datum: 4 december 2007
De kloof tussen de vraag en het aanbod van leraren zal de komende
jaren met duizenden tegelijk toenemen. Gaapte er volgens de
voorspelling bij de meest gangbare vakken van 2005 tussen vraag naar
leraren en aanbod van pas afgestudeerde docenten in basis- en
voortgezet onderwijs een gat van ruim 13.000, in de nieuwe
voorspellingen van 2007 is dat bijna verdrievoudigd tot 34.200. Dat
blijkt uit de nieuwe prognoses van het Researchcentrum voor Onderwijs
en Arbeidsmarkt. Was voor veel vakken in het voortgezet onderwijs tot
nu toe de verwachting dat de knelpunten groot zouden zijn, het ROA
voorspelt dat tussen 2007 en 2012 de problemen in het voortgezet
onderwijs âzeer grootâ worden.
In het basisonderwijs, waar de laatste paar jaar sprake was van een
wankel evenwicht op de arbeidsmarkt, zullen scholen daarom opnieuw
grote moeite krijgen om voldoende mensen te vinden. Was de verwachting
twee jaar geleden dat het verschil tussen openvallende banen en pas
afgestudeerde leraren rond de 3.200 zou zijn, nu rekent het ROA op een
kloof van 20.300. De knelpuntenindicator verschuift daarmee van
âredelijkâ naar âgroot.â
âDeze cijfers maken zichtbaar dat ondanks jaren praten over het
lerarentekort, er in feite niet echt iets is gebeurd anders dan
lapmiddelenâ, constateert Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene
Onderwijsbond. âMaar wat het ROA nu laat zien is dat we overgaan van
alarmfase oranje naar alarmfase rood. In het voortgezet onderwijs
wordt het vechten om de schaarse docenten en in het basisonderwijs
komt het tekort dat even voorbij leek, gewoon weer terug.â
Vorige week presenteerde het Researchcentrum voor Onderwijs en
Arbeidsmarkt van de Universiteit Maastricht nieuwe prognoses over de
arbeidsmarkt in de periode 2007-2012. Volgens het rapport De
arbeidsmarkt naar opleiding en beroep tot 2012 kan de krapte door de
pensioneringsgolf op de arbeidsmarkt erger worden dan tijdens de
hoogconjunctuur in 2000. De grootste problemen voor de periode tot
2012 worden verwacht in de techniek, het transport en in het
onderwijs. Op basis van aanvullende cijfers die het Onderwijsblad
opvroeg, wordt duidelijk dat het verschil tussen vraag naar leraren en
aanbod van pas afgestudeerde docenten de komende jaren enorm toeneemt.
Gaapte er volgens de voorspelling van 2005 tussen vraag en aanbod bij
de meest gangbare vakken van pas afgestudeerden in basis- en
voortgezet onderwijs een gat van ruim 13.000, in de nieuwe
voorspellingen van 2007 is dat bijna verdrievoudigd tot 34.200.
Deze getallen zijn niet het daadwerkelijke tekort aan leraren, omdat
er ook nog zij-instromers en herintreders zijn die voor de klas gaan
staan. Het ROA maakt daarom geen rekensommen over het tekort maar druk
deze op basis van de vraag, het aanbod en andere bewegingen op de
arbeidsmarkt uit in een âknelpuntenindicatorâ. Deze weerspiegelt
echter de groeiende kloof tussen vraag en aanbod. Bij de meeste vakken
in het voortgezet onderwijs verschuift de knelpuntenindicator van
âgrootâ naar âzeer grootâ. In het basisonderwijs, waar het pas
afgestudeerden de laatste jaren ietsje meer moeite kostte om een baan
te vinden, keren de tekorten weer terug en gaat de
arbeidsmarkt-knelpunten-barometer van âredelijkâ naar âgrootâ.
Verrassend is de situatie bij de academie voor lichamelijke opvoeding,
de lerarenopleidingen voor docenten gymnastiek. Het overschot dat daar
bestond wordt kleiner, maar omdat de alo-studenten ook in andere
beroepen veelgevraagd zijn, gaat de knelpuntenindicator van âgeenâ
naar âgrootâ.
Volgens Walter Dresscher maken deze prognoses, die in het verleden
zeer betrouwbaar zijn gebleken, dat de situatie voor het onderwijs de
komende jaren snel verslechtert. âHet laat zien dat de politiek de
afgelopen jaren, ondanks onze voortdurende pleidooien, te weinig heeft
gedaan om tekorten te voorkomen. Het laat tegelijk zien dat de
maatregelen die minister Plasterk nu wil nemen te lang op zich laten
wachten. Al in 2012 zitten scholen in basis- en voortgezet odnerwijs
zonder docenten, terwijl een flink deel van de voorgestelde
maatregelen pas hun volle uitwerking hebben in 2020. De commissie
Rinnooy Kan zag de urgentie van de problematiek wel in, het is te
hopen dat dit kabinet en de Tweede Kamer sneller met oplossingen komen
dan in het actieplan van de minister.â
pabo
2005-2010
2007-2012
vraag
27.600
45.900
aanbod afgestudeerden
24.400
25.600
kloof
3.200
20.300
ROA-knelpunten indicator
redelijk
groot
vo talen
2005-2010
2007-2012
vraag
6.600
5.300
aanbod afgestudeerden
4.700
3.300
kloof
1.100
2.000
ROA-knelpunten indicator
groot
groot
vo exact
2005-2010
2007-2012
vraag
9.100
8.300
aanbod afgestudeerden
3.900
3.100
kloof
5.200
5.200
ROA-knelpunten indicator
groot
zeer groot
vo econ&mij
2005-2010
2007-2012
vraag
8.600
10.100
aanbod afgestudeerden
3.200
2.900
kloof
5.400
7.200
ROA-knelpunten indicator
groot
zeer groot
gymnastiek
2005-2010
2007-2012
vraag
3.400
2.400
aanbod afgestudeerden
5.100
2.900
kloof
-1.700
-500
ROA-knelpunten indicator
geen
groot
gerelateerde artikelen
Rapport is een overwinning voor het onderwijs
Gemengde gevoelens over voorstel Plasterk voor leraarsberoep
Algemene Onderwijsbond