Senternovem


04-12-2007 | Ticket & Ride: vervoersbewijs boeken bij je concertkaartje

Veel mensen pakken de auto wanneer ze naar een evenement gaan. Vaak levert dit files richting het evenement op en daarbij een hoop ergernis. SenterNovem gaf in 2005 subsidie aan TripTicket om een systeem op zetten waarmee het vervoer naar een evenement, net als het toegangskaartje, van tevoren kan worden geboekt. Tijdens het Zwarte Cross Festival eind juli, is dit systeem voor het eerst gebruikt. En met succes.

TripTicket is opgezet door BeSite Internetdiensten en Dusseldorp Consultancy (inmiddels onder de gezamenlijke firma Transelect). Via www.tripticket.nl kun je vervoer van en naar een evenement van tevoren vastleggen. Je kiest het evenement waar je naar toe gaat, voert je postcode in en boekt een ticket naar keuze. Afhankelijk van het evenement, kun je een kaartje voor het openbaar vervoer kopen, een plekje in een pendelbus of touringcar kiezen of een parkeerplaats reserveren. Je kunt zelfs een hele touringcar huren. Je betaalt via iDEAL of CreditCard en je ontvangt je kaartje per e-mail.

Jurgen Rutgers van Transelect over TripTicket: "Het systeem is bedacht om een positieve gedragsverandering bij evenementenbezoekers te bewerkstelligen. We willen dat mensen eerder na gaan denken hoe ze naar het evenement willen komen. Er kan dan op tijd een goed vervoersplan opgezet worden en we kunnen op tijd bussen inzetten. Dit komt de bereikbaarheid ten goede." En niet alleen de bereikbaarheid wordt hiermee aangepakt. Door een daling van het autogebruik daalt ook de uitstoot van CO .

Zwarte Cross heeft de primeur
Het Zwarte Cross Festival in Lichtenvoorde is het eerste evenement waarbij TripTicket is ingezet. Hoewel de organisatie van het festival pas enkele weken van tevoren besloot dit in te zetten, is het een groot succes geweest, vertelt Rutgers. "Omdat er niet veel tijd was besloten we naar eigen inzicht touringcars in te zetten. Aan de hand van de postcodes van de bezoekers van vorig jaar stippelden we een route uit met daarlangs een aantal opstapplaatsen. Ook hebben we pendelbussen ingezet vanaf het station. Vervolgens boden we dit via de website van het festival aan."

In totaal hebben ongeveer 800 mensen van de ruim 60.000 bezoekers gebruik gemaakt van TripTicket. "Geen wereldschokkend aantal", geeft Rutgers zelf toe, "maar toch ben ik er tevreden mee. Het was de eerste keer dat we dit systeem in de praktijk gingen gebruiken en was er iets mis gegaan, dan had ik dat liever niet gehad wanneer 50.000 bezoekers op ons rekenden."

Onder de bezoekers is een enquete afgenomen in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen. De resultaten moeten nog binnenkomen, maar uit de eerste cijfers blijkt al dat mensen die nu nog met de auto kwamen geĂŻnteresseerd zijn om TripTicket volgend jaar wel te gebruiken. Ook de bezoekers die al van het systeem gebruik hebben gemaakt zijn naar hun mening gevraagd. Ze beoordeelden het systeem gemiddeld met een 6,9. Een cijfer waar Rutgers erg blij mee is. "Het boeken op internet blijkt erg goed te werken. Men was vooral tevreden over het gemak dat het van tevoren boeken van vervoer met zich mee brengt." Toch zijn er ook punten waar TripTicket nog aan moet werken. De communicatie over het vervoer op het evenement zelf bleek niet altijd even helder.

TripTicket in de toekomst
Inmiddels staan er al acht evenementen op stapel waarbij TripTicket zal worden ingezet. Welke dat zijn kan Rutgers nog niet zeggen, maar dat het Zwarte Cross Festival er weer bij zit is zeker. Meer weten over TripTicket? Kijk op www.tripticket.nl.
Contact

Jurgen Rutgers
Transelect
(0544) 37 92 64