Provincie Groningen

Start inspraak voor omlegging N355 om Noordhorn 4 december 2007

Morgen start de inspraak rond de omlegging van de N355 om Noordhorn. Vorige week namen Gedeputeerde Staten een besluit over de tracékeuze voor de N355 bij Zuidhorn. Geen van de varianten van het alternatief 4A, die tussen Noordhorn en Zuidhorn doorloopt, voldoet aan alle randvoorwaarden die GS eerder stelden. Daarom valt het college terug op alternatief 5B, die om Noordhorn loopt. Het college wil deze rondweg om Noordhorn wel verbeteren ten opzichte van het eerdere 5B alternatief. Dat doen zij in een 5B-plus variant. Van 5B-plus zijn in een 2e aanvulling op het MER (Milieu Effect Rapport) de milieueffecten in beeld gebracht op dezelfde wijze als in het oorspronkelijke MER. Samen met variant 4A-III, gaat deze nu dus de inspraak in. De inspraak duurt van 5 december tot 16 januari 2008. Daarna sturen Gedeputeerde Staten hun tracékeuze door aan Provinciale Staten. Provinciale Staten nemen waarschijnlijk in april 2008, het definitieve besluit.

In overleg met een bewonersgroep is alternatief 4A afgelopen zomer uitgewerkt in acht varianten. Hiervan werd één (variant 4A-III) door een gedeelte van de bewonersgroep aanvaardbaar geacht. De andere varianten zijn, uitgezonderd een financieel onhaalbare grootschalige boortunnel, door alle leden van de bewonersgroep afgewezen. Het College heeft alternatief 4A-III getoetst aan een aantal voorwaarden die zij in maart 2007 stelde. Zij heeft vastgesteld dat het alternatief 4A-III stedenbouwkundig goed kan worden ingepast, dat het qua leefbaarheid op de lange duur aanvaardbaar is en dat het voldoende oplossend vermogen heeft voor de afwikkeling van het verkeer. Maar het college vindt ook dat 4A-III niet voldoet aan de voorwaarde dat er sprake moet zijn van een versoberde uitvoering van het kruispunt Langestraat-Industrieweg.

Dit blijkt uit de feiten dat er drie woningen moeten worden gesloopt, net als een bedrijfsgebouw en dat het door infrastructuur ingenomen oppervlak groter wordt. Hoewel niet doorslaggevend, vormt hinder door de werkzaamheden tijdens de bouw van de tunnel bij alternatief 4A-III een knelpunt qua leefbaarheid.
De conclusie is dat geen van de varianten op 4A voldoet aan alle randvoorwaarden en dat het college dus terug moet vallen op alternatief 5B.

Net als bij alternatief 4A is bij 5B geprobeerd om de nadelen van het alternatief zo veel mogelijk te compenseren. De belangrijkste compenserende maatregelen zijn een verlaagde aanleg van het wegdek, verbreding van de bermen en geen verlichting langs de weg. Er zijn ook elementen aan 5B toegevoegd die het alternatief verbeteren. Dat is bijvoorbeeld herstel van de oeverwal die door de schaalvergroting van de landbouw grotendeels is verdwenen. De oeverwal kan dienen als gedeeltelijke afscherming van het wegverkeer. Een ander nieuw element is het herstel van de Oude Riet ten Noorden van het Van Starkenborghkanaal. Het gebied, dat wordt doorsneden door het wegtracé en de Oude Riet zal bovendien worden herverkaveld. Daardoor zal de landbouwkundige structuur niet verslechteren, en wellicht zelfs iets verbeteren. De verbeterde versie van 5B, noemt het college 5B-plus.

Alle informatie over de wegomlegging van de N355 bij Zuidhorn is te vinden op www.wegomleggingzuidhorn.nl. De visualisaties van alternatief 5B-plus zijn te bekijken op
http://demo.drupsteen.com/noordhorn2/

4 december 2007