Brussel, 4 december 2007
Breng de volkeren van Europa `Samen in verscheidenheid!' - Lancering van de
campagne voor het Europees Jaar van de interculturele dialoog 2008
Met de slogan "Samen in verscheidenheid" geeft de Europese Commissie op 4
december 2007 het startschot voor de communicatiecampagne voor het Europees
Jaar van de interculturele dialoog 2008. Tegelijkertijd wordt ook de website
www.dialogue2008.eu plechtig opengesteld. Ján Figel', Europees commissaris
voor Onderwijs, opleiding, cultuur en jeugdzaken, krijgt daarbij het
gezelschap van "Europese ambassadeurs voor de interculturele dialoog",
bekende namen uit de culturele wereld, zowel uit Europa als van daarbuiten.
Het evenement zal worden opgeluisterd door Brusselse scholieren met een
verschillende etnische achtergrond, die samen uiting geven aan de voordelen
van verscheidenheid vlak voor de start van het nieuwe jaar.
Het Europees Jaar wil ervoor zorgen dat mensen elkaar begrijpen en
beter kunnen samenleven. Het zal de voordelen van culturele
verscheidenheid analyseren, nagaan hoe de burger actief bij Europese
kwesties kan worden betrokken en een Europees gevoel bij de mensen
trachten te cultiveren. Het Europees Jaar - een gezamenlijk initiatief
van de Europese Unie, de lidstaten en de civiele samenleving - heeft
een budget van 10 miljoen euro ter beschikking. Dat geld dient voor de
financiering van de informatiecampagne en de peilingen en studies over
de interculturele dialoog en de medefinanciering van de zeven Europese
boegbeeldprojecten en de 27 nationale projecten - een per lidstaat -
over de interculturele dialoog in de hele Unie.
"Europa wordt geconfronteerd met belangrijke uitdagingen die hun
oorsprong hebben in de interculturele betrekkingen. Het Europees Jaar
2008 is een uitstekende gelegenheid om na te gaan hoe we de
interculturele dialoog en de interculturele betrekkingen kunnen
verbeteren. Dat lijkt een bijzonder moeilijke opdracht. Maar het idee
om de verschillende volkeren op ons continent onder één koepel, de
Europese Unie, samen te brengen, leek 50 jaar geleden evengoed
onhaalbaar. Intussen weten we wat de Europese Unie heeft bereikt en
zien we hoe de Europese landen met succes zijn verenigd. Daarom kunnen
en moeten we de uitdagingen die de culturele en religieuze mix in
Europa met zich meebrengt, aangaan. Vandaar dat we voor de slogan
"Samen in verscheidenheid" hebben gekozen", aldus Commissaris Ján
Figel' aan de vooravond van de lancering van de campagne.
De Europese Commissie heeft voor de lancering van de campagne een
aantal bekende namen uit de culturele wereld uitgenodigd, zowel
Europeanen als niet-Europeanen, die als "Europees ambassadeur voor
interculturele dialoog" willen fungeren, onder hen de Braziliaanse
schrijver Paulo Coelho, de Slowaakse dirigent Jack Martin Händler, de
Roemeense regisseur Radu Mihaileanu, de Sloveense conceptuele
kunstenaar Marko Peljhan, de Catalaanse viola da gamba-speler Jordi
Savall, de Turkse pianist Fazil Say en de Servische winnares van het
Eurovisiesongfestival Marija Serifovic.
Andere aanwezigen zijn de organisatoren en vertegenwoordigers van de
zeven boegbeeldprojecten, die op Europees geld kunnen rekenen na een
openbare uitnodiging tot het indienen van voorstellen eerder dit jaar.
De projecten hebben betrekking op de stadscultuur, de volkskunst, de
participatie van jongeren, migratie, media, uitwisseling van lokale
initiatieven, videoprojecten en activiteiten van
migrantengemeenschappen. Aan alle projecten nemen mensen uit
verschillende lidstaten deel. De resultaten worden in de tweede helft
van 2008 gepresenteerd.
De campagnewebsite www.dialogue2008.eu, die samen met organisaties uit
de civiele samenleving is ontwikkeld, wil een gezamenlijke Europese
ruimte voor interculturele dialoog bevorderen. Het deel Partners is
bedoeld om te netwerken en op Europees niveau best practices uit te
wisselen. Nog voor het officiële startschot is gegeven, bevat de
website al meer dan 500 profielen van mensen en organisaties die
actief zijn op het gebied van de interculturele dialoog.
Het Europees Jaar 2008 wil de grondslag leggen voor duurzame Europese
beleidsinitiatieven op het gebied van de interculturele dialoog na
2008. Het symboliseert bovendien de impact van de nieuwe Europese
agenda voor cultuur in het licht van de mondialisering, waarin de
bevordering van de culturele verscheidenheid en de interculturele
dialoog tot de drie hoofddoelstellingen behoort.
In de loop van 2008 zullen in dit verband zes debatten worden
georganiseerd. In die debatten, die om de twee maanden in Brussel
plaatsvinden, wordt de interculturele dialoog vanuit een bepaalde
sector bekeken. Thema's zijn de media, schone kunsten en erfgoed, de
werkplek, de interreligieuze dialoog, onderwijs en jongeren, migratie
en integratie.
Nadere informatie:
www.dialogue2008.eu
European Union