Partij van de Arbeid

Handelsmissie in India

05-12-2007 11:34

PvdA-staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk bezocht afgelopen week India, samen met vertegenwoordigers van bedrijven, onderwijsinstellingen en zes Nederlandse steden. Het is de grootste Nederlandse handelsmissie ooit. Het was ook voor het eerst dat de grote steden Nederland gezamenlijk op de kaart zetten. Een verslag.

Grote steden
De missie concentreerde zich op de grote steden Delhi, Bangalore, Mumbai, Chennai en Hyderabad. De missie was met zeventig (met name MKB) bedrijven, onderwijsinstellingen en zes steden de grootste ooit. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven en Delft waren vertegenwoordigd door hun wethouders van economische zaken en/of loco-burgemeesters. Naast de PvdA-staatssecretaris waren ook de PvdA wethouders Lodewijk Asscher (Amsterdam) en Erik van Merrienboer (Eindhoven) aanwezig.

Heemskerk: Het was niet ieder voor zich, maar allen voor één Nederland dat zich presenteerde onder het motto 'pioneers in international business'. De oranje trein met het opschrift www.hollandinindia.org waarmee de delegatie zich in Mumbai (het voormalige Bombay) verplaatste, gaf dit gevoel goed weer. Prima Holland-promotie, aldus Heemskerk.

Armoede en maatschappelijk verantwoord ondernemen India heeft 1,1 miljard inwoners en symboliseert voor velen de ontwakende olifant; een economische grootmacht in wording waar de acht miljoen (!) mobieltjes die er elke maand bijkomen de enorme groei illustreren. Steeds meer mensen kunnen door de sterke economische groei aan de armoede ontsnappen. Maar dit is helaas nog lang niet voor iedereen weggelegd. India blijft voorlopig nog een land van scherpe contrasten. Heemkerk: Het is echt schrijnend dat 300 miljoen mensen van minder dan een dollar per dag rond moeten komen.

Heemskerk vervolgt: Over armoede en arbeidsomstandigheden zijn de meereizende bedrijven uitgebreid geïnformeerd voor vertrek. Ik wil namelijk dat Nederlandse bedrijven overal waar zij werken transparant zijn en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wij helpen ze daarbij met advies en goede voorbeelden. Nederlandse consumenten willen terecht weten waar én hoe producten gemaakt worden. Mijn Indiase gesprekspartners zijn het hier tijdens de gesprekken volkomen mee eens. Landen en bedrijven moeten open zijn over hoe producten gemaakt worden.

Prima week
Volgens Heemskerk was het een prima week: Er zijn veel contacten gelegd en verschillende contracten getekend tussen de Nederlandse bedrijven en de Indiase bedrijven. Ook tussen de Nederlandse bedrijven onderling zijn de nodige contacten ontstaan. Zo gezien is zo'n economische missie dus dubbel winst.

Meer informatie vindt u op de website van Frank Heemskerk.