Gemeente Oldenzaal


Aanleg drempelplateau Münsterstraat-Lübeckstraat

gepubliceerd op : 3-12-2007

Vanaf woensdag 5 december a.s. begint de gemeente met de voorbereidingen voor de aanleg van een drempelplateau aan de Münsterstraat-Lübeckstraat. Dit betreft de hele kruising.

De reden voor de aanleg van het drempelplateau is het aantal ongelukken dat op deze kruising plaatsvindt. Uit nadere analyse is gebleken dat het kruispunt onvoldoende wordt herkend vanwege de breedte van de straten en de lange rechtstanden. Voor de werkzaamheden is de kruising van woensdag 5 december tot en met woensdag 12 december a.s. afgesloten.

Het plateau wordt 8 centimeter hoog en wordt geheel in asfalt uitgevoerd. Woensdag 5 december a.s. begint de gemeente met voorbereidende werkzaamheden. Maandagmiddag 10 decem-ber a.s. wordt de eerste laag asfalt opgebracht, dinsdagmorgen 11 december a.s. de tweede laag en aansluitend wordt de belijning aangebracht.

Op het kruispunt Münsterstraat-Lübeckstraat zijn de laatste jaren ernstige ongevallen gebeurd. In 2002 is daarbij een dode gevallen terwijl in de jaren daarop twee verkeersdeelnemers ernstig gewond zijn geraakt. Dit is eerder al reden geweest om met markeringen het kruispunt extra te laten opvallen, opdat er beter oplettend wordt gereden. Dat is in 2006 uitgevoerd. Desalniettemin hebben er in 2007 opnieuw drie ongevallen plaatsgevonden, weliswaar alleen met uitsluitend materiële schade, maar gelet op de aard van de ongevallen had dit weer ernstig kunnen aflopen.

Uit nadere analyse van de situatie is geconcludeerd dat de afwezigheid van de voorrangsregeling ondanks de markeringen onvoldoende wordt onderkend. Dit wordt mede beïnvloed door het ruime profiel van de verschillende straten, waardoor er tevens vaak met te hoge snelheden wordt gereden.

De verkeersdeelnemers hebben dus onvoldoende in de gaten welke risico's ze lopen op dit kruispunt. Ze moeten als het ware tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Dit kan op vrij eenvoudige wijze door maatregelen waarmee lagere snelheden daadwerkelijk worden afgedwongen en de verkeersdeelnemers ook voelbaar attent worden gemaakt op de risico's. Daarvoor zal er een verhoogd plateau worden aangelegd waarmee de gelijkwaardigheid van de aansluitende straten nog eens extra benadrukt wordt.