Gemeente Oldenzaal
Aanleg drempelplateau Münsterstraat-Lübeckstraat
gepubliceerd op : 3-12-2007
Vanaf woensdag 5 december a.s. begint de gemeente met de
voorbereidingen voor de aanleg van een drempelplateau aan de
Münsterstraat-Lübeckstraat. Dit betreft de hele kruising.
De reden voor de aanleg van het drempelplateau is het aantal
ongelukken dat op deze kruising plaatsvindt. Uit nadere analyse is
gebleken dat het kruispunt onvoldoende wordt herkend vanwege de
breedte van de straten en de lange rechtstanden. Voor de werkzaamheden
is de kruising van woensdag 5 december tot en met woensdag 12 december
a.s. afgesloten.
Het plateau wordt 8 centimeter hoog en wordt geheel in asfalt
uitgevoerd. Woensdag 5 december a.s. begint de gemeente met
voorbereidende werkzaamheden. Maandagmiddag 10 decem-ber a.s. wordt de
eerste laag asfalt opgebracht, dinsdagmorgen 11 december a.s. de
tweede laag en aansluitend wordt de belijning aangebracht.
Op het kruispunt Münsterstraat-Lübeckstraat zijn de laatste jaren
ernstige ongevallen gebeurd. In 2002 is daarbij een dode gevallen
terwijl in de jaren daarop twee verkeersdeelnemers ernstig gewond zijn
geraakt. Dit is eerder al reden geweest om met markeringen het
kruispunt extra te laten opvallen, opdat er beter oplettend wordt
gereden. Dat is in 2006 uitgevoerd. Desalniettemin hebben er in 2007
opnieuw drie ongevallen plaatsgevonden, weliswaar alleen met
uitsluitend materiële schade, maar gelet op de aard van de ongevallen
had dit weer ernstig kunnen aflopen.
Uit nadere analyse van de situatie is geconcludeerd dat de afwezigheid
van de voorrangsregeling ondanks de markeringen onvoldoende wordt
onderkend. Dit wordt mede beïnvloed door het ruime profiel van de
verschillende straten, waardoor er tevens vaak met te hoge snelheden
wordt gereden.
De verkeersdeelnemers hebben dus onvoldoende in de gaten welke
risico's ze lopen op dit kruispunt. Ze moeten als het ware tegen
zichzelf in bescherming worden genomen. Dit kan op vrij eenvoudige
wijze door maatregelen waarmee lagere snelheden daadwerkelijk worden
afgedwongen en de verkeersdeelnemers ook voelbaar attent worden
gemaakt op de risico's. Daarvoor zal er een verhoogd plateau worden
aangelegd waarmee de gelijkwaardigheid van de aansluitende straten nog
eens extra benadrukt wordt.