woensdag 5 december 2007, 14.00 uur, Aula UvT
Promotie Hans Haans over uitbating van verschillende supermarktformats
De marketingeconoom Hans Haans vergeleek de uitbating van de kleine
gemakswinkel (zoals AH ToGo) bij de snelweg of het station, de gewone
supermarkt en de superstore waar ook niet-levensmiddelen worden
verkocht (zoals AH XL). Hoe groter de supermarkt, des te minder
effectief zijn promoties voor de uitbater ervan, ontdekte hij. Dit
komt omdat mensen in grote winkels vaak een uitgebreid
boodschappenlijstje hebben en promoties daardoor eerder gebruiken om
van merk te veranderen (het product stond toch al op het lijstje) dan
om iets extra in de winkel te kopen. Daarnaast concludeert Haans dat
een bepaalde groep mensen in de gemakswinkel vaak niet voorbereid is
op de hogere prijzen, maar dat prijsinformatie vooraf kan voorkomen
dat de klant negatief oordeelt over dit format. Titel proefschrift:
Multi-outlet / multi-format grocery retailing: Some issues and
insights. Promotor: prof. dr. E. Gijsbrechts. Meer informatie:
haans@uvt.nl.
Universiteit van Tilburg