5-12-2007
Kabinet is niet eerlijk tegen automobilist
Het kabinet speelt geen eerlijk spel. De kilometerheffing wordt
ingevoerd, maar niet zoals afgesproken.
Honderden miljoenen aan extra belastingen worden door het kabinet over
de automobilist uitgestort. Terwijl de keiharde afspraak was dat
invoering van de kilometerheffing niet gepaard zou gaan met
lastenverhoging. Ook was afgesproken dat kilometerheffing niet in de
plaats zou komen van extra asfalt. Beide afspraken lapt het kabinet
aan zijn laars. Het grote gevaar dreigt dat, terwijl tientallen
wegenprojecten ernstig in het slop zitten, het ministerie een project
op zijn nek neemt terwijl het kernprobleem - te weinig capaciteit op
de weg en het spoor - blijft liggen. `Dit beleid leidt tot meer
betalen voor langer in de file staan. Daar gaan wij als VVD nooit mee
akkoord. Het kabinet maakt een historische vergissing', aldus VVD
woordvoerder Paul de Krom.
Hieronder vindt u de inbreng van VVD woordvoerder Paul de Krom in het
begrotingsdebat van Verkeer en Waterstaat. Alleen het gesproken woord
geldt.
---
--------------
`Beste mensen, de kilometerheffing komt er. Een historisch besluit'.
Zei de minister vrijdag. Inderdaad, een historisch besluit. En een
historische vergissing. Om drie redenen.
- Er is voorlopig geen sprake van eerlijk betalen, maar van meer
betalen. Het draagvlak waar dit kabinet op rekent is er daardoor niet.
En komt er ook niet. Historische vergissing nummer 1.
- Kern van het mobiliteitsprobleem is en blijft het gebrek aan
asfalt. Je moet éérst zorgen voor meer asfalt zodat iedereen ook door
kan rijden, én voor voldoende alternatieven. En dan pas de km heffing
invoeren. Het kabinet doet het andersom. Bovendien ziet dit kabinet de
kilometerheffing als excuus om minder asfalt aan te leggen.
Historische vergissing nummer 2.
- Gelet op alle uit de hand gelopen en vastgelopen projecten geloof ik
er geen snars van dat het ministerie van V&W zo'n groot en complex
project aan kan. Op hetzelfde moment dat het CDA een parlementair
onderzoek wil naar mislukte IT projecten, neemt deze CDA minister het
grootste IT project ooit op zijn schouders. Historische vergissing
nummer 3
Ik licht dit toe.
Over de kilometerheffing hadden we een aantal harde afspraken gemaakt.
- De eerste was: invoering mag niet gepaard gaan met lastenverhoging
voor de automobilist. Wat doet het kabinet? Het verhoogt de lasten.
Met honderden miljoenen. De melkkoe is door dit kabinet weer van stal
gehaald. En stevig bij de enkels gepakt om de laatste druppels eruit
te persen. De 16 miljard die automobilisten jaarlijks ophoesten zijn
kennelijk niet genoeg. Ik vraag de minister: eerlijk? Hoezo eerlijk?
- Al die lastverhogingen worden door CDA staatssecretaris De Jager
verkocht onder het mom van milieu. Maar daar heeft het Milieu en
Natuur Planbureau gehakt van gemaakt. Ik vraag u nogmaals: eerlijk?
Hoezo eerlijk?
- Niet alleen de belastingen maar ook de boetes gaan met 90 miljoen
omhoog. Om gratis schoolboeken van te betalen. Ik vraag u voor de
derde keer: eerlijk? Hoezo eerlijk?
- De afspraak was: invoering op hetzelfde moment voor iedereen. Wat
doet het kabinet? De transportsector eerst. En dan pas de rest. Maar
in Duitsland bleven personenauto's uiteindelijk ook buiten schot. Dus
ik vraag opnieuw: eerlijk? Hoezo eerlijk?
Dit kabinet is niet eerlijk. De waarheid is dat mensen niet eerlijk,
maar meer gaan betalen. De waarheid is dat dit kabinet de afspraken
niet na komt. Het draait zich onder die afspraken uit. Het brede
draagvlak waar dit kabinet op rekent is er daardoor niet, en komt er
niet.
De tweede historische vergissing van het kabinet is - in strijd met de
motie Hofstra - de kilometerheffing te zien als instrument tegen de
files. De VVD zag en ziet dat anders. Waarom?
- Omdat als de luxebelasting verdwijnt auto's goedkoper worden. Dikke
kans dat er straks meer auto's worden verkocht. En die gaan kilometers
draaien
- Omdat prijsbeleid nauwelijks werkt. In de zomer van 2005 was de
benzineprijs hoger dan ooit. Maar er werd juist die maand meer getankt
dan ooit. Door het kwartje van Kok is er geen kilometer minder
gereden. Door de vliegtax zal er geen kilometer minder worden
gevlogen.
- Tegen degenen die daar wel in geloven zeg ik: de helft van de
automobilisten zou door de km heffing minder gaan betalen. Waarom
zouden zij niet meer gaan rijden?
- Omdat het altijd zo is geweest dat hogere kosten voor
woon-werkverkeer worden afgewenteld op werkgevers. Dag prijsprikkel!
- En tenslotte omdat mensen niet voor hun lol in de file staan. Die
hebben die auto nodig voor hun werk. Om van huis naar hun werk te
komen. Of voor zakelijk gebruik. Als er geen goed alternatief is, dan
kan je hoog en laag springen, maar dan kunnen ze die auto gewoon niet
uit.
