Re-integratievisie maakt werk van werk
4 december 2007
Maatwerk voor de klant, direct contact met werkgevers, vaste
aanspreekpunten. Dat worden de belangrijkste instrumenten om
(langdurig) werklozen weer aan het werk te krijgen. Dat blijkt uit
'Werken aan Werk', de re-integratievisie van Sociale Zaken die het
college van burgemeester en wethouders vandaag heeft vastgesteld.
'Werken aan Werk' staat voor een vernieuwende strategie en aanpak van
re-integratie. Daarbij is gekozen voor drie sporen:
* De klant centraal: Sociale Zaken richt zich op maatwerk voor
klanten, zowel voor werkzoekenden als werkgevers. Maatwerk
betekent dat de klant de aandacht en ondersteuning krijgt die
nodig is.
* Afstemming vraag en aanbod: dit doet Sociale Zaken door actief
werkgevers (de vraag) te benaderen, werkzoekenden (het aanbod) met
hen in contact te brengen, en ze de mogelijkheid te geven om hun
kennis en vaardigheden te versterken.
* Integrale dienstverlening: om de klant de dienstverlening als één
geheel te laten ervaren gaan Sociale Zaken, CWI en UWV intensief
samenwerken.
Klanten moeten kunnen rekenen op duidelijke en toegankelijke
dienstverlening.
Werkzoekenden krijgen in het bedrijfsverzamelgebouw één aanspreekpunt.
Sociale Zaken zet zo snel mogelijk de juiste instrumenten in om mensen
weer aan het werk te helpen: maatwerk dus. Voor werkgevers wordt er
een servicepunt ingericht. De doelstelling is om zoveel mogelijk
mensen die langdurig aan de kant (dreigen te) staan, weer voluit mee
te laten doen in de samenleving. Het Ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid en gemeenten hebben afspraken gemaakt over maatregelen
voor arbeid en zorg, het stimuleren van langer doorwerken van ouderen
en bestrijding van jeugdwerkloosheid. Sociale Zaken wil ook daaraan
een bijdrage leveren.
Sociale Zaken, CWI en UWV zijn gehuisvest in het
bedrijfsverzamelgebouw WisselWerk aan de Wilhelminastraat.
Gemeente Hilversum