Senternovem
04-12-2007 | Ticket & Ride: vervoersbewijs boeken bij je concertkaartje
Veel mensen pakken de auto wanneer ze naar een evenement gaan. Vaak
levert dit files richting het evenement op en daarbij een hoop
ergernis. SenterNovem gaf in 2005 subsidie aan TripTicket om een
systeem op zetten waarmee het vervoer naar een evenement, net als het
toegangskaartje, van tevoren kan worden geboekt. Tijdens het Zwarte
Cross Festival eind juli, is dit systeem voor het eerst gebruikt. En
met succes.
TripTicket is opgezet door BeSite Internetdiensten en Dusseldorp
Consultancy (inmiddels onder de gezamenlijke firma Transelect).
Via www.tripticket.nl kun je vervoer van en naar een evenement van
tevoren vastleggen. Je kiest het evenement waar je naar toe gaat,
voert je postcode in en boekt een ticket naar keuze. Afhankelijk van
het evenement, kun je een kaartje voor het openbaar vervoer kopen, een
plekje in een pendelbus of touringcar kiezen of een parkeerplaats
reserveren. Je kunt zelfs een hele touringcar huren. Je betaalt via
iDEAL of CreditCard en je ontvangt je kaartje per e-mail.
Jurgen Rutgers van Transelect over TripTicket: "Het systeem is bedacht
om een positieve gedragsverandering bij evenementenbezoekers te
bewerkstelligen. We willen dat mensen eerder na gaan denken hoe ze
naar het evenement willen komen. Er kan dan op tijd een goed
vervoersplan opgezet worden en we kunnen op tijd bussen inzetten. Dit
komt de bereikbaarheid ten goede." En niet alleen de bereikbaarheid
wordt hiermee aangepakt. Door een daling van het autogebruik daalt ook
de uitstoot van CO .
Zwarte Cross heeft de primeur
Het Zwarte Cross Festival in Lichtenvoorde is het eerste evenement
waarbij TripTicket is ingezet. Hoewel de organisatie van het festival
pas enkele weken van tevoren besloot dit in te zetten, is het een
groot succes geweest, vertelt Rutgers. "Omdat er niet veel tijd was
besloten we naar eigen inzicht touringcars in te zetten. Aan de hand
van de postcodes van de bezoekers van vorig jaar stippelden we een
route uit met daarlangs een aantal opstapplaatsen. Ook hebben we
pendelbussen ingezet vanaf het station. Vervolgens boden we dit via de
website van het festival aan."
In totaal hebben ongeveer 800 mensen van de ruim 60.000 bezoekers
gebruik gemaakt van TripTicket. "Geen wereldschokkend aantal", geeft
Rutgers zelf toe, "maar toch ben ik er tevreden mee. Het was de eerste
keer dat we dit systeem in de praktijk gingen gebruiken en was er iets
mis gegaan, dan had ik dat liever niet gehad wanneer 50.000 bezoekers
op ons rekenden."
Onder de bezoekers is een enquete afgenomen in samenwerking met de
Radboud Universiteit Nijmegen. De resultaten moeten nog binnenkomen,
maar uit de eerste cijfers blijkt al dat mensen die nu nog met de auto
kwamen geĂŻnteresseerd zijn om TripTicket volgend jaar wel te
gebruiken. Ook de bezoekers die al van het systeem gebruik hebben
gemaakt zijn naar hun mening gevraagd. Ze beoordeelden het systeem
gemiddeld met een 6,9. Een cijfer waar Rutgers erg blij mee is. "Het
boeken op internet blijkt erg goed te werken. Men was vooral tevreden
over het gemak dat het van tevoren boeken van vervoer met zich mee
brengt." Toch zijn er ook punten waar TripTicket nog aan moet werken.
De communicatie over het vervoer op het evenement zelf bleek niet
altijd even helder.
TripTicket in de toekomst
Inmiddels staan er al acht evenementen op stapel waarbij TripTicket
zal worden ingezet. Welke dat zijn kan Rutgers nog niet zeggen, maar
dat het Zwarte Cross Festival er weer bij zit is zeker. Meer weten
over TripTicket? Kijk op www.tripticket.nl.
Contact
Jurgen Rutgers
Transelect
(0544) 37 92 64