Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
BTTB: UITBREIDING TRAMAANBOD GOED VOOR GENT
Nu nog aantrekkelijk centraal tramknooppunt nodig
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is zeer tevreden met
de uitbreiding van het aanbod van De Lijn vanaf 8 december. Om de
verknoping in de binnenstad optimaal te laten verlopen vraagt de BTTB
nu werk te maken van een aantrekkelijke centrumhalte.
Vanaf 8 december gaan de trams in Gent niet alleen vaker, maar ook
later rijden. De BTTB reageert enthousiast. Frequentere trams en
bussen zijn nodig om een alternatief te bieden voor de auto, aldus de
reizigersbond. Zeker in de spitsuren zijn de bijkomende ritten
broodnodig om alle klanten in veiligheid en met een zeker comfort te
kunnen vervoeren. Latere trams en bussen beantwoorden eveneens aan een
maatschappelijke realiteit: het stadsleven stopt immers al lang niet
meer om 23 uur.
De BTTB heeft wel bedenkingen bij de aansluitingen 's avonds laat. Wie
geen rechtstreekse bus- of tramlijn heeft van de binnenstad naar zijn
woonplaats, zal na 23u soms erg lang op aansluiting moeten wachten aan
Dampoort of St-Pieters.
Het aanbod in de randgemeenten rond Gent is wel nog steeds erg
variabel: zo ziet de wijk Merelbeke-Flora maar één bus per uur
passeren, veel te weinig voor deze dichtbevolkte woonzone, die volgens
het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen tot het Grootstedelijk Gebied
Gent hoort. In andere gemeenten is het aanbod dan weer uitstekend.
Nu het Vlaams Gewest investeert in meer openbaar vervoer in Gent,
verwacht de BTTB van het stadsbestuur een tegengebaar. Op de
Korenmarkt, het belangrijkste knooppunt na het St-Pietersstation,
plant het stadsbestuur immers een herinrichting waarbij de
openbaarvervoerhaltes zullen verdwijnen. Enerzijds dienen de
loopafstanden tussen trams en bussen zo kort mogelijk te zijn, de
haltes moeten ook een verdere reizigersgroei kunnen opvangen.Het
recentelijk gelanceerde voorstel om het nieuwe tramknooppunt op het
Braunplein zelf te realiseren, geniet hierbij de steun van de BTTB.
terug