VVD


5-12-2007

Kabinet is niet eerlijk tegen automobilist

Het kabinet speelt geen eerlijk spel. De kilometerheffing wordt ingevoerd, maar niet zoals afgesproken.

Honderden miljoenen aan extra belastingen worden door het kabinet over de automobilist uitgestort. Terwijl de keiharde afspraak was dat invoering van de kilometerheffing niet gepaard zou gaan met lastenverhoging. Ook was afgesproken dat kilometerheffing niet in de plaats zou komen van extra asfalt. Beide afspraken lapt het kabinet aan zijn laars. Het grote gevaar dreigt dat, terwijl tientallen wegenprojecten ernstig in het slop zitten, het ministerie een project op zijn nek neemt terwijl het kernprobleem - te weinig capaciteit op de weg en het spoor - blijft liggen. `Dit beleid leidt tot meer betalen voor langer in de file staan. Daar gaan wij als VVD nooit mee akkoord. Het kabinet maakt een historische vergissing', aldus VVD woordvoerder Paul de Krom.

Hieronder vindt u de inbreng van VVD woordvoerder Paul de Krom in het begrotingsdebat van Verkeer en Waterstaat. Alleen het gesproken woord geldt.

---

--------------

`Beste mensen, de kilometerheffing komt er. Een historisch besluit'. Zei de minister vrijdag. Inderdaad, een historisch besluit. En een historische vergissing. Om drie redenen.

- Er is voorlopig geen sprake van eerlijk betalen, maar van meer betalen. Het draagvlak waar dit kabinet op rekent is er daardoor niet. En komt er ook niet. Historische vergissing nummer 1.
- Kern van het mobiliteitsprobleem is en blijft het gebrek aan asfalt. Je moet éérst zorgen voor meer asfalt zodat iedereen ook door kan rijden, én voor voldoende alternatieven. En dan pas de km heffing invoeren. Het kabinet doet het andersom. Bovendien ziet dit kabinet de kilometerheffing als excuus om minder asfalt aan te leggen. Historische vergissing nummer 2.

- Gelet op alle uit de hand gelopen en vastgelopen projecten geloof ik er geen snars van dat het ministerie van V&W zo'n groot en complex project aan kan. Op hetzelfde moment dat het CDA een parlementair onderzoek wil naar mislukte IT projecten, neemt deze CDA minister het grootste IT project ooit op zijn schouders. Historische vergissing nummer 3

Ik licht dit toe.

Over de kilometerheffing hadden we een aantal harde afspraken gemaakt.


- De eerste was: invoering mag niet gepaard gaan met lastenverhoging voor de automobilist. Wat doet het kabinet? Het verhoogt de lasten. Met honderden miljoenen. De melkkoe is door dit kabinet weer van stal gehaald. En stevig bij de enkels gepakt om de laatste druppels eruit te persen. De 16 miljard die automobilisten jaarlijks ophoesten zijn kennelijk niet genoeg. Ik vraag de minister: eerlijk? Hoezo eerlijk?
- Al die lastverhogingen worden door CDA staatssecretaris De Jager verkocht onder het mom van milieu. Maar daar heeft het Milieu en Natuur Planbureau gehakt van gemaakt. Ik vraag u nogmaals: eerlijk? Hoezo eerlijk?

- Niet alleen de belastingen maar ook de boetes gaan met 90 miljoen omhoog. Om gratis schoolboeken van te betalen. Ik vraag u voor de derde keer: eerlijk? Hoezo eerlijk?

- De afspraak was: invoering op hetzelfde moment voor iedereen. Wat doet het kabinet? De transportsector eerst. En dan pas de rest. Maar in Duitsland bleven personenauto's uiteindelijk ook buiten schot. Dus ik vraag opnieuw: eerlijk? Hoezo eerlijk?

Dit kabinet is niet eerlijk. De waarheid is dat mensen niet eerlijk, maar meer gaan betalen. De waarheid is dat dit kabinet de afspraken niet na komt. Het draait zich onder die afspraken uit. Het brede draagvlak waar dit kabinet op rekent is er daardoor niet, en komt er niet.

De tweede historische vergissing van het kabinet is - in strijd met de motie Hofstra - de kilometerheffing te zien als instrument tegen de files. De VVD zag en ziet dat anders. Waarom?

- Omdat als de luxebelasting verdwijnt auto's goedkoper worden. Dikke kans dat er straks meer auto's worden verkocht. En die gaan kilometers draaien

- Omdat prijsbeleid nauwelijks werkt. In de zomer van 2005 was de benzineprijs hoger dan ooit. Maar er werd juist die maand meer getankt dan ooit. Door het kwartje van Kok is er geen kilometer minder gereden. Door de vliegtax zal er geen kilometer minder worden gevlogen.

- Tegen degenen die daar wel in geloven zeg ik: de helft van de automobilisten zou door de km heffing minder gaan betalen. Waarom zouden zij niet meer gaan rijden?

