ChristenUnie
Bijdrage debat begroting Verkeer & Waterstaat
Bijdrage debat begroting Verkeer & Waterstaat
dinsdag 04 december 2007 13:53
De heer Anker (ChristenUnie):
Voorzitter. Ik ben met veel genoegen twee keer te gast geweest bij de
vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat. De reden dat ik hier sta,
is een verdrietige. De heer Cramer had heel graag deze
begrotingsbehandeling gedaan, maar vanwege een sterfgeval in zijn
familie kan hij hier helaas vandaag niet zijn. U zult het dus met mij
moeten doen. Ik zal wederom mijn best doen.
Voorzitter. Het is druk op de weg. Er doen wat cijfers van
verschillende sprekers de ronde. Ik geloof dat volgens de laatste
tellingen er vanochtend een totaal van 147 kilometer aan files was. Ik
hoorde andere mensen zeggen dat het 250 kilometer was. Ik stond
afgelopen maandag in de spits, waarbij het totaal aantal kilometers
aan files 500 was. Het is hoe dan ook vrij ernstig.
Er moet een groot aantal knelpunten weggenomen worden. De gehele A2 is
op de schop genomen. Dit kabinet wil nog een aantal langlopende
projecten vlot trekken. Wat dat betreft wordt 2008 een cruciaal jaar
voor het programma Randstad Urgent. Wij lossen het fileprobleem echter
niet op door steeds weer wegen aan te leggen. De opnamecapaciteit van
steden is beperkt. Files verplaatsen zich naar nieuwe knelpunten.
Leefomgeving en milieu zouden minder in plaats van meer moeten worden
belast. Voor mijn fractie is dat goed rentmeesterschap. Ik lees echter
in de begroting van Verkeer en Waterstaat dat de uitdaging is dat de
druk op ruimte, milieu, veiligheid en leefvrijheid juist zo min
mogelijk moet toenemen. Dat is een subtiel verschil. Wat bedoelen de
bewindspersonen daarmee?
Het kabinet heeft gehoor gegeven aan het verzoek van mijn fractie voor
vandaag een besluit over kilometerheffing te nemen. Ik complimenteer
de minister met zijn daadkrachtige besluit om direct toe te werken
naar het eindbeeld en niet verder te werken aan dure tussenvormen met
camera's en tolpoortjes. Binnenkort zullen wij over dit onderwerp
ongetwijfeld verder spreken.
Dit kabinet heeft grote ambities ten aanzien van het spoor. Op basis
van de landelijke markt- en capaciteitsanalyse zal de minister circa
4,5 mld. inzetten voor meer capaciteit op het spoor. Mijn fractie is
uiteraard zeer blij met deze inzet. Ik had echter verwacht dat er
direct gestart zou worden met planstudies. Naar aanleiding van de
netwerkanalyses zijn vorig jaar immers planstudies voor wegen gestart.
Voor het spoor kwam er eerst een nieuw onderzoek; omdat nog niet al
het geld beschikbaar is, wordt nu begonnen met kandidaat-planstudies.
Wat betekent dit voor de planning? Het stickertje "kandidaat" mag geen
verdere vertraging inhouden. De onderzoeksfase moet nu snel worden
afgerond. De schop moet de grond in. Het spoor zit immers op een
aantal corridors al vol. Het gebeurt wel vaker dat er begonnen wordt
met planstudies zonder dat het geld al helemaal gereserveerd is. Ik
denk daarbij aan OV SAAL. Het kan dus. Daarom hoor ik graag de reactie
van het kabinet. Komt er een vervolgonderzoek naar de corridors die
nog niet onderzocht zijn? Regionale spoorlijnen zoals Amersfoort-Ede
en Arnhem-Doetinchem zijn immers ook knelpunten. In de beantwoording
van de vragen wordt een heel reeks nieuwe stations genoemd maar in de
LMCA staan andere stations en van geen een ervan is duidelijk in
hoeverre ze aan de criteria voldoen. Ik heb een amendement ingediend
voor extra geld om deze stations te realiseren. Graag ziet de
ChristenUnie een onderzoek uitgevoerd naar de heropening van oude
spoorlijnen, zoals Amersfoort-Veenendaal. Hoe staat het kabinet
daartegenover?
De heer Duyvendak (GroenLinks):
Het probleem met die planstudies is dat er pas officieel gestudeerd
mag worden als er geld beschikbaar is. Punt is dat er nu geen cent is,
zodat er niet gestudeerd kan worden. In haar verkiezingsprogramma
pleit de ChristenUnie voor een wezenlijke verschuiving in het MIT van
gelden van wegen naar openbaar vervoer. Als wij daartoe nu een
amendement indienen, steunt de ChristenUnie dat dan? Dan kunnen wij
namelijk meteen met die studies beginnen.
De heer Anker (ChristenUnie):
Ik moet een beetje bescheiden zijn met hetgeen ik wel en niet toezeg
omdat ik de heer Cramer vervang. Als wij echt extra geld moeten
vinden, staan wij er open voor om dat bij wegen weg te halen. Omdat er
nog geen geld is, gaat het er nu om door te zetten met de plannen. Ik
zal daar straks nog iets meer over zeggen. De heer Samsom zegt dat wij
snel dekking moeten vinden. Daar sluit ik mij bij aan. Dat balletje
ligt op dit moment bij het kabinet. Als het niet lukt, denken wij van
harte mee. Waar wij de dekking dan vandaan willen halen, is wel
ongeveer bekend.
