Handelsmissie in India
05-12-2007 11:34
PvdA-staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk bezocht
afgelopen week India, samen met vertegenwoordigers van bedrijven,
onderwijsinstellingen en zes Nederlandse steden. Het is de grootste
Nederlandse handelsmissie ooit. Het was ook voor het eerst dat de
grote steden Nederland gezamenlijk op de kaart zetten. Een verslag.
Grote steden
De missie concentreerde zich op de grote steden Delhi, Bangalore,
Mumbai, Chennai en Hyderabad. De missie was met zeventig (met name
MKB) bedrijven, onderwijsinstellingen en zes steden de grootste ooit.
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven en Delft waren
vertegenwoordigd door hun wethouders van economische zaken en/of
loco-burgemeesters. Naast de PvdA-staatssecretaris waren ook de PvdA
wethouders Lodewijk Asscher (Amsterdam) en Erik van Merrienboer
(Eindhoven) aanwezig.
Heemskerk: Het was niet ieder voor zich, maar allen voor één Nederland
dat zich presenteerde onder het motto 'pioneers in international
business'. De oranje trein met het opschrift www.hollandinindia.org
waarmee de delegatie zich in Mumbai (het voormalige Bombay)
verplaatste, gaf dit gevoel goed weer. Prima Holland-promotie, aldus
Heemskerk.
Armoede en maatschappelijk verantwoord ondernemen
India heeft 1,1 miljard inwoners en symboliseert voor velen de
ontwakende olifant; een economische grootmacht in wording waar de acht
miljoen (!) mobieltjes die er elke maand bijkomen de enorme groei
illustreren. Steeds meer mensen kunnen door de sterke economische
groei aan de armoede ontsnappen. Maar dit is helaas nog lang niet voor
iedereen weggelegd. India blijft voorlopig nog een land van scherpe
contrasten. Heemkerk: Het is echt schrijnend dat 300 miljoen mensen
van minder dan een dollar per dag rond moeten komen.
Heemskerk vervolgt: Over armoede en arbeidsomstandigheden zijn de
meereizende bedrijven uitgebreid geïnformeerd voor vertrek. Ik wil
namelijk dat Nederlandse bedrijven overal waar zij werken transparant
zijn en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wij helpen ze daarbij
met advies en goede voorbeelden. Nederlandse consumenten willen
terecht weten waar én hoe producten gemaakt worden. Mijn Indiase
gesprekspartners zijn het hier tijdens de gesprekken volkomen mee
eens. Landen en bedrijven moeten open zijn over hoe producten gemaakt
worden.
Prima week
Volgens Heemskerk was het een prima week: Er zijn veel contacten
gelegd en verschillende contracten getekend tussen de Nederlandse
bedrijven en de Indiase bedrijven. Ook tussen de Nederlandse bedrijven
onderling zijn de nodige contacten ontstaan. Zo gezien is zo'n
economische missie dus dubbel winst.
Meer informatie vindt u op de website van Frank Heemskerk.
Partij van de Arbeid