- Omdat het altijd zo is geweest dat hogere kosten voor woon-werkverkeer worden afgewenteld op werkgevers. Dag prijsprikkel!
- En tenslotte omdat mensen niet voor hun lol in de file staan. Die hebben die auto nodig voor hun werk. Om van huis naar hun werk te komen. Of voor zakelijk gebruik. Als er geen goed alternatief is, dan kan je hoog en laag springen, maar dan kunnen ze die auto gewoon niet uit.
Resultaat: vooral werkende mensen lopen in de val. Die kunnen daar alleen aan ontsnappen als er snel extra asfalt wordt aangelegd én alternatieven worden ontwikkeld. Maar daar heeft dit kabinet het geld niet voor over. De aanleg van extra wegen zit totaal op slot. Wat dit kabinet die werkende mensen biedt is langer in de file staan voor meer geld. Inderdaad, een historische vergissing.

Ik heb nog een hoop vragen n.a.v. de brief die de minister heeft gestuurd. Mij is niet helder hoe het systeem in Europa wordt ingepast, wat er precies gebeurt met de afspraak dat alle opbrengsten rechtstreeks teruggaan naar investeringen in infrastructuur, of de afspraak dat de wegenbelasting en BPM tot nul worden afgebouwd volledig wordt nagekomen en hoe, of de afspraak dat de systeemkosten niet meer dan 5% van de opbrengsten wordt nagekomen, en wie de kastjes betaalt?

Intussen wordt bezuinigd op regionaal openbaar vervoer. De aanbesteding van het OV in de drie grote steden wordt teruggedraaid. Substantieel extra geld voor investeringen in wegen en OV heeft de minister niet. Het codewoord voor tal van projecten zoals de A4, de A74, tientallen andere wegenprojecten, de Betuwelijn en de HSL, de Tweede Maasvlakte, de taximeters en de OV chipkaart is: vertraging, vertraging, vertraging. Terwijl het ministerie van V&W niet eens in staat is om projecten op tijd af te ronden of op te starten, neemt de minister een nieuw, kolossaal en complex project als de km heffing op zijn nek. Nota bene in dezelfde week dat de CDA fractie om een parlementair onderzoek naar mislukte IT projecten bij de overheid vraagt. Het bakdeeg voor een nieuwe mislukking staat in de oven. Inderdaad, een historische vergissing.

Behalve op de wegen lopen we ook in de politiek volledig vast. In een woud van rekenmodellen, regeltjes en juristerij. De virtuele wereld van Den Haag heeft niets meer te maken met de realiteit van alledag. Auto's en asfaltmachines staan stil. Er komt geen kilometer bij. De rode kruizen boven de spitsstroken vertellen ons: u heeft hier wel voor betaald maar u mag hier niet rijden. En wat doen wij? 47 jaar leuteren over de A4 Midden Delfland.

Wat moet er gebeuren? Ik geef 4 prioriteiten van de VVD.
1. Stoppen met het verkondigen van hardnekkige mythes. `Nederland asfalteert', `extra asfalt helpt niet', `alleen investeren in OV helpt' en `de luchtkwaliteit wordt slechter' is allemaal aantoonbare onzin die mensen tussen de oren is geramd.

2. Zet in op en-en-en beleid. Het grootste mobiliteitsprobleem is gebrek aan capaciteit. Zowel op de weg als op het spoor. Niet óf extra asfalt óf extra spoor, maar én extra asfalt én OV lost probleem nummer
1, gebrek aan capaciteit, op. Daarom wil de VVD 10 miljard investeren in wegen, en in het spoor. Ik roep het kabinet op dat ook te doen.
3. Zet de kilometerheffing in de ijskast. Laat de minister zich eerst concentreren om vastgelopen projecten weer vlot te trekken en snel nieuwe te starten. Daar moet de prioriteit minister liggen. Wat de VVD betreft is het alle verloven intrekken en alle hands aan dek. Éérst zorgen voor doorrijden of alternatieven, dan pas km heffing. In die volgorde

4. Zet radicaal het mes in de regeltjes. Begin met het ontkoppelen van toetsing van wegen- en bouwprojecten aan luchtkwaliteitsregels. Dat is de enige mogelijkheid om het slot van de bouw van wegen en woningen af te halen. Hoelang hebben CDA en PvdA nog nodig om tot die conclusie te komen? Wacht niet op Elverdingh!

Er is in Nederland een noodsituatie, we zitten muurvast. Waar blijven de noodmaatregelen? De VVD heeft al eerder voorgesteld om via lex specialis infrastructuurprojecten te versnellen. Er zijn 2 precedenten: de vergunningwet Westerschelde uit 1997 en de Deltawet Grote Rivieren uit 1995, toen met spoed de rivierdijken moesten worden opgehoogd en versterkt. Het kan dus wel. Is de minister bereid om een dergelijke systematiek vanaf nu toe te passen op nieuwe wegenprojecten?

In plaats van automobilistje pesten met belastingverhogingen en hogere boetes, zouden politie en justitie er beter aan doen de ergernissen van mensen op de weg aan te pakken. In plaats van bonnen schrijven voor een paar kilometer te hard rijden op onze 120 km snelwegen zou prioriteit van de handhaving zich moeten richten op die verkeerssituaties die echt gevaar opleveren. Pak de door-rood-licht rijders en automobilisten die te hard door onze woonwijken scheuren. Doe iets aan de linksplakkers, de bumperklevers en de zachtrijders op de snelwegen . Kortom: pak de top drie ergernissen in het verkeer aan! Goed voor de doorstroming, goed voor de verkeersveiligheid en goed voor de bloeddruk en het humeur. Veel mensen zullen u, minister, dankbaar zijn. Graag een reactie.

Woensdag 5 december 2007