De heer Duyvendak (GroenLinks):
De heer Samsom is de grote vooruitschuiver. Hij wil een jaar wachten
en er dan pas over praten. Ik kijk liever of ik nu met de ChristenUnie
zaken kan doen. Ik stel voor dat wij nu dat geld vrijmaken door het
weg te halen bij wegen, vervolgens samen een amendement indienen en
dan bezien of de PvdA dat wil steunen. Dan hebben wij het gewoon voor
mekaar!
De heer Anker (ChristenUnie):
Volgens mij wil de heer Samsom voor de zomer duidelijkheid. Dat is dus
geen heel jaar. Het is prima dat GroenLinks met ons zaken wil doen,
maar op dit moment doen wij zaken met het kabinet. Ik ben erg benieuwd
waar het kabinet de centen vandaan haalt. Als het nodig is, kijken wij
daar nog eens naar.
Voorzitter. Ik ga verder met de planstudies. Daarbij gaat het om de
inhoud en niet zozeer om de vraag of wij daarvoor direct geld hebben.
Gaat het om spoorverdubbeling of om kleinschaliger ingrepen? De
minister wilde hier niet op vooruitlopen. Wij hebben de knelpunten
echter al minstens twee keer onderzocht. Dan moeten de contouren van
de planstudies toch wel enigszins duidelijk zijn. Graag hoor ik dan
ook van de minister een indicatie van de maatregelen en de kosten.
Een aantal knelpunten ligt buiten de corridor van de planstudies. De
ChristenUnie stelt daarom voor de corridors van de planstudies wat
groter te maken. Een breder onderzoek kost niet zoveel, maar een
toevoeging leidt vaak direct tot een vertraging. Daarom hoor ik hierop
graag een reactie.
In de LMCA Wegen wordt gepleit voor een bouwpakket van 5 à 8 mld.
bovenop de Nota Mobiliteit. De minister doet geen uitspraak over dit
bouwpakket, maar wij zijn daarin wel geïnteresseerd. Aangetoond is dat
extra groei in het regionaal OV mogelijk is. Aanbodsturing is dus
mogelijk. Ik ben benieuwd hoe dit de komende jaren in de begroting
handen en voeten gaat krijgen. Er zal een aantal regionale pakketten
worden ontwikkeld voor de nieuwe mobiliteitsvisie. In welke richting
denkt de staatssecretaris? Kan in dit kader een onderzoek worden
gedaan naar de uitbouw voor regionale lightrailnetwerken, een pilot
worden gestart met frequente busverbindingen op een filegevoelige
snelweg en de duurzame bereikbaarheid verder worden onderzocht?
Bouwwerken worden complexer en grootschaliger. Voor innovatieve
oplossingen zijn steeds vaker gebundelde aanbestedingen nodig. Dat is
een uitdaging voor het MKB, maar het vraagt ook passende en
proportionele criteria van de overheid om te zorgen voor goede
concurrentie op de markt, waarin ook plaats is voor het MKB. Ik
ontvang signalen die erop wijzen dat door bundeling van nat en droog
bij projecten, waterbouwers het onderspit delven tegenover grote
"droge" aannemers. Het hangt er waarschijnlijk van af waar zij bouwen.
Dit is slecht voor de kennis en de concurrentie van de Nederlandse
waterbouw. Het remt innovatie. Monopolies moeten worden voorkomen en
aanbesteding moet de samenwerking tussen waterbouwers niet onmogelijk
maken. Graag hoor ik hierop een reactie.
Continuïteit is ook van belang. Wat gaat de minister doen om werken
van rijkswaterstaat en ProRail beter te spreiden om zo een
prijsopdrijvend effect te voorkomen? Kan de minister op korte termijn
de onderuitputting bij ProRail aanpakken om te voorkomen dat bij
spooraannemers mensen worden ontslagen en hierdoor kennis verloren
gaat? Er komt nu elke week iets naar buiten over ProRail. Helaas is
het vooral negatief. Graag hoor ik een reactie op de aankondiging van
Arriva dat zij volgende week niet zal rijden wegens een conflict met
ProRail. Vandaag heeft ook de NS klachten ingediend.
De ChristenUnie maakt zich zorgen over het gebrek aan technische
kennis en capaciteit bij opdrachtgevers zoals rijkswaterstaat. Ik hoor
zowel van weg- als waterbouwers dat regelzucht innovaties tegenhoudt.
Het Rijk moet niet op de stoel van de bouwer gaan zitten, maar op een
wijze samenwerken die past bij nieuwe contractvormen. Graag hoor ik
een reactie op het bericht dat de A2 nog een jaar sneller aangelegd
had kunnen worden als het Rijk de ruimte had gegeven voor een slimmere
aanlegmethode.
De brieven over de watervisie en de binnenvaart zijn door de sector
positief ontvangen. Is al duidelijk of de 55 mln. cofinanciering van
decentrale overheden voor de binnenhavens loskomt? Ik heb een
amendement ingediend dat geld vrijmaakt voor het baggeren van
binnenhavens in het kader van achterstallig onderhoud. Is de
staatssecretaris bereid zich samen met de sector ervoor in te spannen,
Nederlandse jongeren voor de binnenvaart te interesseren en te
behouden?