Universiteit van Tilburg

woensdag 5 december 2007, 14.00 uur, Aula UvT
Promotie Hans Haans over uitbating van verschillende supermarktformats

De marketingeconoom Hans Haans vergeleek de uitbating van de kleine gemakswinkel (zoals AH ToGo) bij de snelweg of het station, de gewone supermarkt en de superstore waar ook niet-levensmiddelen worden verkocht (zoals AH XL). Hoe groter de supermarkt, des te minder effectief zijn promoties voor de uitbater ervan, ontdekte hij. Dit komt omdat mensen in grote winkels vaak een uitgebreid boodschappenlijstje hebben en promoties daardoor eerder gebruiken om van merk te veranderen (het product stond toch al op het lijstje) dan om iets extra in de winkel te kopen. Daarnaast concludeert Haans dat een bepaalde groep mensen in de gemakswinkel vaak niet voorbereid is op de hogere prijzen, maar dat prijsinformatie vooraf kan voorkomen dat de klant negatief oordeelt over dit format. Titel proefschrift: Multi-outlet / multi-format grocery retailing: Some issues and insights. Promotor: prof. dr. E. Gijsbrechts. Meer informatie: haans@uvt.nl.