Senternovem


04-12-2007 | Projecten 2006 (deel 3)

In 2006 zijn er diverse subsidieaanvragen voor praktijkexperimenten en onderzoeken ingediend. Er is aan maar liefst 19 aanvragen subsidie toegekend.

Elke nieuwsbrief lichten we er een paar aanvragen voor u uit.

Milieuvriendelijk vergaderen
Vergaderingen kunnen veel tijd kosten. Zeker als een organisatie meerdere vestigingen heeft. Wanneer medewerkers tussen de vestigingen moeten reizen is het bedrijf daarbij ook reiskosten kwijt en het is niet altijd efficiënt en milieuvriendelijk. Terberg Leasing heeft hiervoor een oplossing gevonden: de Conference Card. Met deze kaart kunnen klanten via een speciaal telefoonnummer met elkaar telefonisch vergaderen. Een aantrekkelijk alternatief, aangezien direct, zonder reservering, telefonisch vergaderd kan worden. Een proef van een jaar moet uitwijzen of het gebruik van de Conference Card ook echt het aantal gereden kilometers vermindert. Ook wordt gekeken of er met Nederlandse vergadercentra kan worden samengewerkt om de dienstverlening aan klanten verder te verbeteren.

Met de Tuk Tuk door Amsterdam Zuidoost
In Amsterdam Zuidoost is het fijnmazig openbaar vervoer niet goed genoeg georganiseerd. De Tuk Tuk Company ziet hierin een gat in de markt. Twee jaar lang gaan zij met tien Tuk Tuks ritjes aanbieden in Amsterdam Zuidoost. De Tuk Tuk is een, van origine Thais, snel en goedkoop gemotoriseerd vervoermiddel voor een korte rit in de stad voor twee of drie personen. Er rijden al Tuk Tuks in Den Haag en Zandvoort. Het experiment moet aantonen dat de Tuk Tuk een waardevolle aanvulling is op het openbaar vervoer in Amsterdam Zuidoost.

File vermijden met Euromobility
Het woon-werkverkeer veroorzaakt een groot deel van de files. Flexibeler en filevermijdend woon-werkverkeer kan die problemen aanzienlijk verminderen, maar werkgevers vinden het vaak lastig hier een oplossing voor te vinden die niet kostenverhogend is. Werkgevers kunnen veel geld besparen wanneer ze naar de samenhang kijken tussen werkgebonden verkeer, personeelsbeleid en facilitaire dienstverlening. Zo kunnen ze reizen en werken flexibeler organiseren. De werknemer kan het werk flexibeler indelen en eventueel meeprofiteren van de besparing. Ook het milieu wordt aanzienlijk minder belast. Het rekenmodel Euromobility laat cijfermatig zien welke effecten deze maatregelen hebben. Daardoor zien werkgevers hoeveel ze met flexibilisering van vervoer en werk kunnen besparen en valt een belangrijke hindernis voor het invoeren van deze maatregelen weg. Verwacht wordt dat in 2008 al dertigduizend autoreizigers overstappen op een filevrij alternatief voor hun woon-werkverkeer en zakelijke reizen.

Inklapbare tweewieler voor korte afstanden
De TU Delft heeft een nieuw voertuig bedacht, dat mogelijk kan worden ingezet voor korte afstanden bij het voor- en natransport van het openbaar vervoer. Dit Urban Mobility Concept is een inklapbare tweewieler met zitting en heeft een batterij die met een maximum snelheid van 25 km per uur maximaal vijftig kilometer kan overbruggen. Momenteel onderzoekt de TU Delft de commerciële haalbaarheid van dit product. Dit gebeurt onder meer in samenwerking met de Provincie Fryslân, het bedrijf Econcern en stichting De Groene Garage. Contact

Informatiepunt SenterNovem (030) 239 35 33