrie te helpen de kwaliteit van de zorg te verbeteren en meer controle te krijgen over de kosten door het leveren van een infrastructuur die een grote hoeveelheid informatie en data kan koppelen. De oplossing helpt de instellingen ook bij het onderhouden van accurate elektronische zorggegevens die door meerdere partijen gemakkelijk en snel toegankelijk zijn. De CHN-oplossing zal gebruik maken van een enterprise servicegeoriënteerde architectuur (eSOA) om de IT-kosten te verminderen en automatische samenwerkingsprocessen mogelijk te maken tussen zorgverleners, zorgverzekeraars en farmaceutische bedrijven.

Over Care4ICT

Care4ICT is het Shared Service Center voor het Waterland Ziekenhuis, Rode Kruis Ziekenhuis en Ziekenhuis Amstelland. Dit zijn de aangesloten ziekenhuizen voor welke Care4ICT SAP-gerelateerde diensten zoals projecten, beheer en ICT-dienstverlening verzorgt. De dienstverlening aan ziekenhuizen houdt in dat Care4ICT is gericht zijn op het verbeteringen van de efficiëntie en doelmatigheid van de werkzaamheden. Care4ICT is in 2006 opgericht en SAP Customer Competence Centers gecertificeerd.

Over Accenture

Accenture is een wereldwijd bedrijf voor management consulting, technology services en outsourcing. Wij werken met onze klanten samen om hen te helpen hun ambities te realiseren en tastbaar resultaat te leveren. Dankzij diepgaande kennis van de markt, een wereldwijd netwerk én bewezen ervaring in consulting, technology en outsourcing, kan Accenture de juiste mensen, vaardigheden, allianties en technologieën inzetten. In 49 landen, verdeeld over 110 kantoren, werken ruim 170.000 medewerkers. Daarvan werken er 2500 in Nederland. De wereldwijde omzet bedraagt 19,70 miljard dollar over het fiscale jaar dat eindigde op 31 augustus 2007. Accenture is beursgenoteerd aan NYSE/CAN. Zie ook www.accenture.com en www.accenture.nl.

Over SAP

SAP is wereldwijd marktleider in bedrijfssoftwareoplossingen. Met deze oplossingen bedient SAP zowel kleine en middelgrote bedrijven als grote internationale ondernemingen. Met behulp van oplossingen van SAP verbeteren bedrijven overal ter wereld hun relaties met klanten en partners, stroomlijnen zij hun bedrijfsvoering en bereiken zij aanzienlijke efficiencyverbeteringen binnen hun toeleveringsketens en bedrijfsprocessen. SAP NetWeaver, het open integratie- en applicatieplatform voor op webservices gebaseerde applicaties, vormt hiervoor de basis. SAP heeft momenteel 25 branchespecifieke oplossingen voor markten variërend van high tech industrie en retail, tot overheidsinstellingen en financiële instellingen. Op dit moment gebruiken meer dan 38.400 bedrijven verspreid over meer dan 120 landen software van SAP. Het totale aantal SAP installaties is wereldwijd gestegen tot boven 100.600. SAP heeft dochterondernemingen in meer dan vijftig landen. Het bedrijf is genoteerd aan een aantal beurzen, waaronder de beurs van Frankfurt en de NYSE onder het symbool 'SAP'. Bezoek ook: www.sap.com/community/netherlands


* SAP definieert het begrip 'bedrijfssoftware' als oplossingen voor Enterprise Resource Planning (ERP) en bijbehorende applicaties, zoals Supply Chain Management (SCM), Customer Relationship Management (CRM), Product Lifecycle Management (PLM) en Supplier Relationship Management (SRM).

---