Senternovem
04-12-2007 | Projecten 2006 (deel 3)
In 2006 zijn er diverse subsidieaanvragen voor praktijkexperimenten en
onderzoeken ingediend. Er is aan maar liefst 19 aanvragen subsidie
toegekend.
Elke nieuwsbrief lichten we er een paar aanvragen voor u uit.
Milieuvriendelijk vergaderen
Vergaderingen kunnen veel tijd kosten. Zeker als een organisatie
meerdere vestigingen heeft. Wanneer medewerkers tussen de vestigingen
moeten reizen is het bedrijf daarbij ook reiskosten kwijt en het is
niet altijd efficiënt en milieuvriendelijk. Terberg Leasing heeft
hiervoor een oplossing gevonden: de Conference Card. Met deze kaart
kunnen klanten via een speciaal telefoonnummer met elkaar telefonisch
vergaderen. Een aantrekkelijk alternatief, aangezien direct, zonder
reservering, telefonisch vergaderd kan worden. Een proef van een jaar
moet uitwijzen of het gebruik van de Conference Card ook echt het
aantal gereden kilometers vermindert. Ook wordt gekeken of er met
Nederlandse vergadercentra kan worden samengewerkt om de
dienstverlening aan klanten verder te verbeteren.
Met de Tuk Tuk door Amsterdam Zuidoost
In Amsterdam Zuidoost is het fijnmazig openbaar vervoer niet goed
genoeg georganiseerd. De Tuk Tuk Company ziet hierin een gat in de
markt. Twee jaar lang gaan zij met tien Tuk Tuks ritjes aanbieden in
Amsterdam Zuidoost. De Tuk Tuk is een, van origine Thais, snel en
goedkoop gemotoriseerd vervoermiddel voor een korte rit in de stad
voor twee of drie personen. Er rijden al Tuk Tuks in Den Haag en
Zandvoort. Het experiment moet aantonen dat de Tuk Tuk een waardevolle
aanvulling is op het openbaar vervoer in Amsterdam Zuidoost.
File vermijden met Euromobility
Het woon-werkverkeer veroorzaakt een groot deel van de files.
Flexibeler en filevermijdend woon-werkverkeer kan die problemen
aanzienlijk verminderen, maar werkgevers vinden het vaak lastig hier
een oplossing voor te vinden die niet kostenverhogend is. Werkgevers
kunnen veel geld besparen wanneer ze naar de samenhang kijken tussen
werkgebonden verkeer, personeelsbeleid en facilitaire dienstverlening.
Zo kunnen ze reizen en werken flexibeler organiseren. De werknemer kan
het werk flexibeler indelen en eventueel meeprofiteren van de
besparing. Ook het milieu wordt aanzienlijk minder belast. Het
rekenmodel Euromobility laat cijfermatig zien welke effecten deze
maatregelen hebben. Daardoor zien werkgevers hoeveel ze met
flexibilisering van vervoer en werk kunnen besparen en valt een
belangrijke hindernis voor het invoeren van deze maatregelen weg.
Verwacht wordt dat in 2008 al dertigduizend autoreizigers overstappen
op een filevrij alternatief voor hun woon-werkverkeer en zakelijke
reizen.
Inklapbare tweewieler voor korte afstanden
De TU Delft heeft een nieuw voertuig bedacht, dat mogelijk kan worden
ingezet voor korte afstanden bij het voor- en natransport van het
openbaar vervoer. Dit Urban Mobility Concept is een inklapbare
tweewieler met zitting en heeft een batterij die met een maximum
snelheid van 25 km per uur maximaal vijftig kilometer kan overbruggen.
Momenteel onderzoekt de TU Delft de commerciële haalbaarheid van dit
product. Dit gebeurt onder meer in samenwerking met de Provincie
Fryslân, het bedrijf Econcern en stichting De Groene Garage.
Contact
Informatiepunt SenterNovem (030) 239 35 33