European Union



Brussel, 4 december 2007

Breng de volkeren van Europa `Samen in verscheidenheid!' - Lancering van de campagne voor het Europees Jaar van de interculturele dialoog 2008

Met de slogan "Samen in verscheidenheid" geeft de Europese Commissie op 4 december 2007 het startschot voor de communicatiecampagne voor het Europees Jaar van de interculturele dialoog 2008. Tegelijkertijd wordt ook de website www.dialogue2008.eu plechtig opengesteld. Ján Figel', Europees commissaris voor Onderwijs, opleiding, cultuur en jeugdzaken, krijgt daarbij het gezelschap van "Europese ambassadeurs voor de interculturele dialoog", bekende namen uit de culturele wereld, zowel uit Europa als van daarbuiten. Het evenement zal worden opgeluisterd door Brusselse scholieren met een verschillende etnische achtergrond, die samen uiting geven aan de voordelen van verscheidenheid vlak voor de start van het nieuwe jaar.

Het Europees Jaar wil ervoor zorgen dat mensen elkaar begrijpen en beter kunnen samenleven. Het zal de voordelen van culturele verscheidenheid analyseren, nagaan hoe de burger actief bij Europese kwesties kan worden betrokken en een Europees gevoel bij de mensen trachten te cultiveren. Het Europees Jaar - een gezamenlijk initiatief van de Europese Unie, de lidstaten en de civiele samenleving - heeft een budget van 10 miljoen euro ter beschikking. Dat geld dient voor de financiering van de informatiecampagne en de peilingen en studies over de interculturele dialoog en de medefinanciering van de zeven Europese boegbeeldprojecten en de 27 nationale projecten - een per lidstaat - over de interculturele dialoog in de hele Unie.

"Europa wordt geconfronteerd met belangrijke uitdagingen die hun oorsprong hebben in de interculturele betrekkingen. Het Europees Jaar 2008 is een uitstekende gelegenheid om na te gaan hoe we de interculturele dialoog en de interculturele betrekkingen kunnen verbeteren. Dat lijkt een bijzonder moeilijke opdracht. Maar het idee om de verschillende volkeren op ons continent onder één koepel, de Europese Unie, samen te brengen, leek 50 jaar geleden evengoed onhaalbaar. Intussen weten we wat de Europese Unie heeft bereikt en zien we hoe de Europese landen met succes zijn verenigd. Daarom kunnen en moeten we de uitdagingen die de culturele en religieuze mix in Europa met zich meebrengt, aangaan. Vandaar dat we voor de slogan "Samen in verscheidenheid" hebben gekozen", aldus Commissaris Ján Figel' aan de vooravond van de lancering van de campagne.

De Europese Commissie heeft voor de lancering van de campagne een aantal bekende namen uit de culturele wereld uitgenodigd, zowel Europeanen als niet-Europeanen, die als "Europees ambassadeur voor interculturele dialoog" willen fungeren, onder hen de Braziliaanse schrijver Paulo Coelho, de Slowaakse dirigent Jack Martin Händler, de Roemeense regisseur Radu Mihaileanu, de Sloveense conceptuele kunstenaar Marko Peljhan, de Catalaanse viola da gamba-speler Jordi Savall, de Turkse pianist Fazil Say en de Servische winnares van het Eurovisiesongfestival Marija Serifovic.

Andere aanwezigen zijn de organisatoren en vertegenwoordigers van de zeven boegbeeldprojecten, die op Europees geld kunnen rekenen na een openbare uitnodiging tot het indienen van voorstellen eerder dit jaar. De projecten hebben betrekking op de stadscultuur, de volkskunst, de participatie van jongeren, migratie, media, uitwisseling van lokale initiatieven, videoprojecten en activiteiten van migrantengemeenschappen. Aan alle projecten nemen mensen uit verschillende lidstaten deel. De resultaten worden in de tweede helft van 2008 gepresenteerd.

De campagnewebsite www.dialogue2008.eu, die samen met organisaties uit de civiele samenleving is ontwikkeld, wil een gezamenlijke Europese ruimte voor interculturele dialoog bevorderen. Het deel Partners is bedoeld om te netwerken en op Europees niveau best practices uit te wisselen. Nog voor het officiële startschot is gegeven, bevat de website al meer dan 500 profielen van mensen en organisaties die actief zijn op het gebied van de interculturele dialoog.

Het Europees Jaar 2008 wil de grondslag leggen voor duurzame Europese beleidsinitiatieven op het gebied van de interculturele dialoog na 2008. Het symboliseert bovendien de impact van de nieuwe Europese agenda voor cultuur in het licht van de mondialisering, waarin de bevordering van de culturele verscheidenheid en de interculturele dialoog tot de drie hoofddoelstellingen behoort.

In de loop van 2008 zullen in dit verband zes debatten worden georganiseerd. In die debatten, die om de twee maanden in Brussel plaatsvinden, wordt de interculturele dialoog vanuit een bepaalde sector bekeken. Thema's zijn de media, schone kunsten en erfgoed, de werkplek, de interreligieuze dialoog, onderwijs en jongeren, migratie en integratie.

Nadere informatie:

www.dialogue2008.eu