Ingezonden persbericht


Nieuwe superferry's van Stena Line voor de Noordzee

Hoek van Holland, 4 december 2007

Stena Line blijft investeren in haar Noordzeeactiviteiten. Na de geslaagde vlootwijzigingen in 2007 komt Europa's grootste ferrymaatschappij nu met twee nieuwe superschepen.

Zoals vorig jaar reeds aangekondigd zijn de schepen op dit moment in aanbouw op de Aker Yard in Wismar, Duitsland. Deze grootste RoPax-schepen ter wereld zijn ontwikkeld en volledig toegerust om zowel passagiers als vracht te vervoeren.

Stena Line gaat de superferry's vanaf 2010 inzetten op de route Hoek van Holland - Harwich. Het is eens te meer een bevestiging dat Stena Line vertrouwen heeft in haar activiteiten op de Noordzee. De superferry's vertegenwoordigen een waarde van ruim EUR 400 miljoen. De bouw van deze schepen volgt op eerdere investeringen van Stena Line in de verbouwing van de Stena Hollandica en de Stena Britannica voor de route Hoek van Holland - Harwich en de introductie van de Stena Trader en de Stena Traveller op de route Hoek van Holland - Killingholme.

De twee superferry's worden aanmerkelijk groter dan de huidige RoPax-schepen, de Stena Britannica en de Stena Hollandica. Vergeleken met deze laatste twee kunnen de nieuwe schepen 30% meer passagiers en auto's en 25% meer vracht vervoeren.

Op het moment dat de twee superferry's in dienst kunnen worden genomen, zullen de Stena Britannica en de Stena Hollandica volgens plan worden ingezet tussen Zweden en Polen, op de route Karlskrona - Gdynia.

"Traditioneel loopt Stena Line wat betreft innovatie voorop bij het ontwerp van schepen. Deze ferry's vormen een ideale combinatie van een volledig ontwikkeld passagiersconcept en een zeer grote vrachtcapaciteit, waarbij tegelijkertijd wordt voldaan aan zowel de behoeften van onze klanten als aan onze bedrijfs-doelstellingen," aldus Pim de Lange, Algemeen directeur Stena Line BV.

"We zijn bijzonder tevreden over de recente groei van ons vrachtvolume op de Noordzee en zien dit als een logisch gevolg van onze eerdere investeringen. We zijn ervan overtuigd dat onze nieuwe investeringen duidelijk maken dat we onze klanten serieus nemen en vertrouwen hebben in de toekomst.

Technische gegevens:
Lengte: 240 meter Breedte: 32 meter
Brutotonnage: 62.000 ton Diepgang: 6,4 m
Passagierscapaciteit:1.200 Vrachtcapaciteit: 5.500 m (320 vrachteenheden) Maximumsnelheid: 22 knopen Hutten: 540