Resultaat: vooral werkende mensen lopen in de val. Die kunnen daar
alleen aan ontsnappen als er snel extra asfalt wordt aangelegd én
alternatieven worden ontwikkeld. Maar daar heeft dit kabinet het geld
niet voor over. De aanleg van extra wegen zit totaal op slot. Wat dit
kabinet die werkende mensen biedt is langer in de file staan voor meer
geld. Inderdaad, een historische vergissing.
Ik heb nog een hoop vragen n.a.v. de brief die de minister heeft
gestuurd. Mij is niet helder hoe het systeem in Europa wordt ingepast,
wat er precies gebeurt met de afspraak dat alle opbrengsten
rechtstreeks teruggaan naar investeringen in infrastructuur, of de
afspraak dat de wegenbelasting en BPM tot nul worden afgebouwd
volledig wordt nagekomen en hoe, of de afspraak dat de systeemkosten
niet meer dan 5% van de opbrengsten wordt nagekomen, en wie de kastjes
betaalt?
Intussen wordt bezuinigd op regionaal openbaar vervoer. De
aanbesteding van het OV in de drie grote steden wordt teruggedraaid.
Substantieel extra geld voor investeringen in wegen en OV heeft de
minister niet. Het codewoord voor tal van projecten zoals de A4, de
A74, tientallen andere wegenprojecten, de Betuwelijn en de HSL, de
Tweede Maasvlakte, de taximeters en de OV chipkaart is: vertraging,
vertraging, vertraging. Terwijl het ministerie van V&W niet eens in
staat is om projecten op tijd af te ronden of op te starten, neemt de
minister een nieuw, kolossaal en complex project als de km heffing op
zijn nek. Nota bene in dezelfde week dat de CDA fractie om een
parlementair onderzoek naar mislukte IT projecten bij de overheid
vraagt. Het bakdeeg voor een nieuwe mislukking staat in de oven.
Inderdaad, een historische vergissing.
Behalve op de wegen lopen we ook in de politiek volledig vast. In een
woud van rekenmodellen, regeltjes en juristerij. De virtuele wereld
van Den Haag heeft niets meer te maken met de realiteit van alledag.
Auto's en asfaltmachines staan stil. Er komt geen kilometer bij. De
rode kruizen boven de spitsstroken vertellen ons: u heeft hier wel
voor betaald maar u mag hier niet rijden. En wat doen wij? 47 jaar
leuteren over de A4 Midden Delfland.
Wat moet er gebeuren? Ik geef 4 prioriteiten van de VVD.
1. Stoppen met het verkondigen van hardnekkige mythes. `Nederland
asfalteert', `extra asfalt helpt niet', `alleen investeren in OV
helpt' en `de luchtkwaliteit wordt slechter' is allemaal aantoonbare
onzin die mensen tussen de oren is geramd.
2. Zet in op en-en-en beleid. Het grootste mobiliteitsprobleem is
gebrek aan capaciteit. Zowel op de weg als op het spoor. Niet óf extra
asfalt óf extra spoor, maar én extra asfalt én OV lost probleem nummer
1, gebrek aan capaciteit, op. Daarom wil de VVD 10 miljard investeren
in wegen, en in het spoor. Ik roep het kabinet op dat ook te doen.
3. Zet de kilometerheffing in de ijskast. Laat de minister zich eerst
concentreren om vastgelopen projecten weer vlot te trekken en snel
nieuwe te starten. Daar moet de prioriteit minister liggen. Wat de VVD
betreft is het alle verloven intrekken en alle hands aan dek. Éérst
zorgen voor doorrijden of alternatieven, dan pas km heffing. In die
volgorde
4. Zet radicaal het mes in de regeltjes. Begin met het ontkoppelen
van toetsing van wegen- en bouwprojecten aan luchtkwaliteitsregels.
Dat is de enige mogelijkheid om het slot van de bouw van wegen en
woningen af te halen. Hoelang hebben CDA en PvdA nog nodig om tot die
conclusie te komen? Wacht niet op Elverdingh!
Er is in Nederland een noodsituatie, we zitten muurvast. Waar blijven
de noodmaatregelen? De VVD heeft al eerder voorgesteld om via lex
specialis infrastructuurprojecten te versnellen. Er zijn 2
precedenten: de vergunningwet Westerschelde uit 1997 en de Deltawet
Grote Rivieren uit 1995, toen met spoed de rivierdijken moesten worden
opgehoogd en versterkt. Het kan dus wel. Is de minister bereid om een
dergelijke systematiek vanaf nu toe te passen op nieuwe
wegenprojecten?
In plaats van automobilistje pesten met belastingverhogingen en hogere
boetes, zouden politie en justitie er beter aan doen de ergernissen
van mensen op de weg aan te pakken. In plaats van bonnen schrijven
voor een paar kilometer te hard rijden op onze 120 km snelwegen zou
prioriteit van de handhaving zich moeten richten op die
verkeerssituaties die echt gevaar opleveren. Pak de door-rood-licht
rijders en automobilisten die te hard door onze woonwijken scheuren.
Doe iets aan de linksplakkers, de bumperklevers en de zachtrijders op
de snelwegen . Kortom: pak de top drie ergernissen in het verkeer aan!
Goed voor de doorstroming, goed voor de verkeersveiligheid en goed
voor de bloeddruk en het humeur. Veel mensen zullen u, minister,
dankbaar zijn. Graag een reactie.
Woensdag 5 december 2007
VVD