CDA
[LinkClick.aspx?link=Images%2fnieuws%2fmarja.jpg&tabid=157&mid
=1006] 05 december 2007 - Persbericht -
Van Bijsterveldt neemt maatregelen voor beter rekenen en taal
middelbare scholieren
De prestaties van 15-jarige Nederlandse scholieren zijn goed,
Nederland staat wereldwijd in de top 10, maar minder goed dan drie
jaar geleden.
Dat staat in het internationale PISA-onderzoek 2006, dat vandaag aan
staatssecretaris Van Bijsterveldt is gepresenteerd. Eerder kondigde
Van Bijsterveldt samen met de scholen maatregelen aan om de taal- en
rekenprestaties van middelbare scholieren te verbeteren.
Trends PISA 2006
PISA (Programme for International Student Assesment) verzamelt elke
drie jaar gegevens over leesvaardigheid en kennis en vaardigheden in
wiskunde en in natuurwetenschappen.
In Nederland is tussen 2003 en 2006 een lichte daling in de gemiddelde
score voor leesvaardigheid opgetreden. Wel is er in de lage
leesvaardigheidsniveaus een significante daling. De Nederlandse
gemiddelde score voor wiskunde is in 2006 vergeleken met 2003
significant gedaald. Deze daling is vooral toe te schrijven aan de
lagere prestatie van meisjes. De daling doet zich voor in de hoge
vaardigheidsniveaus. Voor natuurwetenschappen is de gemiddelde score
nagenoeg gelijk gebleven.
Maatregelen
Staatssecretaris Van Bijsterveldt laat in een eerste reactie weten
blij te zijn met de goede resultaten, maar ook zorgen te hebben:
'Nederlandse scholieren hebben nog steeds een koploperspositie in de
wereld, maar ik zie dat die positie kwetsbaar is en dat de prestaties
op het gebied van lezen en wiskunde ten opzichte van het vorige
PISA-rapport zijn gedaald. Dit onderstreept mijn keuze om prioriteit
te geven aan de verbetering van de lees- en rekenvaardigheden van
middelbare scholieren, zoals ik vorige week heb bekend gemaakt in de
Kwaliteitsagenda VO.'
In de vorige week gepresenteerde kwaliteitsagenda VO staan de
belangrijkste prioriteiten en prestatieafspraken voor de komende jaren
om de kwaliteit van het voortgezet onderwijs te verbeteren. Een
belangrijke ambitie is dat de taal- en rekenprestaties van leerlingen
fors omhoog moeten. Een goede beheersing van deze basisvaardigheden is
een randvoorwaarde voor een succesvolle (onderwijs)loopbaan.
PISA 2006 laat zien dat het vooral de meest zwakke lezersgroep is die
is achteruitgegaan. Gelet op de urgentie heeft de staatssecretaris
onlangs met de scholen afgesproken om het percentage leerlingen in het
voortgezet onderwijs dat op of onder PISA-leesniveau 1 zit, terug te
dringen tot 8% (PISA 2006 15,1%).
De Expertgroep doorlopende leerlijnen taal en rekenen zal landelijk
vaststellen welk niveau scholieren op welk moment in de schoolloopbaan
moeten hebben. De Expertgroep rapporteert in januari 2008. De
inhoudelijke eisen van de Expertgroep om tot een betere aansluiting
tussen primair, voortgezet en hoger onderwijs te komen, zullen, waar
nodig, worden vastgelegd in de regelgeving. Om de doorlopende
leerlijnen te verbeteren zullen de VO-raad en het ministerie van OCW
bevorderen dat er in samenwerking met de PO-raad, de MBO-raad, de
HBO-raad en de VSNU een groot stimuleringsproject wordt opgezet
gericht op rekenen en taal in alle onderwijssectoren, en op de
aansluiting tussen de sectoren van het reken- en taalonderwijs.
---