Start inspraak voor omlegging N355 om Noordhorn
4 december 2007
Morgen start de inspraak rond de omlegging van de N355 om Noordhorn.
Vorige week namen Gedeputeerde Staten een besluit over de tracékeuze
voor de N355 bij Zuidhorn. Geen van de varianten van het alternatief
4A, die tussen Noordhorn en Zuidhorn doorloopt, voldoet aan alle
randvoorwaarden die GS eerder stelden. Daarom valt het college terug
op alternatief 5B, die om Noordhorn loopt. Het college wil deze
rondweg om Noordhorn wel verbeteren ten opzichte van het eerdere 5B
alternatief. Dat doen zij in een 5B-plus variant. Van 5B-plus zijn in
een 2e aanvulling op het MER (Milieu Effect Rapport) de milieueffecten
in beeld gebracht op dezelfde wijze als in het oorspronkelijke MER.
Samen met variant 4A-III, gaat deze nu dus de inspraak in. De inspraak
duurt van 5 december tot 16 januari 2008. Daarna sturen Gedeputeerde
Staten hun tracékeuze door aan Provinciale Staten. Provinciale Staten
nemen waarschijnlijk in april 2008, het definitieve besluit.
In overleg met een bewonersgroep is alternatief 4A afgelopen zomer
uitgewerkt in acht varianten. Hiervan werd één (variant 4A-III) door
een gedeelte van de bewonersgroep aanvaardbaar geacht. De andere
varianten zijn, uitgezonderd een financieel onhaalbare grootschalige
boortunnel, door alle leden van de bewonersgroep afgewezen. Het
College heeft alternatief 4A-III getoetst aan een aantal voorwaarden
die zij in maart 2007 stelde. Zij heeft vastgesteld dat het
alternatief 4A-III stedenbouwkundig goed kan worden ingepast, dat het
qua leefbaarheid op de lange duur aanvaardbaar is en dat het voldoende
oplossend vermogen heeft voor de afwikkeling van het verkeer. Maar het
college vindt ook dat 4A-III niet voldoet aan de voorwaarde dat er
sprake moet zijn van een versoberde uitvoering van het kruispunt
Langestraat-Industrieweg.
Dit blijkt uit de feiten dat er drie woningen moeten worden gesloopt,
net als een bedrijfsgebouw en dat het door infrastructuur ingenomen
oppervlak groter wordt. Hoewel niet doorslaggevend, vormt hinder door
de werkzaamheden tijdens de bouw van de tunnel bij alternatief 4A-III
een knelpunt qua leefbaarheid.
De conclusie is dat geen van de varianten op 4A voldoet aan alle
randvoorwaarden en dat het college dus terug moet vallen op
alternatief 5B.
Net als bij alternatief 4A is bij 5B geprobeerd om de nadelen van het
alternatief zo veel mogelijk te compenseren. De belangrijkste
compenserende maatregelen zijn een verlaagde aanleg van het wegdek,
verbreding van de bermen en geen verlichting langs de weg. Er zijn ook
elementen aan 5B toegevoegd die het alternatief verbeteren. Dat is
bijvoorbeeld herstel van de oeverwal die door de schaalvergroting van
de landbouw grotendeels is verdwenen. De oeverwal kan dienen als
gedeeltelijke afscherming van het wegverkeer. Een ander nieuw element
is het herstel van de Oude Riet ten Noorden van het Van
Starkenborghkanaal. Het gebied, dat wordt doorsneden door het wegtracé
en de Oude Riet zal bovendien worden herverkaveld. Daardoor zal de
landbouwkundige structuur niet verslechteren, en wellicht zelfs iets
verbeteren. De verbeterde versie van 5B, noemt het college 5B-plus.
Alle informatie over de wegomlegging van de N355 bij Zuidhorn is te
vinden op www.wegomleggingzuidhorn.nl. De visualisaties van
alternatief 5B-plus zijn te bekijken op
http://demo.drupsteen.com/noordhorn2/
4 december 2007
Provincie Groningen