DSM


Published: 09:15 04.12.2007 GMT+1 /Source: DSM N.V. /AEX: DSM /ISIN: NL0000009827

DSM en NOC*NSF koelen Olympische sporters in Beijing

DSM, innovatieve partner in sport van NOC*NSF, presenteert in het Olympisch Stadion in Amsterdam koelproducten die de Nederlandse sporters volgend jaar gebruiken tijdens de Olympische Spelen. De innovatieve comfort cooling en after cooling producten helpen de sporters hun lichaamstemperatuur te reguleren in de warme weeromstandigheden in China.

De warmte en hoge luchtvochtigheid tijdens de Chinese zomers hebben een grote invloed op het menselijke lichaam. Het bewust koelen van het lichaam onder dergelijke omstandigheden kan een belangrijke bijdrage leveren aan het prestatie- en herstelvermogen van de sporter. In het kader van haar Olympische Innovatie Programma ontwikkelt DSM een compleet koelconcept dat in de voorbereiding op en tijdens de Olympische Spelen exclusief beschikbaar is voor de Nederlandse sporters.

Comfort cooling en after cooling
Bij comfort cooling ligt de nadruk op efficiency en comfort; de sporter moet tijdens de wedstrijd, of tussen verschillende wedstrijdonderdelen in, het lichaam binnen korte tijd kunnen afkoelen. De kleding die DSM ontwikkelt voor de sporters, een koelvest en koelbroek, sluit nauw aan op het lichaam, is mobiel, licht van gewicht en gemakkelijk aan te trekken.
"Tijdens de laatste test, bij de Champions Trophy, die momenteel nog in volle gang is in Maleisië, is eens te meer gebleken dat actieve koeling door de hockeyheren zeer op prijjs wordt gesteld bij weersomstandigheden die vergelijkbaar zijn met die in Beijing", aldus inspanningsfysioloog Gerard Rietjens van NOC*NSF.

Bij after cooling gaat het om een snelle afkoeling van het lichaam na een sportprestatie; de kerntemperatuur van het lichaam daalt snel met maximaal 3 graden. DSM ontwikkelt hiervoor, in nauwe samenwerking met InnosportNL, een compressor technologie waardoor kleine dompelbaden worden gekoeld zonder gebruik te hoeven maken van ijs. Een sporter zal beter herstellen bij herhaalde inspanning binnen een aantal dagen.

Prototypes
Al bij de vorige Olympische zomerspelen in Athene 2004 gebruikten de Nederlandse Olympische roeiers speciale koelingproducten. Ter voorbereiding op Beijing 2008 hebben DSM en NOC*NSF in nauw overleg met sporters en coaches gekeken waar verbeteringen mogelijk waren en werden verschillende nieuwe prototypes ontwikkeld en getest. Dit heeft geleid tot het mobiele en volledig modulaire comfort cooling systeem dat vandaag wordt gepresenteerd.

DSM en sport
In de sport gaat het om het leveren van topprestaties, dag in, dag uit, om passie, ambitie, de wil om de beste te zijn, jezelf continue te verbeteren en teamwork. Voor DSM vertegenwoordigt sport daarmee een aantal van de kernwaarden van het bedrijf. Net zoals sporters is DSM voortdurend zijn grenzen aan het verleggen, kortom: Unlimited. DSM. Innovatie is een van de belangrijkste speerpunten van de strategische koers van DSM. Hetzelfde geldt voor de sport: innovaties op het gebied van voeding en materialen kunnen net dat verschil maken tussen winst en verlies. Innovation is our SportTM is dan ook een logische titel voor het programma van DSM op het gebied van sport.
DSM en NOC*NSF zijn sinds 2001 'Partners in Sport'. In de aanloop naar Beijing 2008 zijn de inspanningen op het gebied van sport en innovatie verder geïntensiveerd waarmee DSM een belangrijke bijdrage hoopt te kunnen leveren aan het succes van de Olympische equipe tijdens de Zomerspelen in 2008.

DSM
DSM creëert innovatieve producten en diensten op het gebied van Life Sciences en Materials Sciences die bijdragen aan de kwaliteit van het leven. DSM's producten en diensten worden wereldwijd gebruikt in een breed scala van eindmarkten en toepassingen die het leven gezonder, duurzamer en aangenamer maken. Voorbeelden van eindmarkten zijn voedings- en gezondheidsproducten voor mens en dier, producten voor persoonlijke verzorging, geneesmiddelen, auto's, coatings en verf, elektrotechnische en elektronica-producten, producten voor persoonlijke bescherming en producten voor de bouw. DSM's strategie, Vision 2010 - Building on Strengths, is gericht op versnelde winstgevende en innovatieve groei van de specialty-activiteiten van de onderneming. De pijlers van deze strategie zijn marktgedreven groei en innovatie, uitbreiding in opkomende economieën en operational excellence. DSM heeft een jaaromzet van bijna EUR 9 miljard en biedt werk aan zo'n 22.000 mensen wereldwijd. De onderneming heeft vestigingen in Europa, Azië, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Australië. Meer informatie over DSM is te vinden op www.dsm.com.


DSM Corporate Communications
Elvira Luykx
tel. +31 (0) 45 5782035
fax +31 (0) 45 5740680
e-mail media.relations@dsm.com